Trzydzieste czwarte mistrzostwa z rzędu, w których ponad 750 rund wygrały motocykle wyposażone w układy hamulcowe Brembo.
Jako dostawca dla najlepszych seryjnych zespołów od pierwszej edycji tych mistrzostw w 1988 roku firma Brembo dostarczy innowacyjny układ hamulcowy najważniejszym startującym w nich zespołom. Spośród 23 motocykli, które wezmą udział w mistrzostwach w 2021 roku, aż 17 postanowiono wyposażyć w układy hamulcowe Brembo, a 16 w koła marki Marchesini.
Dzięki doświadczeniu zdobytemu w 33 edycjach Mistrzostw Świata Superbike’ów, podczas których motocykle z hamulcami Brembo zdobyły 29 tytułów mistrza świata kierowców, 33 tytuły mistrza świata konstruktorów i triumfowały w 771 z 833 rund z udziałem głównych zespołów, firma z Bergamo potwierdza swoje owocne zaangażowanie w te zawody, proponując nowo opracowany aluminiowy zacisk monoblokowy oraz tarczę o udoskonalonej konstrukcji.
Większość zawodników ponownie postanowiła postawić na wysoką wydajność, niezawodność i bezpieczeństwo gwarantowane przez komponenty Brembo, które obejmują: zaciski hamulcowe, stalowe tarcze, klocki hamulcowe, pompy hamulcowe i pompy sprzęgła.
Nowy żebrowany zacisk
Charakteryzuje się bardzo podobną konstrukcją do GP4, który wprowadzono do MotoGP już w trakcie mistrzostw w 2020 roku i z którego obecnie korzystają prawie wszyscy zawodnicy – jest to nowy zacisk przeznaczony specjalnie na Mistrzostwa Świata Superbike’ów.
Firma Brembo dostarczy nowy zacisk monoblokowy wykonany z litego kawałka aluminium, z radialnym mocowaniem i czterema tłoczkami, o średnicy 34 mm. Spiekane klocki hamulcowe Z04 zaprojektowano tak, aby idealnie pasowały do nowej geometrii zacisku.
Zacisk ten wyróżnia się niesamowitym wzornictwem – obecność żebrowań na zewnętrznym korpusie – dysponuje innowacyjnymi elementami i wzmocnionym systemem anti-drag. Charakteryzuje się więc systemem, który pozwala każdemu motocykliście dostosować moment hamujący, co oznacza, że podczas hamowania kierowca wytwarza siłę dodawaną do ciśnienia hydraulicznego wywieranego przez płyn hamulcowy na tłoczki. W ten sposób, pomimo jednakowej siły generowanej za pomocą manetki przez kierowcę, moment hamujący jest większy.
Dzięki urządzeniu sprężynowemu system anti-drag ogranicza moment szczątkowy, aby uniknąć kontaktu pomiędzy klockami i tarczami w przypadku braku ciśnienia w układzie. Zapobiega to powstawaniu niepożądanej siły i pozwala zmniejszyć opory (w tym opory toczenia), które w sposób niezamierzony spowalniają motocykl.
Nowa wentylowana tarcza stalowa
W sezonie 2021 inżynierowie Brembo zakładają, że zespoły skupią się na stosowaniu dwóch rodzajów stalowych tarcz hamulcowych: tarcz o średnicy 338,5 mm w przypadku najtrudniejszych torów i tarcz o średnicy 336 mm w przypadku pozostałych torów. Dodatkowo Brembo udostępnia zespołom innowacyjną stalową tarczę wentylowaną. Cechą charakterystyczną tej tarczy jest właśnie wentylacja, która ma powodować większą wymianę ciepła, a tym samym poprawę chłodzenia samej tarczy. Jest to rozwiązanie zaprojektowane ad hoc, aby zespoły mogły z niego korzystać na tych torach, które mogą być dla układu hamulcowego bardziej wymagające, takich jak Donington, Barcelona czy Magny-Cours.
Zastosowanie opcji podwójnej średnicy w połączeniu z różnymi grubościami tarcz, łącznie czterema, pozwoli zespołom i zawodnikom na większe możliwości adaptacyjne w zależności od ostrości hamowania wymaganej na każdym torze.
Brembo spodziewa się, że na torach szczególnie wymagających dla układów hamulcowych zawodnicy będą woleli wybrać najgrubsze dostępne tarcze. Na pozostałych torach prawdopodobnie kierowcy będą preferować cieńsze tarcze, choć z pewnością ocena najbardziej odpowiednich tarcz będzie przeprowadzana podczas długich piątkowych przejazdów. Po każdej sesji inżynierowie Brembo, pracujący na torze w bliskim kontakcie z zespołami, sprawdzają temperatury tarcz, klocków i zacisków, osiągane za pomocą farb ciepłoczułych lub czujników wprowadzonych do układu hamulcowego.
Dodatkowe komponenty układu hamulcowego
Poza tarczami, zaciskami i klockami hamulcowymi, w przypadku których nieustannie trwają badania nad coraz lepszymi materiałami, Brembo dostarcza zespołom również pompy hamulcowe. Brembo sygnalizuje coraz większą popularność pompy hamulcowej obsługiwanej kciukiem, która pozwala kierowcy włączyć tylny hamulec poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku po lewej stronie kierownicy, dzięki czemu można odpowiednio sterować momentem obrotowym silnika podczas wychodzenia z zakrętu z przyspieszaniem.
Obecnie ponad 50 procent zawodników Mistrzostw Świata Superbike’ów używa pompy hamulcowej obsługiwanej kciukiem.
W 2021 roku zespoły będą mogły również korzystać z wariantu klasycznej obsługi kciukiem, czyli z tzw. pompy push & pull, która pełni podwójną funkcję i może być obsługiwana zarówno przez kciuk, jak i za pomocą palca wskazującego, w zależności od preferencji kierowcy. Używanie tej pompki palcem wskazującym, w porównaniu z obsługą za pomocą kciuka, wymaga zamontowania jej na dźwigni przewidującej obrót o 180°. Zwiększa to możliwość modulacji i poprawia chwyt dźwigni podczas zwalniania.
Koła Marchesini
Grupa Brembo będzie uczestniczyć w Mistrzostwach Świata Superbike’ów również z kutymi aluminiowymi felgami Marchesini, które są używane przez 70 procent zawodników startujących w edycji 2021.
Marka ta specjalizuje się w produkcji wyszukanych, kutych kół magnezowych oraz aluminiowych i jest jedną z najbardziej prestiżowych w całej grupie Brembo. Koła Marchesini zapewniają zmniejszenie masy motocykli, co sprzyja przyspieszeniu i ułatwia prowadzenie, zwłaszcza podczas zmiany kierunku jazdy. W tym roku zawodnicy World Superbike będą mieli do wyboru dwie opcje: 5-ramienne koła Y lub 7-ramienne lekkie koła z przodu i 7-ramienne lekkie koła z tyłu.
Komentarze