Prawidłowe obchodzenie się z głowicami cylindra starszego typu

13 stycznia 2021, 10:04

Czym są wkłady komory wirowej? Jak duży jest wymiar wystawania komory wirowej? Jakie problemy mogą wystąpić w przypadku głowic cylindrów z komorami wirowymi? Czy możliwe jest szlifowanie powierzchni uszczelniających głowic cylindrów z komorami wirowymi? I czy wkłady komory wirowej mogą powodować mechaniczne hałasy w silniku? Tu znajdziesz odpowiedzi na te i wiele dalszych pytań.

Silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem są często spotykane. Szeroko rozpowszechnione są silniki pracujące na zasadzie komory wirowej.

Schemat montażu

Wkłady komór wirowych w silnikach pracujących w oparciu o komorę wirową wykonane są ze stali i umieszczone w głowicy cylindra od strony spalania. Wkłady nie są wtłoczone w głowicę cylindra. Raczej są one idealnie dopasowane formą do głowicy cylindra. Wkłady posiadają w porównaniu z płaszczyzną głowicy cylindra występ wynoszący 0,02 – 0,07 mm (wielkość występu „X“ zależy od producenta). Występ sprawia, że komora wtłoczona jest od uszczelnienia głowicy na swoją pozycję i podczas pracy nie może się przemieszczać.

Problemy w przypadku głowic cylindra z komorami wirowymi występują na skutek przegrzania silnika, na skutek nieprawidłowo wykonanej naprawy lub nieprawidłowego obchodzenia się z głowicami cylindra. Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Rys. 1: głowica cylindra z zamontowanymi wkładami komory wirowej
Rys. 2: występ komory wirowej

PYTANIE: PODCZAS DEMONTAŻU GŁOWICY CYLINDRA NIEKTÓRE WKŁADY KOMÓR WIROWYCH SAME WYPADŁY. CZY MOGĘ LICZYĆ NA WYMIANĘ GŁOWICY W RAMACH GWARANCJI? 

Odpowiedź: Ten przypadek nie jest objęty gwarancją. Jeżeli wkłady przy demontażu głowicy cylindra same wypadają, świadczy to o tym, że podczas pracy silnika doszło do zakłóceń procesu spalania (przegrzanie). Na skutek przegrzania wkład zwiększa bardziej objętość niż w normalnym trybie pracy. Na skutek tego, otwór w głowicy cylindra nieco rozszerza się. Przy schładzaniu powstaje pomiędzy głowicą cylindra a wkładem komory wirowej luz i wkład wypada. Jeżeli otwór na wkład komory wirowej nie jest uszkodzony i posiada zalecany przez producenta występ, głowicę cylindra można ponownie zastosować. Aby wkłady przy montażu głowicy cylindra nie wypadały, należy je podczas montażu unieruchomić w głowicy cylindra małą ilością smaru.

PYTANIE: CZY LUŹNE WKŁADY KOMORY WIROWEJ MOGĄ POWODOWAĆ STRATY ŚRODKA CHŁODZĄCEGO? 

Odpowiedź: Nie! Komory wirowe nie mają wpływu na ilość środka chłodzącego. Straty środka chłodzącego w głowicy cylindra są zawsze skutkiem przegrzania silnika (nieprawidłowe spalanie). Prowadzi to do wypaczeń głowicy cylindra, uszkodzenia uszczelnień i pęknięć. Luźne wkłady komory cylindra są w tym przypadku tylko konsekwencją takiego stanu.

PYTANIE: CO JEST PRZYCZYNĄ POWODOWANIA PRZEZ KOMORĘ WIROWĄ NIESZCZELNOŚCI GAZOWEJ W OBRĘBIE USZCZELNIENIA GŁOWICY CYLINDRA? 

Odpowiedź: Są dwie przyczyny takiego zjawiska.
1.Komora wirowa nie posiadała przy montażu zalecanego występu względem płaszczyzny głowicy cylindra.
2. Na skutek przegrzania silnika, komora wirowa zakleszczyła się w głowicy cylindra. Utrata występu komory wirowej prowadzi w obu przypadkach do utraty docisku uszczelnienia głowicy cylindra w tym obszarze. Nieszczelność jest konsekwencją, której nie da się uniknąć.

PYTANIE: CZY GŁOWICE CYLINDRA, WYPOSAŻONE WE WKŁADY KOMORY WIROWEJ, MOŻE PODDAĆ OBRÓBCE NA POWIERZCHNI USZCZELNIAJĄCEJ? 

Odpowiedź: Mimo, że wielu producentów silnika odmawia obróbki płaszczyzny głowicy cylindra, jest to możliwa i często stosowana praktyka.

UWAGA

Obróbki płaszczyzny głowicy cylindra nie wolno przeprowadzać z zamontowanymi komorami wirowymi. Przed jej obróbką należy koniecznie wyjąć wkłady komory wirowej. Po montażu wkładów należy sprawdzić zalecany występ komór wirowych i ew. ustawić za pomocą odpowiednich środków (obróbka osadzenia komory wirowej lub zeszlifowanie wkładu komory wirowej).

WSKAZÓWKA

Głowic cylindra wypaczonych na skutek przegrzania nie wolno poddawać obróbce. Należy je oddać na złom.

Rys. 3.

PYTANIE: W JAKIEJ SYTUACJI WKŁADY KOMORY WIROWEJ MOGĄ POWODOWAĆ MECHANICZNE HAŁASY W SILNIKU? 

Odpowiedź: Jest kilka przyczyn takiego zjawiska.
1. Komora wirowa zakleszczyła się lub nie posiadała już przy montażu zalecanego występu. Wkład komory wirowej przechyla się w miejscu osadzenia i koliduje z tłokiem. Ciśnienie spalania i przegrzanie komory (złe odprowadzanie ciepła) dodatkowo zwiększają przechylanie wkładu (rys. 3).
2. Przegrzanie silnika, spowodowane np. zakłóceniami spalania, powoduje zwiększenie objętości podzespołów. Na skutek tego tłok przestaje swobodnie pracować i uderza o komorę wirową, zawory, a także głowicę cylindra. W tłoku na rysunku 4 widoczne są ślady uderzania wkładu komory wirowej (strzałka) i zaworu wlotowego. Szkoda ta powstała na skutek przegrzania silnika.
3. Podczas montażu głowicy cylindra nie przestrzegano zalecanego występu tłoka i zamontowano uszczelnienie głowicy cylindra o nieprawidłowej grubości. Z tego powodu tłok uderza podczas pracy o wkład komory wirowej.

Rys. 4: ślady powstałe na skutek przegrzania silnika

Na podstawie materiałów MS-Motorservice.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

wiki, 19 stycznia 2021, 18:45 0 0

tłok wirowy jest narażony na różne usterki pytanie tylko czy są niebezpieczne dla silnika

Odpowiedz