Wymiana filtra paliwa w silniku diesla wykonywana jest przy okazji okresowego przeglądu. Podczas wymiany często dochodzi do zapowietrzenia układu wtryskowego. Większość współczesnych silników z Common Rail nie posiada pompy wstępnej w zbiorniku paliwa, stąd problemy z uruchomieniem silnika.
Gdy silnik nie chce zapalić, wielu mechaników korzysta z preparatów typu „ samostart” . Takie postępowanie nie jest do końca właściwie, ponieważ w niektórych przypadkach może dojść do uszkodzenia wtryskiwaczy. Szczególnie czułe są wtryskiwacze piezoelektryczne, które w przypadku braku paliwa mogą wymagać… wymiany.
Właśnie dlatego warto skorzystać z preparatu Liqui Moly Diesel Filter Additiv nr 20458. Środek wlewamy do nowego filtra i dzięki temu zmniejszamy ryzyko zapowietrzenia układu. Oczywiście to nie wszystko ponieważ środek ma silne właściwości czyszczące i smarujące.
Dobra informacja jest taka, że Liqui Moly od 1 kwietnia uruchamia promocję, w której u dystrybutorów będą dostępne beczki oleju Top Tec 60L w pakiecie z 6 dodatkami nr 20458 gratis.
Po co czyścić układ wtryskowy?
Układ common rail pokonuje bezawaryjnie pierwsze 100.000-150.000 kilometrów. Później zaczynają się problemy z głośniejszą pracą, dymieniem czy zwiększeniem zużycia paliwa.
Jeżeli odpowiednio nie zareagujemy na takie objawy może dojść do poważniejszej awarii. Czarny dym wydobywający się rury wydechowej, nierówna praca silnika to pierwsze symptomy, na które warto zareagować. Wtryskiwacze common rail w silnikach Diesla dotykają głównie dwa typy problemów: nieszczelność zaworów sterujących, wynikająca z ich zużycia oraz błędy dawkowania i rozpylania spowodowane zanieczyszczeniem końcówek i korpusów. O ile w pierwszym przypadku rozwiązaniem jest jedynie wymiana lub regeneracja zaworków, o tyle problemy drugiego rodzaju może rozwiązać czyszczenie chemiczne.
Podstawowa diagnoza wtryskiwaczy common rail możliwa jest bez demontażu z samochodu. Test tak zwanych przelewów pozwala zdiagnozować nieszczelność zaworów sterujących, natomiast odczytanie korekcji wtryskiwaczy umożliwia wykrycie między innymi nierównomierności ich dawkowania. Winę za zbyt duże przelewy ponosi zwykle wyrobienie zaworów sterujących, natomiast za wiele kłopotów z dawkowaniem i rozpylaniem, szczególnie na niskich obrotach, odpowiedzialne może być zanieczyszczenie wtryskiwaczy. Usunięcie nagarów w wielu przypadkach udaje się przy zastosowaniu odpowiedniego preparatu podawanego bezpośrednio do paliwa lub właśnie do filtra paliwa. Ta ostania metoda jest szczególnie skuteczna ponieważ silnik pracuje na bardzo skoncentrowanej dawce detergentu.
Środek czyszczący jest w stanie usunąć zanieczyszczenia, poprawiając precyzję dawkowania paliwa. W praktyce najbardziej problematyczne są zwykle odchyłki dawek biegu jałowego, gdzie ze względu na krótkie czasy wtrysku, nawet niewielkie osady silnie zaburzają ilość wtryskiwanego paliwa. Akurat tu środek ma szansę wykazać się największą skutecznością, stabilizując bieg jałowy, zmniejszając wibracje i nierównomierność pracy, a także ułatwiając rozruch. Skuteczność działania preparatu można zweryfikować za pomocą testera diagnostycznego, porównując korekty czasów otwarcia wtryskiwaczy przed i po czyszczeniu. Jeżeli w danym silniku istniał problem zanieczyszczenia wtryskiwaczy, to korekty po czyszczeniu będą mniejsze.
Komentarze