Wycieraczki do szyb, to z pozoru błahe i proste urządzenia, bez których jednak nie da się bezpiecznie kierować samochodem. O układzie oczyszczania szyb rozmawiać warto nie tylko w okresie jesienno-zimowym, lub w czasie deszczu. Poranek w aucie trzymanym pod chmurką kończy się zaparowaną szybą, dłuższa jazda w trasie to kurz i owady. Odpowiedni stan wycieraczek to podstawa bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów w ciągu całego roku.
Sprawność systemu oczyszczania szyb zależy przede wszystkim od stanu wycieraczek. Na zużycie ma wpływ liczba cykli pracy, ale również czas. Wynika to z normalnego starzenia się gumy, czyli elementu głównego piór wycieraczek. Pozostawanie smug, rozmazywanie, przeskakiwanie wycieraczki po szybie, to ostatnie symptomy świadczące o konieczności wymiany piór. Wycieraczki przyjęło się wymieniać według dwóch szkół. Jedna mówi o wymianie, gdy widzimy niedoskonałości związane z ich pracą, druga natomiast mówi o okresowej wymianie dwa razy w roku, czyli przed i po zimie, gdyż w naszym klimacie jest to najcięższy okres dla wycieraczek oraz ich mechanizmów. Okres zimowy, szczególnie w przypadku wycieraczek przegubowych, powoduje przyspieszoną korozję ramy. Skorodowana rama uniemożliwia poprawne i odpowiednio mocne przyleganie wycieraczki do szyby na całej jej powierzchni z powodu blokowania się przegubów. Również same pióro (element gumowy) narażone jest na uszkodzenia wynikające z przymarzania do szyby, a tym samym odrywanie się kawałków podczas ich uruchamiania.
Jak wybierać, by wybrać dobrze?
Dobór wycieraczek jest teoretycznie łatwy. Ogranicza się do fabrycznej długości i typu mocowania. W większości przypadków wystarczy jedynie podać markę, model i rocznik samochodu. W przypadku samodzielnego doboru, z rozwagą należy decydować o zamontowaniu większych niż zalecane przez producenta rozmiary (mechanizmy mogą wówczas zbyt słabo dociskać wycieraczkę do szyby). Zbyt krótka wycieraczka z kolei ogranicza pole oczyszczania szyby i może uniemożliwić działanie systemów bezpieczeństwa (awaryjnego hamowania, rozpoznawania znaków, czujników zmierzchu/deszczu, itp.).
W przypadku wyboru wycieraczek nie powinniśmy kierować się tylko ceną. Niskiej jakości wycieraczki mogą porysować szybę. Może się to zdarzyć, jeśli pióra wycieraczek są zbyt elastyczne albo źle zmontowane i w pewnym zakresie pracy układu dotykają szyby szkieletem, a nie piórem. Zbyt twarde pióro, oprócz gorszego oczyszczania szyby, również może doprowadzić do jej porysowania.
Wycieraczki do zadań specjalnych
Kupując uniwersalne wycieraczki z multiadapterem można praktycznie zapomnieć o problemie mocowania, gdyż z zestawu można dobrać właściwy do danego auta adapter.
W ostatnim czasie na rynku pojawiły się również nowe rozwiązania, takie jak wycieraczki zimowe bądź przeznaczone specjalnie do pojazdów użytkowych. To propozycja dla osób stawiających na trwałość i odpowiednią jakość oczyszczania. W przypadku wycieraczek zimowych istotna jest ich niezawodna praca w niskich temperaturach i podczas opadów śniegu, gdyż przeguby i inne elementy odpowiadające za odpowiednie przyleganie pióra, są osłonięte i nie dochodzi do ich blokowania oraz przywieraniu śniegu, co przekłada się na skuteczniejsze oczyszczanie szyb. Dzięki zastosowanej w nich specjalnej osłonie szkieletu jej części metalowe i mechanizmy są dodatkowo chronione przed wilgocią, która mogłaby wywołać nie tylko korozję, ale także skrócić ich żywotność. Wycieraczki do samochodów ciężarowych posiadają różnice nie tylko w samym rozmiarze czy mocowaniu, ale również w obszarze ergonomii – mają zwykle wyższą odporność na zużycie ale równie przekroje metalowej ramy są większe co zapewnia większą sztywność i możliwość przenoszenia większych sił.
Użytkownikom samochodu, którzy dotychczas montowali klasyczne wycieraczki przegubowe rynek oferuje tzw. wycieraczki hybrydowe, czyli w uproszczeniu połączenie klasycznych wycieraczek szkieletowych oraz wycieraczek płaskich. Ich aerodynamiczna konstrukcja dzięki zastosowaniu zintegrowanych spoilerów sprawia, że wycieraczka jest lepiej dociskana do szyby przy wyższych prędkościach, ogranicza hałas generowany przez powietrze opływające wycieraczkę w czasie jazdy, a jednocześnie nacisk na szybę rozkłada się równomiernie na całej długości wycieraczki dzięki konstrukcji szkieletowej wieloprzegubowej, co poprawia jej skuteczność oczyszczania. Jest to mocno odczuwalne zwłaszcza podczas jazdy na autostradach i innych szybkich trasach.
Właściwa eksploatacja wycieraczek – na czym to polega?
Istnieje kilka dobrych zwyczajów, które mogą przedłużyć żywotność wycieraczek. W okresie zimowym uszkodzenia mechaniczne najczęściej spowodowane są pracą wycieraczki po oblodzonej szybie, czy wręcz próbie siłowego uruchomienia ich w przypadku przymarznięcia piór do szyb. Taka sytuacja może doprowadzić do uszkodzenia mechanizmu napędu wycieraczek. Aby pozbyć się szronu bądź lodu, przed ich uruchomieniem lepiej użyć odmrażacza, choć najtańsze preparaty mogą nie być obojętne dla piór czy uszczelek. Okresowo warto również ręcznie oczyszczać pióra wycieraczek z kurzu i zanieczyszczeń drogowych. W czasie użytkowania wycieraczek, drobne elementy, które na nich osiadły, przyspieszają zużycie gumy, a także mogą porysować szybę. Dobrym zwyczajem jest również nienadużywanie wycieraczek „na sucho”, czyli bez poprzedniego użycia spryskiwacza, którego niska jakość również może przyczynić się do przyspieszonego zużycia pióra.
KAMOKA posiada w swojej ofercie pełną paletę wycieraczek do pojazdów osobowych i użytkowych, także wycieraczki hybrydowe i zimowe. Zapraszamy do zapoznania się z naszym asortymentem (https://kamoka.pl/pl/products) i kontaktu z naszymi partnerami handlowymi.
Komentarze