Marka Pirelli zaprezentowała nową generację opon Scorpion dla samochodów typu SUV na wszystkie pory roku – letnią Scorpion, zimową Scorpion Winter 2 i całoroczną Scorpion All Season SF2. Opony są już dostępne na rynku europejskim.
Pirelli Scorpion – nowa opona letnia dla SUV-ów
W nowej generacji letniej opony Pirelli dla SUV-ów zastosowano asymetryczny wzór bieżnika z poprzecznymi i wzdłużnymi rowkami pozwalającymi zwiększyć sztywność opony i o 7% poprawić skuteczność hamowania na suchej i mokrej nawierzchni w stosunku do poprzedniego modelu Scorpion Verde.
W nowej odsłonie modelu Scorpion, Pirelli postawiło na twardszą mieszankę z wykorzystaniem syntetycznego kauczuku, która zmniejsza opory toczenia i zużycie paliwa lub zapotrzebowanie na energię, w przypadku pojazdów zelektryfikowanych. Podobny skład mieszanki można znaleźć w nowej generacji popularnej opony Cinturato P7, jednak w tym przypadku została ona usztywniona, by spełniała wymagania ogumienia przeznaczonego do samochodów typu SUV.
W tym celu mieszanka została wzbogacona krzemionką, żywicami zwiększającymi przyczepność oraz polimerami, materiałami elastomerowymi, które poprawiają reakcję chemiczną z krzemionką i pozwalają na dostosowanie się opony do panującej temperatury roboczej. Oznacza to, że opona może zmieniać swoją charakterystykę w zależności od warunków jazdy i temperatury, oferując kierowcy szersze spektrum właściwości jezdnych.
Opony letnie Pirelli Scorpion znalazły się w klasach A lub B według klasyfikacji europejskich etykiet w przypadku hamowania na mokrej nawierzchni i oporu toczenia. Nowe opony Pirelli emitują także do trzech decybeli mniej szumu niż opony poprzedniej generacji. Nowa opona letnia jest już dostępna w Europie w 26 rozmiarach od 18 do 21 cali przy uzyskanych ponad 48 homologacjach, z których 75% stanowią te do pojazdów elektrycznych.
Opona zimowa Scorpion Winter 2
Nowa generacja opony zimowej Pirelli dla SUV-ów charakteryzuje się lamelami o zmiennej geometrii, których technologia ponownie została zaczerpnięta z zimowej odmiany modelu Cinturato i przystosowana do wymagań samochodów z podwyższonym podwoziem, np. bloki bieżnika zostały wzmocnione i powiększone w stosunku do tych występujących w Cinturato, oponie Pirelli przeznaczonej dla samochodów osobowych.
Lamele opony zmieniają kształt w zależności od stanu zużycia bieżnika, przechodząc od formy liniowej do sinusoidalnej (zygzakowatej), co ma wpływ na zwiększenie powierzchni roboczej i skuteczność działania. Zmiana bieżnika pozwoliła na wzrost o 20% powierzchni użytkowej w porównaniu z poprzednią generacją Scorpion Winter. Również w przypadku nowej opony zimowej mieszanka została opracowana przy wykorzystaniu systemu płynnych polimerów, zdolnych do zwiększenia efektywności opony w deszczu i na śniegu w porównaniu z poprzednim modelem.
Opona wielosezonowa Pirelli All Season SF2
W nowej generacji opony wielosezonowej Pirelli zastosowano kierunkowy wzór bieżnika charakteryzujący się wyraźnymi rowkami w kształcie litery V, który od kilku lat jest trendem wśród producentów, którzy wykorzystują go zarówno w zimowych, jak i wielosezonowych oponach. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala skuteczniej zatrzymać śnieg i polepszyć kontrolę nad samochodem na zaśnieżonych drogach lub wydajniej odprowadzić wodę spod bieżnika podczas jazdy na mokrej nawierzchni, co przeciwdziała efektom aquaplaningu.
Opona wielosezonowa All Season SF2 posiada aktywne lamele 3D, które pozostają otwarte, by umożliwić gromadzenie się śniegu w oponie i polepszyć hamowanie na śniegu. Natomiast zamykają się one podczas hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, dodatkowo usztywniając bloki bieżnika i zwiększając przyczepność opony. Jak w ww. modelach zimowych i letnich, również w oponie wielosezonowej zastosowano wzmocnione i zwiększone bloki bieżnika w porównaniu z oponą osobową Cinturato All Season SF2. W odmianie wielosezonowej opony Scorpion również zastosowano mieszankę gumową z wykorzystaniem polimerów połączonych z cząsteczkami krzemionki.
Obecnie model Scorpion All Season SF2 jest dostępny w 33 rozmiarach od 17 do 21 cali. Na boku opony umieszczono symbol “M+S” oraz oznaczenie 3PMSF (trzech szczytów i płatka śniegu), który świadczy o efektywności opony w warunkach zimowych. Wszystkie rozmiary Scorpion All Season SF2 (z pominięciem tych, które wykorzystują technologię run flat) należą do klasy A lub B według europejskich etykiet oporu toczenia.
Komentarze