Nawiew i cyrkulacja powietrza w kabinie pojazdu są generowane przez wentylator napędzany silnikiem – zwany potocznie dmuchawą. Moduł dmuchawy znajduje się wewnątrz układu HVAC. (z ang. Heating, Ventilation, Air Conditioning). Składa się on z wiatraka, silnika nawiewu i jednostki sterującej mocą.
Dmuchawa zapewnia wydajny przepływ powietrza w kabinie. Jest to kluczowy element zapewniający komfort i bezpieczeństwo pasażerów, na przykład przez odparowywanie szyby przedniej.
Funkcja recyrkulacji powietrza polega na ponownym wykorzystaniu powietrza wewnątrz kabiny, jednocześnie zapobiegając przedostawaniu się powietrza z zewnątrz do wnętrza pojazdu. Zadaniem systemu recyrkulacji jest głównie umożliwienie osobom przebywającym w kabinie odizolowanie się od środowiska zewnętrznego, gdy jest ono zanieczyszczone. Funkcja ta może być powiązana z czujnikiem jakości powietrza, otwierającym i zamykającym klapę wlotu powietrza w zależności od poziomu środowiska zewnętrznego lub zanieczyszczenia kabiny (pomiar COx i NOx).
Układ HVAC, którego centralnym elementem jest dmuchawa, umożliwia regulację temperatury w zależności od wymagań kierowcy i pasażerów – aby to osiągnąć moduł wykorzystuje klapę mieszającą zimne powietrze przepływające przez parownik i ciepłe powietrze z nagrzewnicy.
Powietrze zassane z zewnątrz ochładza się przechodząc przez żebra parownika, oddając swoje ciepło czynnikowi chłodniczemu. Następnie do kabiny wdmuchiwane jest chłodne powietrze o temperaturze od 2 ° C do 10 ° C. Klimatyzacja jest często traktowana jako sposób na chłodzenie powietrza, ale jedną z jej najważniejszych funkcji jest jego osuszanie. Odprowadzanie wilgoci z powietrza można skutecznie usunąć poprzez proces kondensacji na żebrach parownika. Następnie wilgoć w postaci już skroplonej wody odprowadzana jest na zewnątrz.
Niektóre bardziej zaawansowane układy HVAC mogą regulować temperaturę, kontrolując natężenie przepływu gorącego płynu chłodniczego z układu chłodzenia przez nagrzewnicę. Ta opcja występuje zarówno w manualnych jak i automatycznych systemach klimatyzacji i wykorzystuje mechaniczny zawór sterowany mechanicznie bądź elektromagnetycznie przez jednostkę sterowania klimatyzacji.
Produkty Valeo pochodzą z pierwszego montażu i są gwarancją idealnego dopasowania do danej aplikacji, optymalnej cichej pracy przy wszystkich prędkościach obrotowych i co najważniejsze, precyzyjnie zapewniają idealną pożądaną przez pasażerów i kierowcę temperaturę w kabinie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Spec, 10 lutego 2022, 8:18 3 0
Wg mojej wiedzy główna funkcja klimatyzacji jest dostarczanie schladzanego powietrza - a wtórnym efektem jest jego osuszenie, gdyż na parowniku który jest zimny (Ok 2-5 c) przepływające powietrze w którym jest para wodna schładza się i przekroczony jest punkt rosy siła rzeczy, gdyż w schłodzonym powietrzu „nie mieści” się już taka ilość pary wodnej jaka mieści się w ciepłym powietrzu
Odpowiedz