Czy powinno się smarować gwint świec zapłonowych przed montażem?

11 maja 2021, 15:20

Odpowiemy dziś na ważne pytanie często przewijające się w branży motoryzacyjnej. O pomoc poprosiliśmy eksperta technicznego, pracującego na co dzień w znanej firmie, produkującej świece zapłonowe. Skorzystaliśmy też z porad innego znanego producenta świec zapłonowych.

Do naszych warsztatów trafiają różne auta, napędzane przez poczciwe benzyniaki. W większości przypadków klienci sami pamiętają, że warto wymienić świece zapłonowe (iskrowe) albo odpowiadają pozytywnie na sugestie mechanika. W innych, powodem wymiany świec są pojawiające się problemy z układem zapłonowym. Do warsztatów trafiają też auta, w których nieostrożny, “domorosły mechanik” ukręcił świecę podczas samodzielnej wymiany.

– Mogłem zastosować smar, to bym nie ukręcił…

Bez względu na to, czy mamy w warsztacie auto, w którym mamy zamontować 4 standardowe świece iskrowe po 10zł/szt. czy nowoczesną hybrydę, w której trzeba zamontować świece po prawie 100 zł/szt., stajemy przed dylematem – smarować gwint, czy nie?

Czemu w ogóle ma służyć smarowanie gwintu świecy? Oczywiście, ma to na celu zabezpieczyć świecę przed ukręceniem i ułatwić jej demontaż.

Smarować gwint świec zapłonowych czy nie?

Wystarczy sprawdzić fora internetowe dla mechaników, aby utwierdzić się w przekonaniu, że kwestia jest nadal nierozstrzygnięta.

  • Część mechaników uważa, że gwintów świec iskrowych nie powinno się smarować żadnym smarem. Dokręcenie świecy z odpowiednią siłą (określoną przez producenta auta) przy pomocy klucza dynamometrycznego w zupełności wystarczy.
  • Część uważa, że można stosować smar grafitowy wysokotemperaturowy albo ceramiczny wysokotemperaturowy, który z pewnością nie zaszkodzi.
  • Coraz częściej przestrzega się przed zastosowaniem smaru miedzianego. Zwłaszcza w połączeniu z głowicą aluminiową. Może on bowiem być powodem korozji.
  • Można jeszcze znaleźć porady, w których zaleca się smarowanie gwintu świecy olejem silnikowym. To akurat bardzo zły pomysł.

Co sądzą eksperci?

– Świece zapłonowe (iskrowe) Champion posiadają ochronę antykorozyjną na terminalach przyłączeniowych, dlatego w odróżnieniu od innych marek świec nie jest konieczne stosowanie jakiekolwiek smaru. Nie zalecamy również stosowania żadnego smaru na korpusie/gwincie świecy zapłonowej podczas montażu. Może to prowadzić do nadmiernego momentu dokręcania i uszkodzenia gwintu oraz zerwania. Nasz proces powlekania powłoką antykorozyjną zapewnia wieloletnią ochronę – powiedział Adam Gołąbek, ekspert techniczny producenta świec zapłonowych, firmy Champion (grupa Driv).

Odpowiedź na nasze pytanie znaleźliśmy też w dziale porad dla mechaników firmy DENSO:

– DENSO odradza stosowanie smarów do gwintów, albowiem mogą one spowodować uszkodzenie świecy zapłonowej, a w konsekwencji poluzowanie świecy przez wibracje. Tylko w nielicznych, wyjątkowych przypadkach, takich jak wózki widłowe, zasilane LPG, potrzebna jest niewielka ilość smaru. Ale w tym przypadku świeca zapłonowa DENSO będzie już nasmarowana.

A zatem… nie smarować.

Smar do smarowania gwintów świec, produkowany przez producenta świec?

Pewne zamieszanie wprowadzają też złe opisy produktów, jakie funkcjonują w polskiej przestrzeni internetowej. Przykładem może być smar do świec zapłonowych, cewek zapłonowych oraz przewodów zapłonowych, produkowany przez jednego z czołowych producentów świec zapłonowych. Smar pakowany jest w małe opakowanie 10 gramowe.

Skoro jest to smar do świec zapłonowych, to… w wielu opisach, przygotowanych przez sklepy i hurtownie motoryzacyjne możemy przeczytać, że służy on do smarowania gwintów świec zapłonowych.

Nic bardziej mylnego. Przeznaczeniem smaru jest smarowanie końcówek przewodów zapłonowych, montowanych na świecach zapłonowych, przy kopułce aparatu zapłonowego i na cewce zapłonowej. Smar ma za zadanie zapobiegać przedwczesnemu przepalaniu się końcówek przewodów zapłonowych. Producent smaru nigdzie nie napisał, żeby stosować go do smarowania gwintów świec zapłonowych.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Świeca zapłonowa zawsze musi być dokręcona z odpowiednią siłą. Należy sprawdzić moment, z jakim trzeba dokręcić świecę w danym modelu silnika (podaje go producent w instrukcji albo w informacji technicznej). Do montażu świecy należy stosować klucz dynamometryczny. I… nie smarujemy gwintu przed montażem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Stary kier, 7 sierpnia 2024, 20:29 0 -1

"Coraz częściej przestrzega się przed zastosowaniem smaru miedzianego. Zwłaszcza w połączeniu z głowicą aluminiową. Może on bowiem być powodem korozji."
--> do tego potrzeba jeszcze wody, a temperatura świecy wynosi 450 - 850 C, wiec proszę nie pisać bajek o korozji bo czego jak czego w gwincie, ale wody to tam nie uświadczy

Odpowiedz

Mlody kier, 29 sierpnia 2024, 14:22 0 0

Wilgoć. Mówi to Panu coś, Panie Ferdku?

Odpowiedz