Rewaloryzacja stawek za badania techniczne pojazdów to w ostatnim czasie temat szeroko komentowany w mediach. Zabiega o nią środowisko związane ze stacjami kontroli pojazdów, jednak rząd wciąż nie przychyla się do jego postulatów. Czy przeglądy rzeczywiście powinny zdrożeć? Pytamy o to w naszej ankiecie.
Podniesienie opłat za badania techniczne – za czy przeciw?
Obecnie przegląd samochodu, niewyposażonego w instalację LPG, kosztuje mniej niż 100 zł. Opłata nie zmieniła się od 2004 r., a więc już od 18 lat. Właściciele stacji kontroli pojazdów oraz przedstawiciele stowarzyszeń motoryzacyjnych alarmują, że przez ten czas znacznie wzrosły koszty prowadzenia działalności. Koszty rosną nadal, co jest szczególnie odczuwalne w ostatnich miesiącach. Obecnie prowadzenie SKP może być działaniem na pograniczu opłacalności.
Czy jednak podniesienie opłat to konieczność? Na rynku nie brakuje przeciwników tej tezy. Twierdzą oni, że system badań technicznych wymaga gruntownej reformy, a podniesienie opłat tylko ośmieli przedsiębiorców do otwierania nowych SKP, zaś rosnąca konkurencja zmniejszy wzrosty przychodów aktualnie działających stacji.
Czy prowadzisz działalność powiązaną z badaniami technicznymi pojazdów? Jeśli tak, weź udział w naszej ankiecie i wskaż, która z powyższych opinii jest Ci bliższa? Zapraszamy do udziału.
Ankieta została już zakończona. Jej wyniki zaprezentowane są w tym artykule:
Opłaty za badania techniczne pojazdów – kierowcy i branża mówią jednym głosem
Ankieta została zakończona!
Czy masz własne pomysły na poprawę sytuacji stacji kontroli pojazdów lub reformę systemu badań technicznych? Koniecznie podziel się nimi w komentarzach pod artykułem.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
batman511, 16 kwietnia 2022, 11:38 5 -5
Badanie jest obowiązkowe a stawka nie jest wolnorynkowa tylko urzędowa, więc jest to podatek. Jak można mówić że warsztaty działają na pograniczu opłacalności. Takie badanie trwa 20 min., więc zakład ma przychód 300 zł/h. To wyższa stawka za roboczo godzinę niż serwisy autoryzowane OE. Mogą powiedzieć że nie mają 3 klientów na godzinę... OK tzn. że SKP jest za dużo. Serwisy mają stawkę około 160-220 zł/h i są przepełnione.
Cała branża napraw samochodów zarówno OE jak i Aftermarket przeżywa wielkie BUM. Brakuje mechaników, stanowisk, wszystkiego. Na naprawę samochodu czeka się tygodniami. Natomiast w dobrze wyposażonym SKP, wykwalifikowani mechanicy siedzą i niewiele robią, wykrzykując bzdury, że trzeba podnieść opłaty. Każdy chciałby pracy niebrudzącej rąk i warsztatu do którego każdy musi (nie może, czy chce) przyjechać i zapłacić stawkę urzędową, a nie wolnorynkową.
Wolny rynek to weryfikuje i należałoby się przebranżowić na inną działalność jeśli prowadzenie SKP się nie opłaca. Na rynku brakuje warsztatów i fachowców, więc przestawienie 20-30% SKP na warsztaty niezależne będzie plusem dla klientów i dla branży. Kierowcom zwiększy się liczba miejsc naprawy, a pozostałym SKP ilość przeglądów.
Odpowiedz
cluster, 20 kwietnia 2022, 17:17 6 -4
Nie po to człowiek buduje/wyposaża SKP i zatrudnia uprawnionych diagnostów aby później zmieniać profil działalności... Jako diagnosta napiszę, że ceny za badanie w stosunku do nakładu pracy wykonanej podczas badania technicznego są wg mnie poprawnie ustalone. Jedno małe ALE - niech te 99 zł będzie tyle samo "warte" w sklepie
(np. spożywczym) co 18 lat wcześniej...
Odpowiedz
Lukasz_92, 21 kwietnia 2022, 9:30 2 -2
A Pan jest diagnostą czy stawiał od podstaw za własne pieniądze?
Odpowiedz
Cluster, 21 kwietnia 2022, 20:30 2 0
I to i to. Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych tematem.
Odpowiedz
Anonim, 20 lipca 2022, 0:52 0 0
poprawka
cena badania to 79,57 zł bo VAT wraca do państwa
Odpowiedz
Jaaaaaa, 22 kwietnia 2022, 13:12 1 -3
20minut przegląd haha za 20minut to może lekarz bierze 200zł.Więc chłopcze zastanów się co bredzisz!!! Widac że nie masz wogóle pojęcia wiec sie nie wypowiadaj!!
Odpowiedz
Anonim, 20 lipca 2022, 0:58 0 0
Diagnosta nie jest od naprawiania tylko od ustalenia co mechanik powinien naprawić i ponosi za to odpowiedzialność karną skutkującą zakazem wykonywania zawodu na 5 lat
Odpowiedz
Robert, 21 kwietnia 2022, 8:16 5 0
Ja oni razu nie miałem sprawdzanego w okresie zimowym płynu do spryskiwacza szyb ,analizy spalin ,ciśnienia w kołach nawet sygnału dżwiękowego a diagnosta nie widzi samochodu tylko 99 zł Jak by sprawdzali to połowa samochodów to złom -
Odpowiedz
Rumcajs, 21 kwietnia 2022, 8:49 5 -1
Skoro dalej funkcjonują ,, gratisy ,, to cena za badanie nie jest za niska .
Odpowiedz
Przedsiębiorca już upadający. Adam, 21 kwietnia 2022, 9:10 2 0
Mam pomysł aby stawki za badania techniczne wzrastały tak jak % wzrost średniej krajowej lub najniższej ogłaszanej w D.U.
Nie będzie tak, że rządzący zapominają lub lekceważą grupę zawodową bo jest za mała.
Odpowiedz
Lukasz_92, 21 kwietnia 2022, 9:20 9 0
Tak mam poprawę. Aby rząd tym się zajął a nie wy wypisując głupoty jako dziennikarze. Czy któryś z was miał w ręku dziennik ustaw i prowadził stacje diagnostyczną ? Nie ! Z waszej sytuacji jest wszystko fajnie, natomiast kto nie miał z tym styczności od strony prawnej czy finansowej w ogóle nie powinien się wypowiadać. Zapraszam podczas kontroli stacji diagnostycznej sprawdzenia kosztów urządzeń i coraz większych zmian.
Odpowiedz
Hirek, 21 kwietnia 2022, 9:42 10 0
Z boku fajnie to wygląda. 99 zł. Ale jak policzysz 23% VAT, podatek dochodowy i składka zdrowotna do tego koszt utrzymania stacji, pensje pracowników, którzy też wymagają podwyżek, prąd, ogrzewanie to tak różowo nie jest. Warsztaty podniosły ceny usług a i tak dużo działa częściowo w szarej strefie. SKP mają od 18 lat ceny usług te same a tutaj nikt do szarej strefy nie ucieknie. Poza tym stacja ma zarobić na siebie, przynieść zysk i zapewnić możliwość wymiany sprzętu, który też się zużywa. Kiedyś, jak klient nie naprawił usterek wykrytych na badaniu technicznym w ciągu 14 dni i musiał zapłacić po tym czasie pełną opłatę za kolejne badanie skręcał się z bólu. Dzisiaj jak spóźnią się z naprawą usterek płacą bez problemu, nawet nie utyskując, bo dziś 99 zł żaden pieniądz. Doszło już do takiej sytuacji, że klienci sami dziwią się, że badanie nie podrożało. Gdyby SKP były państwowe, możecie być pewni, że badanie kosztowałoby już 200 zł brutto.
Odpowiedz
prywat, 21 kwietnia 2022, 9:46 3 0
Jak tak dalej będzie to fikcja będzie dalej napędzana.Wymogi widać że są wysokie to sobie trzeba odbić na czym innym np. czy paczka masła jest za tą samą cene taka sama jak 18 lat temu? myślę że trzeba sobie zadać pytanie ile jest masła w maśle.tak samo z badaniami.Niech zaczną słuchać co proponują i od lat proponowali diagności a będzie to na pewno lepsze i bardziej pomocne niż to co robią posłowie i w dodatku tacy co nie mają żadnego pojęcia o tym co robią.
Odpowiedz
Stanis, 21 kwietnia 2022, 9:47 2 -2
Ankieta z czapy bo wiadomo, że przeciętny człowiek nie chce za nic płacić więcej, więc podniesienie stawek za badania techniczne zawsze będzie przez zwykłego obywatela krytykowane. Obudzi się jak tak ze 20% stacji zniknie i będzie musiał odstać 3 godziny w kolejce do badania jak w latach 70-tych.
Odpowiedz
Dolejlama, 24 kwietnia 2022, 10:11 0 0
Nie z czapy, bo to jednak portal branżowy, a nie dla przeciętnego człowieka.
Odpowiedz
do Szanownego Pana Stanisława, 12 maja 2022, 9:40 4 0
Bzdury Szanowny Pan Stanisław bagrze. Klienci dziwią się, ze cena jest ta sama. Pytanie: "jak to, nic nie urosło???" jest nagminne, Szanowny Panie. Inna sprawa, czy Klienci się z tego cieszą, czy nie. Oczywiście, że się cieszą, bo kto by się martwił, że przez 18 lat płaci nieprzerwanie tyle samo za cokolwiek. Ja to rozumiem, nie dziwię się i nie potępiam. Bo gdybym dzisiaj w sklepie za bułki i wędliny płacił tyle samo, co 18 lat temu, też wcale bym się nie martwił. Jednak to również by mnie, jak moich klientów, zastanawiało i dziwiło...
Rozumie Szanowny Pan teraz?
Odpowiedz
Anonim, 21 kwietnia 2022, 10:48 4 0
Wykonanie badania okresowego przez 20 minut, zgodnie z procedurą przeprowadzania badań jest niemożliwy. Jeśli są takie stacje które w ciągu 1 godziny wykonują 3 badania i mają tylu zainteresowanych klientów tego typu szybkimi przeglądami to mogą sobie pozwolić na gratisy. Rzetelne podejście do przeprowadzania badań, tylko jest w stanie zwiększać stan bezpieczeństwa, a to jest niestety czasochłonne. Jak czasami dowiadujemy się że Policja wykryła praktyki potwierdzania badań bez pojazdu, to za postawienie tylko pieczątki cena jest OK, tylko czy jak niesprawny pojazd doprowadza do tragedii to też jest OK?. Niskie ceny za badanie techniczne powodują iż stacje w obawie przed utratą klienta i ciągłego obniżania przychodu w moim przekonaniu będą się posuwać do niekonwencjonalnych zasad ich przeprowadzania, co mija się z wyznaczonym celem. Może zmienić przepisy i zaniechać tego obowiązku wówczas problem zmiany cen za badania zniknie.
Odpowiedz
WUWA, 21 kwietnia 2022, 12:11 3 -2
Powinien być podany minimalny czas trwania badania np. 45 min i za ten czas opłata min 180 zł.
Była by wtedy nadzieja, że badania były by przeprowadzane poprawnie.
Teraz to zależy od kolejki. Jak czeka parę samochodów to badanie trwa 5 min czyli go nie ma.
Stacje które mają mało negatywów więcej kontrolować. Na pewno nie mamy samochodów sprawniejszych niż np. w Niemczech.
Odpowiedz
WAWU, 12 maja 2022, 9:45 1 0
w podanym przykładzie należy sobie samemu zadać pytanie: jadę po pieczątkę, żeby mieć spokój i czyste sumienie, czy weryfikację stanu pojazdu, aby mieć pewność i bezpieczeństwo? jeśli odpowiedź nr 1, czekasz w dalej w kolejce do nierzetelnego przzeglądu. jeżeli wybierasz wariant 2- odwijasz i jedziesz na SKP, które rzetelnie wykonuje pracę, za którą (bardzo mało) płacisz.
w ten sposób sami mogą dokonać weryfikacji. to Twoja decyzja, czy chcesz, żebyś Ty sam i Twoja rodzina wsiedli do sprawnego auta.
to ZAWSZE jest Twój wybór.
Odpowiedz
Anonim, 20 lipca 2022, 0:40 1 0
Czas sprawdzenia samochodu moim zdaniem jest zależny od
doświadczenia diagnosty i chęci do pracy (taką samą czynność można wykonać zachowując taką samą jakoś z bardzo dużą rozbieżnością czasową)
wieku pojazu
marki pojazdu.
Czy potrzeba tyle samo czasu na sprawdzenie np. bentley continental, który przyjechał na badanie po trzech latach z przebiegiem 6000 tyś. km a alfa romeo 156 z 2001 z przebiegiem 360 000 tyś. km (oczywiście przeprowadzając badanie zgodnie z dziennikiem ustaw !!!) moim zdaniem NIE
Samochód ma być sprawny i to nie podlega dyskusji!
Cena za przegląd powinna być adekwatna do odpowiedzialności jaką ponosi diagnosta a przede wszystkim powinna się zmienić mentalność kierowców, którzy przyjeżdżają na badanie techniczne.
Odpowiedz
asdf, 21 kwietnia 2022, 12:23 2 -1
18 lat .. co to jest przy cenie za litr mleka w skupie który jest na tym samym poziome od lat 30
Odpowiedz
Anonim, 21 kwietnia 2022, 15:35 2 -2
A dopłaty Unijne to pies ?
Odpowiedz
mario, 22 kwietnia 2022, 12:17 2 -1
nie wszyscy dostają dopłaty unijne ,
a jak chcesz się czepiac , to ile SKP jest zbudowanych z pomocą programów unijnych ?
Odpowiedz
fundusze unijne, 12 maja 2022, 9:47 1 0
od przynajmniej 10 lat żadna, bo od tylu lat nie ma programów, z których można budować lub wyposażać SKP
Odpowiedz
Mechanik, 21 kwietnia 2022, 18:55 3 0
Czy podniesc ceny za przeglad obowiazkowy. Oczywiscie ze tak w oparciu o zakres czynnosci zawarty w dzienniku ustaw. Czy osiem godzin na wykonanie jednego przegladu wystarczy.Odpowiedz zostawiam diagnostom.
Odpowiedz
SYLWESTER, 22 kwietnia 2022, 8:40 1 0
LUDZIE CENA ZA PRZEGLĄD NIE JEST ADEKWATNA DO KOSZTÓW UTRZYMANIA STACJI ,A CO DO DIAGNOSTÓW WYNIK BADANIA ZALEŻY OD DIAGNOSTY ALE CZY WŁAŚCICIEL POJAZDU NIE JEST ZOBOWIĄZANY DO PILNOWANIA POJAZDU ABY BYŁ SPRAWNY I CZY KIEROWCA POWINIEN BYĆ TRZEŻWY??????????.
Odpowiedz
Anonim, 23 kwietnia 2022, 7:05 0 -4
Ja jestem za uwolnieniem cen . Wtedy wygra jakość świadczonych usług
Odpowiedz
Anonim, 19 lipca 2022, 23:47 0 0
Tak już było i niebyło dobrze.
Odpowiedz
Dolejlama, 24 kwietnia 2022, 10:08 0 0
Oczywiście z góry powinno się odpuścić dyskusje z tymi co twierdzą, że 99 zł to zarobek na czysto (na SKP nawet manometr trzeba co roku legalizować), ale są paradoksy do poprawienia np. badanie LPG (dodatkowe 60 zł) to na niektórych SKP jedynie wklejanie numeru homologacji zbiornika ze świadectwa do komputera.
Odpowiedz
Anonim, 27 kwietnia 2022, 11:50 4 0
niech państwo odkupi stacje od prywatnych właścicieli po cenach rynkowych i wtedy mogą nie podwyższać cen za badanie; tylko nie bardzo w to wierzę ,że cena za badanie nie wzrośnie o 100procent !
państwowy Urząd dozoru technicznego 15 lat temu za odbiór podnośnika brał 150pln, teraz to koszt 330pln ,a cały proces odbioru jednego podnośnika to 10min -więc niech nie opowiadają bzdur ludzie oceniający pracę diagnosty !
Odpowiedz
obi-1, 30 czerwca 2022, 15:33 0 -1
ok,moim skromnym zdaniem potrzeba wykonywania badań powinna wynikać z analizy przyczyn wypadków-zdarzeń na drodze,po co te rozważania skoro badanie do niczego nie służy,tylko podatkuje?
Odpowiedz