W ofercie HELLA znajdują się 24 przetwornice, które zapewniają szerokie pokrycie car parku (ok. 16 milionów samochodów na całym świecie w tym również do pojazdów ciężarowych). Jest to możliwe dzięki zastosowaniu jednego typu przetwornicy do różnych marek pojazdów. HELLA posiada doświadczenie od 1992 roku, gdy na rynku pojawiły się przetwornice pierwszej generacji.
Najpopularniejszymi zastosowaniami w ofercie HELLA są:
- Opel Astra G, H, J i Insignia A
- BMW z serii 5 i 7
- VW Golf IV – VI
- Ford C-Max, S-Max, Galaxy, Kuga
- Skoda Superb I i II
- Audi A6
- Nissan Qashqai I
- Volvo FH i FM
- Mercedes Benz Actros MP2 i MP3
Zasada działania:
Poprzez impuls wysokonapięciowy o napięciu do 30 kV (4. generacja) przetwornica powoduje zapalenie mieszaniny gazów szlachetnych w lampie. Napięcie wywołuje przeskok iskry pomiędzy elektrodami lampy. Przetwornica steruje fazą rozpalenia żarnika, aby jak najszybciej osiągnęła ona fazę pracy, a następnie reguluje moc lampy wyładowczej na stałą wartość wynoszącą 35 W. Poniżej znajduje się zobrazowanie załączania się lampy wyładowczej:
Przetwornica napięcia stałego wytwarza z sieci elektrycznej pojazdu napięcia niezbędne dla elektroniki i dla lampy wyładowczej. Układ mostkowy dostarcza napięcia przemiennego 300 Hz, potrzebnego do pracy lamp wyładowczych. W urządzeniu zintegrowanych jest wiele układów kontrolnych i zabezpieczających.
Poniżej znajduje się uproszczony schemat blokowy przetwornicy:
Wyłączenie systemu w ciągu 0,2 sekundy ma miejsce w następujących przypadkach:
- Brak lub uszkodzenia żarnika
- Uszkodzenie wiązki kablowej lub części lampy
- Wystąpienie prądu różnicowego (uszkodzeniowego) przekraczającego 30 mA, wraz ze wzrostem prądu różnicowego skraca się czas wyłączenia
Dla ochrony elektroniki statecznika układ zliczający uniemożliwia więcej niż siedmiokrotny zapłon uszkodzonej lampy. Potem następuje wyłączenie.
W razie odłączenia wtyku kabla podczas pracy, na wtykach napięciowych po < 0,5 sekundy praktycznie nie ma napięcia (< 34 V), dzięki czemu nawet w razie nieprzestrzegania ostrzeżeń nie ma bezpośredniego zagrożenia porażenia prądem elektrycznym.
Przyczyny awarii przetwornicy:
Skutkiem awarii statecznika jest całkowite niedziałanie reflektora.
Możliwe przyczyny awarii statecznika:
- Brak napięcia zasilającego
- Brak połączenia z masą
- Uszkodzona elektronika urządzenia
- Zwarcia wewnętrzne
Sprawdzanie przetwornicy:
- Sprawdzić, czy przetwornica usiłuje włączyć lampę wyładowczą po włączeniu świateł. Próby inicjacji włączenia są wyraźnie słyszalne w pobliżu reflektora. W razie wykonywania nieskutecznych prób włączenia należy sprawdzić lampę wyładowczą przez zamianę na lampę np. z drugiego reflektora.
- Jeżeli nie ma prób włączenia należy sprawdzić bezpiecznik.
- Jeśli bezpiecznik jest w porządku, należy sprawdzić zasilanie napięciem i połączenie z masą bezpośrednio na przetwornicy. Napięcie musi wynosić co najmniej 9 V.
- Jeśli zasilanie napięciem i połączenie z masą oraz lampa wyładowcza nie są uszkodzone, przyczyną jest uszkodzenie przetwornicy.
Komentarze