Jak skutecznie naprawić układ klimatyzacji unikając problemów? Przedstawiamy pięć podstawowych błędów popełnianych podczas wykonywania tego typu napraw. Poradnik przygotowała firma HC-CARGO.
1. Wymiana uszkodzonego sprzęgła zrywalnego w kompresorach o zmiennej wydajności, gdzie sterowanie ciśnieniem odbywa się z wykorzystaniem zaworu sterującego, bez wykonania kontroli sprawności następujących układów:
- Zasilania w przypadku silników Diesla
Proponowana czynność: sprawdzenie korekcji dawki paliwa – tę informację uzyskamy np. w grupie VW odczytując przy użyciu testera „bloki wartości mierzonych” układu zasilania w sterowniku silnika (pod adresem 01).
- Układu zasilania, zapłonowego w przypadku silników benzynowych oraz zasilanych LPG
Proponowana czynność: sprawdzenie ilości nieprawidłowych zapłonów na poszczególnych cylindrach silnika spalinowego, sprawdzenie krótkoterminowej oraz długoterminowej korekty składu mieszanki na podstawie informacji sondy lambda.
- Przekładni pasowej napędu osprzętu silnika spalinowego
Proponowana czynność: sprawdzenie tłumika drgań skrętnych koła pasowego wału korbowego, kontrola zużycia, interwału wymiany paska napędowego osprzętu silnika, sprawdzenie stanu technicznego, interwału wymiany sprzęgła jednokierunkowe OWC i sprzęgiełka alternatora OAD; kontrola rolek prowadzących oraz napinacza paska napędu osprzętu silnika.
- Dwumasowego koła zamachowego
- Silnika pod kątem tuningu
2. Montaż nowej lub regenerowanej sprężarki do nieodpowiednio przygotowanego, zanieczyszczonego układu klimatyzacji.
Przed montażem należy wykonać następujące czynności:
- Odpytanie przy użyciu testera wszystkich sterowników w sieci celem zapoznania się z wygenerowanymi błędami, szczególnie sterownika zarządzającego pracą układu klimatyzacji.
- Organoleptyczna ocena poszczególnych elementów układu klimatyzacji (przewodów, złączy, skraplacza, parownika) pod kątem czystości, korozji, uszkodzeń mechanicznych, nieszczelności, niefachowych napraw, które odbyły się w historii pojazdu.
- Dokładna kontrola czystości wnętrza układu pod kątem produktów zużycia, opiłków, zbyt dużej ilości pozostałego oleju, barwnika UV.
Elementy, których nie ma możliwości dokładnego oczyszczenia, przywrócenia ich zdatności typu: skraplacz, zawór rozprężny, dysza dławiąca, osuszacz należy wymienić na nowe.
3. Stosowanie części używanych, niskiej jakości, niewiadomego pochodzenia.
Znalezienie zaufanego partnera biznesowego, który ma bogatą ofertę, sprawdzoną jakość w rozsądnych cenach, służy dodatkowo doradztwem technicznym nadal jest wyzwaniem na rynku aftermarketowym. Firma HC-CARGO w ofercie ma dostępnych ponad dwa tysiące produktów stosowanych w większości samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych wiodących europejskich marek. Proponujemy sprężarki, skraplacze, osuszacze, parowniki i zawory rozprężne do zastosowań w pojazdach. Oferujemy także sprężarki i podzespoły do ciężkich pojazdów użytkowych i maszyn rolniczych.
4. Zastosowanie niewłaściwego oleju lub zbyt dużej ilości barwnika podczas wykonywania naprawy bądź obsługi układu klimatyzacji.
Nadal praktykowane jest używanie olejów niezgodnych z zaleceniem producenta danego pojazdu. Dodatkowo, często układy są napełnione nieprawidłową ilością oleju oraz nadmierną ilością barwnika. Tego typu praktyka skutecznie obniża sprawność oraz trwałość układu klimatyzacji.
5. Niestosowanie przez pracowników technicznych warsztatów naprawczych właściwych narzędzi diagnostycznych, brak prawidłowej obsługi serwisowej oraz wzorcowania stacji do obsługi układów klimatyzacji.
Na rynku, w ofercie dostępnych jest szereg dedykowanych oraz uniwersalnych testerów diagnostycznych, które umożliwiają sprawdzenie zapisanych błędów w poszczególnych sterownikach oraz umożliwiają odczyt wartości w blokach pomiarowych, które nas interesują. To ułatwia bądź umożliwia prawidłową diagnostykę danego układu.
Przy użyciu testera dodatkowo technik może wykonać kontrolę elementów wykonawczych na przykład mechanizmów, które sterują klapami powietrza w kanałach wentylacji. Elementy dające możliwość kontrolowania temperatury oraz przepływu powietrza w kabinie pasażerskiej pojazdu.
Pomocnym narzędziem jest tester diagnostyczny marki HC-CARGO, który ułatwia kontrolę sprawności, wysterowanie zaworu kompresora o zmiennej wydajności jak również ocenę pod kątem poprawności zadanego sygnału przez sterownik układu klimatyzacji (porównanie wartości otrzymanej z wartością zadaną przez sterownik).
Ważne jest wykonanie szczegółowej kontroli układu klimatyzacji w odniesieniu do innych zależnych układów pojazdu po wykonaniu zleconej przez klienta naprawy.
Autor: Krzysztof Grabowski, Specjalista Działu Wsparcia Technicznego HC-CARGO
Komentarze