Wymiana amortyzatorów w używanych samochodach z półaktywnym zawieszeniem bywa na tyle droga, że kierowcy ratują się amortyzatorami używanymi w lepszym stanie lub na własną rękę zmieniają parametry trakcyjne samochodu, montując amortyzatory zwykłe, bez możliwości regulacji siły tłumienia. Firma Monroe przestrzega przed konsekwencjami i proponuje rozwiązanie tego problemu.
Nierzadko zdarza się, że w przypadku amortyzatorów z regulacją tłumienia koszt ich wymiany może być na tyle wysoki, że klient wystraszony ceną zaczyna szukać innych, niekoniecznie bezpiecznych rozwiązań. Najczęstsze sposoby to poszukiwanie w internecie amortyzatorów używanych, w lepszym stanie lub zastąpienie amortyzatorów ze zmienną charakterystyką tłumienia tańszymi, bez regulacji. Fakt, że w takim przypadku na desce rozdzielczej zapala się ostrzegawcza kontrolka i przestają działać wybrane systemy kontroli trakcji bywa najczęściej lekceważony. „Rozwiązaniem dodatkowym” bywa programowe wyłączenie „irytującej kontrolki” lub – co gorsze – generowanie fikcyjnych sygnałów za pomocą emulatorów „oszukujących” czujniki pojazdu.
Problem w tym, że na warsztatowych eksperymentach redukujących koszty może ucierpieć bezpieczeństwo jazdy, ponieważ montaż gorszych amortyzatorów niż fabryczne oznacza zazwyczaj odczuwalne pogorszenie się właściwości jezdnych, a nawet zaburzenia w działaniu układów kontroli trakcji. Może to istotnie zaburzać precyzję prowadzenia lub wydłużać drogę hamowania.
W ofercie firmy Monroe, która od lat oferuje amortyzatory na pierwszy montaż znajdują się zamienniki amortyzatorów z regulacją tłumienia. Wykonano je w technice plug-and-play, a zatem nadają się do bezproblemowego montażu i współpracują z elektroniką pokładową dokładnie tak, jak amortyzatory zamontowane fabrycznie.
Monroe Intelligent Suspension RideSense
Wprowadzenie do oferty części zamiennych amortyzatorów regulowanych elektronicznie było możliwe, ponieważ wiele popularnych marek samochodów osobowych – Audi, BMW, Ford, Infiniti, Land Rover, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Toyota, Volkswagen i Volvo korzysta właśnie z technologii Monroe.
Marki te oferują modele wyposażone w zawieszenia adaptacyjne z oferty produktów Monroe® Intelligent Suspension pod swoimi nazwami. Najpopularniejsze przykłady to Audi Drive Select System, BMW’s Variable Damper Control and Adaptive M suspensions, Infiniti’s Digital Dynamic Suspension, Seat’s Dynamic Chassis Control i Volvo’s Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept).
Amortyzatory Monroe Intelligent Suspension RideSense pozwalają na wybór trybu jazdy identycznie jak amortyzatory zamontowane fabrycznie. Na ogół są to poziomy sport, komfort i standard – za regulacje tłumienia odpowiada system CVSAe (Continually Variable Semi-Active Suspension). Bez zmian pozostają także wszystkie parametry trakcyjne pojazdu.
Elektroniczne sterowanie pozwala amortyzatorom Monroe Intelligent Suspension RideSense 100 razy na sekundę korygować siły tłumienia do warunków drogowych, obciążenia pojazdu, prędkości i innych zmiennych. W przeciwieństwie do konwencjonalnych amortyzatorów, te zaawansowane urządzenia elektroniczne zawsze starają się zapewnić idealne połączenie komfortu i osiągów, gwarantując pełne bezpieczeństwo jazdy i brak świecących się kontrolek błędów na desce rozdzielczej.
Monroe, Adam Gołąbek, Technical Services, Training and Warranty Manager, Poland, Baltics & Finland:
– Po zainstalowaniu nowych amortyzatorów Monroe Intelligent Suspension RideSense kierowcy mogą liczyć na zawieszenie adaptacyjne, które będzie działało tak samo, jak wtedy, gdy ich pojazdy były zupełnie nowe. Jednak, podobnie jak w przypadku każdej wymiany amortyzatora, amortyzatory elektroniczne Monroe Intelligent Suspension RideSense należy zawsze instalować parami, aby zapewnić właściwości jezdne porównywalne do oryginalnego wyposażenia (OE).
Komentarze