Wymieniając sprzęgło w zrobotyzowanej skrzyni biegów należy pamiętać o przeprowadzeniu nastaw podstawowych. Jak każdy układ mechatroniczny bez adaptacji nie będzie pracował poprawnie, o czym zostaniemy poinformowani stosownym błędem zapisanym w pamięci sterownika. Najbardziej uciążliwy będzie jednak brak możliwości zmiany biegów.
W tym przypadku mechatronika nie wie, w jakim zakresie skoku łożyska oporowego (CSC) ma pracować sprzęgło, gdzie jest punkt załączania sprzęgła oraz jaka jest jego charakterystyka. Dobrze obrazuje to poniższy przebieg czasowy: brak offsetu w zakresie pracy łożyska oporowego.
Aby naprawa się powiodła, po wymianie sprzęgła i napełnieniu układu w tym przypadku płynem hamulcowym należy wykonać dwa przyuczenia z użyciem testera diagnostycznego. Pierwsze dotyczy sterowania sprzęgłem, drugie mechanizmem wybierania biegów. Skupimy się na działaniu sprzęgła. Tester przeprowadzi nas przez proces pod warunkiem spełnienia poniższych warunków:
Potem poprosi o kilkukrotną zmianę ustawienia selektora w pozycji A i N. Generując „punkt odniesienia”, czyli adaptację punktu załączania sprzęgła. Jest to ważne, gdyż każde sprzęgło w wyniku procesu produkcji będzie miało indywidulaną wartość adaptacyjną. Procedura odbywa się statycznie bez testu drogowego. Wyuczanie parametrów przekładni odbywa się z uniesieniem pojazdu na podnośniku. W rezultacie możemy odczytać poprawne przebiegi czasowe pracy łożyska oporowego i poślizgu sprzęgła.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL
Autor: Kacper Zabłocki
Komentarze