Z badań przeprowadzonych w 2019 roku przez Instytut ARC na zlecenie firmy OSRAM wynika jednoznacznie, że użytkownicy samochodów oczekują od mechaników porad dotyczących doboru źródeł światła. Często kierowcy nie bardzo orientują się w ofercie rynkowej i nie wiedzą, jak dobrać odpowiedni rodzaj oświetlenia do warunków użytkowania, a także jak dbać o to, by układ świetlny funkcjonował poprawnie.
Z badań przeprowadzonych przez OSRAM wynika, że do najważniejszych kryteriów, którymi kierowcy kierują się podczas kupna są cena i jakość. Co trzeci ankietowany kupuje źródła światła w serwisie samochodowym. To istotna wskazówka dla mechaników i właścicieli warsztatów, by wykazywali się proaktywną postawą, oferując rady i rekomendacje. Pracownicy warsztatów, zdaniem badanych, zazwyczaj to robią, ale dopiero kiedy są o nie pytani.
Renomowani producenci oferują wiele modeli żarówek halogenowych oraz lamp ksenonowych. W zależności od zapotrzebowania, warunków i stylu jazdy, serwisant może dobrać model, który najlepiej spełni wymagania użytkowników, a nawet odmieni wygląd pojazdu. W przypadku OSRAM, wszystkie oferowane żarówki halogenowe i lampy ksenonowe mają europejską homologację i są w pełni legalne. Na polskim rynku zdecydowanie największym powodzeniem cieszą się produkty serii Original, czyli takie same, jakie są stosowane w około połowie samochodów na świecie podczas pierwszego montażu w fabryce. Kierowcy, którzy często jeżdżą w nocy i poza miastem powinni wybrać żarówki o podwyższonych parametrach, takie jak np. Night Breaker Laser. Zapewniają one jaśniejsze światło i dłuższy jego zasięg. Jeśli ktoś preferuje chłodniejsze światło powinien sięgnąć po żarówki z linii Cool Blue Intense. Najlepszym wyborem dla kierowców, którzy rzadko jeżdżą w nocy lub mają utrudniony dostęp do żarówek w samochodzie będą produkty linii Ultra Life. Wszystkie rodziny samochodowych żarówek marki OSRAM posiadają status oryginalnych części zamiennych.
Mechanik może także edukować kierowców, przypominać o kontroli ustawienia świateł. Warto, aby w miarę możliwości, było ono kontrolowane w czasie każdej wizyty w serwisie: podczas przeglądu, po naprawie mechanicznej i blacharskiej. I oczywiście po wymianie żarówki czy lampy ksenonowej. Poza tym kierowcy powinni samodzielnie sprawdzać stan oświetlenia samochodu, zwłaszcza z prawej strony pojazdów. „Prawe” żarówki przepalają się bowiem zauważalnie szybciej, ponieważ są narażone na większe wibracje – koła regularnie najeżdżają na nierówności, które najczęściej znajdują się przy krawędzi drogi. Warto jednak wymieniać żarówki (i źródła ksenonowe) parami, bo ich trwałość jest zbliżona i wkrótce trzeba będzie zmienić także drugą. Wymiana obu sprawi, że droga będzie równomiernie oświetlona. To ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Komentarze