W 2020 r. sprzedano w Polsce o ponad 100 tys. mniej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. Spadek jest znaczny, ale nieco mniej drastyczny niż przewidywała to część ekspertów na początku pandemii.
Spadek sprzedaży nowych samochodów w Polsce o jedną piątą
W 2020 r. w naszym kraju zarejestrowano 487 996 samochodów osobowych i lekkich dostawczych do 3,5t. (według danych PZPM). Po wyniku z roku 2019, który był rekordowy w całej historii prowadzonych pomiarów, przyszedł zatem rezultat cofający rynek o kilka lat wstecz. Spadek względem roku 2019 wynosi 22%.
Nie uwzględniając aut dostawczych, w minionym roku sprzedano w Polsce 428 347 nowych samochodów osobowych – mniej o ponad 127 tys. niż w 2019 r. Rynek pojazdów dostawczych zakończył rok ze spadkiem na poziomie 14,6% (sprzedano 59 649 pojazdów).
Negatywny wpływ na wyniki sprzedaży miała oczywiście pandemia koronawirusa, którą trzeba winić za ogromny, sięgający niemal 47%, spadek rejestracji nowych pojazdów w II kwartale roku. Z drugiej strony pod koniec roku mieliśmy do czynienia z trendem wzmagającym sprzedaż, który miał związek z wejściem od 2021 r. nowej wersji normy emisji spalin Euro 6 i prognozowanymi podwyżkami cen nowych samochodów. Finalnie w IV kwartale roku także odnotowano spadek, jednak niewielki (-6,7%).
Wbrew trendowi spadkowemu podążały w ubiegłym roku wykresy sprzedaży hybryd i samochodów elektrycznych. Ten pierwszy sektor wzrósł o prawie 48% r./r. (61,9 tys. sztuk), a drugi aż o 198% (8099 sztuk). Warto jednak odnotować, że do wyników sprzedaży elektryków wpisywana jest także sprzedaż hybryd typu Plug-in. Nie licząc takich samochodów, nowych właścicieli w Polsce w 2020 r. znalazło ok. 4000 aut w pełni elektrycznych. W sprzedaży tradycyjnie dominowały samochody z napędem benzynowym, które stanowiły 62,6% (spadek o 7,9%) całości sprzedaży. Diesle osiągnęły udział 18,9% (spadek o 1%).
W rankingu marek w 2020 r. zaszła istotna zmiana na najwyższym stopniu podium. Toyota, która przez długi czas odgrywała rolę pretendenta, w końcu zrealizowała swój cel i wyprzedziła Skodę. Japońska marka zdobytą przewagę zawdzięcza głównie bardzo dobrej sprzedaży wśród klientów indywidualnych. W rankingu firm, musiała uznać wyższość Skody, ale tylko nieznacznie. W ogólnym rozrachunku, Toyota sprzedała w 2020 r. 61 331 samochodów osobowych (tylko 2,3% mniej niż rok wcześniej). Druga w rankingu Skoda sprzedała 56 332, co oznacza spadek o niemal 18%. Podium zamknął Volkswagen z aż 31% spadkiem (37 203 pojazdy). Czwarte miejsce zajęła Kia (24 112 szt., – 18%), a piąte Renault (21 024 szt., -23,8%). Jedyną marką w pierwszej dwudziestce rankingu, która nie zanotowała spadku sprzedaży rok do roku jest Audi, które plasuje się na 11. miejscu ze wzrostem na poziomie 13,2%. Najbardziej dotkliwe spadki sprzedaży względem roku 2019 zanotowały marki: Opel (-55%), Ford (-36%), Suzuki (-35%) i Dacia (-32%). Poniżej prezentujemy tabelę, uzupełnioną o wyniki sprzedaży samochodów dostawczych do 3,5 t.
Najczęściej wybierane marki nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych w Polsce w 2020 r. (cały rynek)
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Toyota | 64 365 |
2. | Skoda | 56 741 |
3. | Volkswagen | 42 770 |
4. | Renault | 29 950 |
5. | Mercedes-Benz | 27 438 |
6. | Ford | 26 974 |
7. | Kia | 24 144 |
8. | Dacia | 22 464 |
9. | Fiat | 20 583 |
10. | Hyundai | 18 495 |
11. | BMW | 18 304 |
12. | Opel | 17 710 |
13. | Peugeot | 16 236 |
14. | Audi | 15 602 |
15. | Volvo | 10 929 |
16. | Citroen | 10 885 |
17. | Nissan | 9 328 |
18. | Seat | 9 232 |
19. | Suzuki | 7 171 |
20. | Honda | 6 127 |
Najczęściej wybieranym przez Polaków modelem samochodu w 2020 r. była ponownie Skoda Octavia. Sprzedano 18 668 sztuk, co oznacza jednak spadek r./r. na poziomie 8,4%. Drugie miejsce zajęła Toyota Corolla z wynikiem 17 508 szt. i spadkiem na poziomie 11,1%. Podium zamknęła kolejna Toyota – Yaris, która zanotowała wzrost o 9,3% (15 378 szt.). Kolejne miejsca zajęły Skoda Fabia (12 135 szt., -29%), Dacia Duster (11 565 szt., -24,6%), Toyota RAV4, Fiat Tipo, Renault Clio, Toyota C-HR i Volkswagen Golf.
Liderem sprzedaży na rynku pojazdów dostawczych do 3,5t. w 2020 r. zostało Renault ze sprzedażą 8926 sztuk. Oznacza to spadek o 9,7% r./r. Wyższy spadek, który kosztował utratę pierwszej lokaty, zaliczył Fiat (-32,7%). Nowych właścicieli w 2020 r. znalazło 8019 dostawczych Fiatów. Na podium znalazł się też Ford (7910 szt., -6,2%). W rankingu nie brakuje marek, które zanotowały wzrost w segmencie sprzedaży pojazdów dostawczych. Na czwartym miejscu uplasował się Mercedes-Benz (7158 szt., +8,8%), na ósmym Toyota (1888 szt., +60,7%), na dwunastym MAN (+18,4%), a na czternastym Mitsubishi (+46,5%).
Zobacz także: artykuł dotyczący sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych w 2020 r.
Komentarze