Wymogi dotyczące czystości spalania powodują, że na stacjach tankujemy paliwo z wysoką zawartością biokomponentów. Dodatki te sprawiają, że paliwo ma lepsze właściwości rozpuszczające, ale jednocześnie powodują szybsze zapełnianie się filtra paliwa złogami z układu paliwowego.
Współczesne paliwo ma wysoki odczyn kwasowy i stabilną zawartość wody w emulsji, co powoduje zwiększoną korozję, a w niskich temperaturach (poniżej -5 stopni Celsjusza) także wytrącanie się kryształków parafin. To wszystko wpływa bezpośrednio na zwiększenie wymagań w zakresie dokładności filtracji. Nie zawsze mamy wpływ na jakość tego, co tankujemy, ale możemy wspomóc układ paliwowy stosując wysokiej jakości filtry paliwa.
Filtry paliwa są ważnym elementem chroniącym silnik, szczególnie w przypadku układów wtryskowych Common Rail. Ponieważ filtr w swoich porach gromadzi zanieczyszczenia, aż do momentu wymiany na nowy, musi on zapewniać odpowiednio duży przepływ paliwa. Poniższa animacja pokazuje porównanie procesu filtracji paliwa przez filtry niskiej i wysokiej jakości:
Produkcja filtrów powinna być realizowana skrupulatnie, przy zachowaniu najwyższej czystości i jakości wszystkich jego elementów składowych. Każdy filtr Hengst powstaje z wysokiej jakości komponentów i jest wytwarzany w szczegółowo dopracowanym procesie i projektowany z wykorzystaniem fachowej wiedzy nabytej podczas produkcji filtrów oraz modułów filtracyjnych na pierwszy montaż. Filtry różnych producentów z pozoru mogą wyglądać tak samo, dlatego zobaczmy, które szczegóły wpływają na różnice w jakości filtracji paliwa.
Materiał filtracyjny
Dobór medium filtracyjnego to podstawowe zadanie stawiane przed producentami filtrów, które wymaga specjalistycznej wiedzy. Na dokładność filtracji wpływa struktura i jakość medium filtrującego oraz jego impregnacja – to one decydują o żywotności filtra, chłonności zanieczyszczeń oraz jego odporności na agresywne ciecze. Firma Hengst jest producentem nie tylko filtrów, ale całych modułów filtracyjnych i rozwiązań na pierwszy montaż, dzięki czemu posiada wiedzę pozwalającą idealnie dopasować medium filtracyjne do warunków pracy, zastosowania filtra i wymogów producenta danego pojazdu. Innowacyjne medium filtracyjne Meltblown, o klasie filtracji mniejszej niż 2μ sprawia, że wkład filtra paliwa Hengst zapewnia optymalną ochronę przed zużyciem układu wtryskowego i gwarantuje wysoką niezawodność operacyjną przy długich okresach serwisowych, zmniejszając tym samym koszty serwisowania.
Proces produkcji
W fabrykach Hengst, papier filtracyjny jest rozwijany i wygrzewany w piecu, potem składany, a następnie cięty. Pierwsza i ostatnia plisa łączona jest dzięki zastosowaniu specjalnej techniki, zapewniającej szczelność filtra. Przy niskiej jakości połączeniu nieprzefiltrowane paliwo mogłoby przedostać się dalej i uszkodzić układ wtryskowy, dlatego dokładność i solidność w wykonaniu filtra grają znaczącą rolę. W procesie produkcji filtrów nakręcanych z metalową obudową sprawdzana jest szczelność obudowy filtra – robi się to za pomocą helu, którym wypełniany jest filtr. Ewentualne nieszczelności są wykrywane w komorze próżniowej. Dzięki małemu rozmiarowi cząstek pomiary helem odznaczają się dużą dokładnością.
Testy
Czy wiesz, że wilgoć trafia do paliwa podczas produkcji, tankowania i transportu/użytkowania pojazdu? Nieodfiltrowane cząsteczki wody mogą poważnie uszkodzić silnik, a jeśli przedostaną się do układu wtryskowego – doprowadzić nawet do jego zniszczenia. Dział badawczy Hengst testuje różnorodne czynniki wpływające na działanie filtra zarówno w standardowych, jak i ekstremalnych warunkach drogowych. W trakcie testu laboratoryjnego do oleju napędowego dodawana jest woda, co pozwala sprawdzić skuteczność filtracji cząsteczek wody. Testy te są powtarzane, aż do uzyskania satysfakcjonujących wyników.
Szybkość wymiany
Jako mechanik lub właściciel zakładu mechanicznego dobrze wiesz, że czas to pieniądz. Im mniej czasu spędzasz na poszczególnych naprawach lub wymianach części zamiennych, tym większą ilość klientów jesteś w stanie obsłużyć, co przekłada się na zyski dla Ciebie i Twojego zespołu. W zaoszczędzeniu czasu pomagają np. stosowane w silnikach wysokoprężnych oraz benzynowych samochodów osobowych zintegrowane moduły filtracji paliwa. Skupiają one w jednej obudowie: filtr paliwa, wydajny podgrzewacz paliwa z funkcją „quick connect” elektrozawór sterujący, osadnik wody, czujniki ciśnienia i zawory sterujące przepływem i temperaturą. Przykładem takiego rozwiązania jest moduł filtracji paliwa zastosowany w pojazdach GM z wymiennym filtrem Hengst E640KPD185, zastosowany m.in. w modelach Opel Astra czy Insignia. Jedyną wymaganą od warsztatu czynnością przy serwisowaniu tego modułu jest wymiana wkładu filtracyjnego. Zawory i obudowa filtra, która zawiera właściwy wkład filtra paliwa, pozostają zawsze na stałe przymocowane do bloku silnika. Łatwy w eksploatacji i przyjazny dla środowiska projekt filtra ENERGETIC® wykorzystuje technologię „Clip-in”. Podczas usuwania filtra, zawór spustowy odprowadza paliwo do zbiornika, cały proces jest szybki i „czystszy” dla mechanika oraz dla środowiska.
Filtry paliwa Hengst produkowane są zgodnie z parametrami OE, dzięki czemu idealnie pasują do danego modelu samochodu chroniąc silnik przed najmniejszymi cząstkami zanieczyszczeń i wodą rozpuszczoną w paliwie. Hengst to nie tylko dostawca części zamiennych, ale też producent kompleksowych rozwiązań filtracyjnych, cieszący się zaufaniem największych światowych producentów samochodów osobowych i użytkowych. Odwiedź naszą stronę i zobacz co możemy zrobić dla Ciebie, Twojego biznesu i Twoich Klientów. www.hengst.com
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Grid, 7 września 2019, 23:16 3 -4
W dzisiejszych czasach to chyba najlepszy filter w sprzedaży.
Wiecie dlaczego hihihi
Odpowiedz