Wymiana paska rozrządu to jedna z najważniejszych czynności serwisowych. Sprawny napęd rozrządu ma kluczowe znaczenie dla właściwej pracy jednostki napędowej. Przeskok albo zerwanie napędu rozrządu może spowodować całkowite zniszczenie silnika.
Producenci samochodów określają interwał wymiany paska rozrządu. Określają oni maksymalny przebieg albo maksymalny czas, przez jaki pasek rozrządu może być eksploatowany (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze). W niektórych starszych modelach aut, producenci samochodów ustalali interwał przeglądów paska (np. co 30 tys. km). To mechanik miał podjąć decyzję, czy pasek należy wymienić czy nie.
Dla bezpieczeństwa, w niektórych modelach silników, interwały eksploatacji pasków są skracane. Kierowcy wymieniają paski rozrządu także w dopiero co kupionych, używanych autach. W tym przypadku nowy nabywca stosuje zasadę ograniczonego zaufania do sprzedającego. I bardzo dobrze.
Fachowa wymiana rozrządu
Skoro jesteśmy przy zaufaniu. Właściciel samochodu powierzając swoją własność mechanikowi obdarza go dużym zaufaniem. Dlaczego? Na skutek błędów montażowych najważniejsza i najdroższa część samochodu, czyli silnik, może ulec całkowitemu zniszczeniu. Dlatego poprawna wymiana napędu rozrządu powinna być dla warsztatu kluczowa, a środkiem do osiągnięcia celu powinny być nowoczesne narzędzia, zapobiegające błędom montażowym.
Mechanik musi jednak stosować zasadę ograniczonego zaufania do swojego klienta. Jeśli klient sam kupuje pasek rozrządu, mechanik powinien sprawdzić jego stan i datę produkcji. Jeśli klient nie chce słyszeć o wykonaniu niezbędnych czynności dodatkowych, takich jak wymiana pompy cieczy chłodzącej albo innych elementów napędu rozrządu (koło pasowe, napinacz), mechanik powinien raczej zrezygnować z wykonania usługi. Na największym polskim portalu aukcyjnym można kupić bez problemu używane paski rozrządu z demontażu. Skoro są sprzedawane, to na pewno jest na nie popyt. Istnieje duże ryzyko, że klient, chcąc zaoszczędzić, kupi używany pasek rozrządu.
Najważniejsza jest czystość i precyzja
Wymiana napędu rozrządu wymaga od mechanika precyzji, doświadczenia, a także zachowania czystości. Zabrudzenie paska rozrządu dramatycznie skraca jego żywotność. Złe ustawienie koła pasowego wału korbowego albo kół pasowych wałka rozrządu będzie mieć fatalne skutki dla silnika. Od problemów z właściwą pracą jednostki napędowej, jej uruchamianiem i właściwą pracą układu zmiennych faz rozrządu, aż po całkowite zniszczenie silnika, kiedy zawory zderzą się z tłokami. Kto pokryje koszty naprawy? Powinien zrobić to warsztat, którego pracownik źle zamontował napęd rozrządu. To oczywiste, że klient, który poniósł ogromne straty, będzie dochodzić swoich praw.
Profesjonalna wymiana rozrządu wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi (np. do obracania kołem pasowym wału korbowego), odpowiednich momentów dokręcenia śrub, stosowania się do znaków (cech), na obudowie silnika i stosowania blokad rozrządu. Stosowanie permanentnego mazaka, do stawiania znaków na bloku silnika raczej o profesjonalizmie nie świadczy.
Blokady rozrządu – nieodzowne wsparcie podczas wymiany paska rozrządu
Co może spowodować niewłaściwy montaż paska rozrządu? Niewielki obrót koła pasowego wału rozrządu albo koła pasowego wału korbowego. Jak tego uniknąć? Do tego celu służą blokady rozrządu. Ich stosowanie zalecają producenci pasków rozrządu i silników.
- Blokady rozrządu montuje się przed demontażem paska rozrządu.
Przykładowo, właściwy demontaż napędu rozrządu w silniku 1.2 l stosowanym we Fiacie 500 wymaga:
- Zamontowania blokady wałka rozrządu w wałku rozrządu;
- Obrócenia wałem korbowym (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) za pomocą specjalnego narzędzia, aż wycięcie w wałku rozrządu skierowane będzie ku górze, na godzinę 12 – tą;
- Przykręcenia blokady wałka rozrządu dwoma śrubami;
- Zamontowanie blokady wału korbowego na koło zębate wału korbowego.
Dalej, po poluzowaniu nakrętki, na rolce napinającej, można zdemontować pasek rozrządu.
Blokada rozrządu – co to jest?
Blokady rozrządu to specjalne narzędzia, blokujące koło (koła) wałka rozrządu i koło zębate wału korbowego. Dzięki nim w trakcie wymiany napędu rozrządu, nie dochodzi do przesunięcia kół.
Oddajmy głos specjalistom.
– Blokada rozrządu jest zespołem elementów, którego zadaniem jest zablokowanie wałka lub wałków rozrządu oraz wału korbowego w konkretnym położeniu. Zablokowanie tych podzespołów silnika spalinowego zapobiega ich przypadkowemu obrotowi i pozwala na bezpieczny i pewny demontaż oraz montaż takich elementów jak zestaw paska czy łańcucha rozrządu – wyjaśnia Grzegorz Sajewicz, inżynier serwisu firmy Castex, polskiego producenta blokad rozrządu.
– Blokady rozrządu to mechanizmy, które uniemożliwiają ruch kół zębatych wału korbowego i wałków rozrządu. Stosuje się je przed demontażem paska rozrządu. Blokady rozrządu znajdują także zastosowanie przy wymianach łańcucha rozrządu. Musimy pamiętać o tym, że kilkanaście lat temu łańcuchy rozrządu wystarczały na cały okres pracy silnika. Obecnie stały się kolejną częścią eksploatacyjną, wymagającą wymiany przy objawach awarii. Wymiana łańcucha rozrządu wymaga takiej samej precyzji i bezpieczeństwa, jak wymiana paska rozrządu. Stosowanie blokad rozrządu pozwala tę precyzję uzyskać i uniknąć błędów, które mogą spowodować problemy z właściwą pracą jednostki napędowej, problemy z właściwą pracą układu zmiennych faz rozrządu, a nawet całkowite zniszczenie silnika – powiedział Przemysław Dziubała , współwłaściciel firmy Mark Moto, polskiego producenta blokad rozrządu.
Blokady rozrządu mają różne formy: odpowiednio wyciętych elementów z metalu, z miejscami do przykręcenia śrub, formę metalowych pinów, wkręcanych śrub itd.
Nie ma jednego, uniwersalnego zestawu do blokowania rozrządu. Ale są uniwersalne zestawy, które są przeznaczone do blokowania kilkunastu lub więcej modeli silników określonego producenta (np. PSA, albo grupy VAG).
Czy jedna blokada pozwala na pracę z kilkoma jednostkami napędowymi? Czy każdy model silnika wymaga zastosowania różnych blokad?
– W naszej firmie produkujemy blokady rozrządu do szeregu pojazdów różnych marek: Fiat, Opel, Iveco, Ford/Mazda, Renault Nissan, Chrysler/Jeep, Honda, BMW i wiele innych. Na skutek globalizacji jeden model silnika jest montowany w kilku samochodach różnych marek (np. w Volkswagen, Seat i Skoda ). Jedna blokada pozwala na pracę z kilkoma jednostkami napędowymi – powiedział Przemysław Dziubała , współwłaściciel firmy Mark Moto, polskiego producenta blokad rozrządu.
Błędy podczas wymiany napędu rozrządu i ich możliwe skutki
Przesunięcie jednego z kół wałka rozrządu albo złe ustawienie koła zębatego wału korbowego będzie mieć fatalne skutki dla silnika. Właściciel samochodu będzie musiał liczyć się z szeregiem problemów technicznych. A nawet – z całkowitym zniszczeniem silnika, kiedy dojdzie do zderzenia zaworów z tłokami.
– Stosowanie blokad podczas prac z rozrządem jest o tyle ważne, że przestawienie wału korbowego lub wałka rozrządu względem siebie może spowodować bardzo poważne uszkodzenie jednostki napędowej. Próba uruchomienia silnika z przedstawionym rozrządem może zakończyć się kolizją tłoków z zaworami i tym samym uszkodzeniem tych elementów a także zniszczeniem samej głowicy jak i również korbowodów – powiedział Grzegorz Sajewicz, inżynier serwisu firmy Castex, polskiego producenta blokad rozrządu – Tak poważne uszkodzenia kwalifikują silnik do generalnego remontu. Jeśli usługę wymiany zestawu rozrządu wykonuje warsztat samochodowy i na skutek braku zastosowania blokady doprowadzi do uszkodzenia silnika, pokrywa koszty jego remontu. Jest to sytuacja bardzo niekorzystna dla warsztatu, gdyż obok wysokich strat finansowych z tytułu remontu silnika na własny koszt dochodzi utrata renomy oraz zaufania ze strony klientów.
Blokady rozrządu – czy warto je stosować?
Zderzenie tłoków z zaworami spowoduje zniszczenie silnika. Koszt naprawy będzie zależny od wieku i wartości auta. Trzeba przyjąć, że może to być od kilkuset złotych (w przypadku silnika w kilkunastoletnim, popularnym samochodzie kompaktowym z silnikiem benzynowym) do kilkunastu tysięcy (w przypadku auta kilkuletniego). To nie wszystkie koszty. Trzeba będzie doliczyć koszt znalezienia odpowiedniej jednostki napędowej, sprawdzenia jej stanu technicznego, transportu, montażu, wymiany wszystkich płynów. To ogromne straty dla warsztatu.
Do tego wszystkiego może dojść jeszcze trudna do wyliczenia, utrata zaufania klientów. Wystarczy kilka negatywnych opinii, napisanych na popularnych serwisach.
– Jeśli zestawić koszt zakupu lub wypożyczenia blokady rozrządu, co w dzisiejszych czasach stało się opcją dostępną niemal w całym kraju, z kosztami ewentualnego remontu silnika i utraty renomy widać wyraźnie, że praca z blokadami rozrządu jest dużo bardziej opłacalna. Należy również nadmienić, ze używanie blokad czyni pracę przy układzie rozrządu bezpieczniejszą, łatwiejszą i mniej stresującą – powiedział Grzegorz Sajewicz, inżynier serwisu firmy Castex – Blokady rozrządu oprócz zastosowania do prac związanych z wymianą zestawu rozrządu mogą być także z powodzeniem używane przy remontach silników lub innych pracach serwisowych wymagających ustawienia rozrządu do początku (np. po demontażu głowicy silnika).
– Oczywiście, że należy stosować blokady rozrządu. Dzięki nim wymiana paska rozrządu, wymiana łańcucha rozrządu albo prace naprawcze przy silniku mogą być wykonane w sposób profesjonalny i bezpieczny dla silnika – podsumował Przemysław Dziubała, współwłaściciel firmy Mark Moto, polskiego producenta blokad rozrządu.
Komentarze