Silniki EcoTec produkowane przez Opla są bardzo popularnymi jednostkami w Polsce. Jest to sprawdzona konstrukcja i od lat napędza kolejne modele niemieckiej marki. Tak jak każdy produkt ewoluuje, tak i Opel wprowadził pewne zmiany. W tym artykule skupimy się zmianach dotyczących układu przeniesienia napędu oraz ich technicznym skutkom.
Układ ten jest wyposażony w sztywne koło zamachowe oraz sprzęgło standardowe – bez układu samoregulacji. Niestety w pewnych przypadkach dochodzi do bardzo szybkiej awarii. Sprzęgło ulega spaleniu już po przejechaniu kilkuset – kilku tysięcy kilometrów.
W najgorszym scenariuszu dochodzi jeszcze pęknięcie płyty dociskowej. Dlaczego tak się dzieje? Zakres pracy standardowego sprzęgła wynosi 1,5 mm. Po zdjęciu tej grubości materiału z tarczy sprzęgłowej zaczyna się poślizg. Z jakiego powodu sprzęgło się ślizga praktycznie od wymiany? Odpowiedź znajdziemy poniżej: w biuletynie technicznym LuK nr 0030 możemy przeczytać o zmianie głębokości koła zamachowego. Samochody wyprodukowane do maja 2007 roku mają koła zamachowe o głębokości 19 mm. Po tej dacie wszystkie koła mają 21,6 mm. Różnica to 2,6 mm, a to więcej niż zakres kompensacji zużycia sprzęgła standardowego. Jeżeli nie zwrócimy uwagi na ten istotny fakt, które sprzęgło z tabeli powinno być zamontowane, to z powodu przegrzania dojdzie nawet do pęknięcia docisku.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Bieniek, 14 maja 2021, 12:51 0 0
znając szaflera to docisk może pęknąć tylko wskutek niewłaściwego montażu. Błąd mechanika, reklamacia odrzucona
Odpowiedz
Adam, 18 maja 2021, 18:02 1 0
Szwagrowi penknął bo mocno cisnoł
Odpowiedz