Poniższe informacje przedstawiają najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek. Warto zapoznać się z nimi w celu ułatwienia identyfikacji uszkodzeń w sytuacjach reklamacyjnych i udzielenia porad na temat sposobów uniknięcia przyszłych awarii.
Zabrudzenie olejowe
Co powoduje zabrudzenie olejowe?
- Gdy używany jest zatkany/uszkodzony lub niskiej jakości filtr oleju
- Nadmiar wilgoci może prowadzić do przedwczesnej degradacji oleju
- Duża ilość nagaru w silniku może szybko zanieczyścić nowy olej
- Również gdy poziom oleju jest zbyt niski lub gdy używany jest zły gatunek oleju, turbosprężarka ulegnie awarii.
Zapobieganie awarii:
- Używanie nowego oleju i filtrów przyczynia się do zmniejszenia ryzyka
- Przy wymianie, stosowanie oleju odpowiedniej klasy
- Wymiana lub czyszczenie rur doprowadzających olej wraz z mikrofiltrami
Overspeeding
Co powoduje nadmierną prędkość obrotową (overspeeding)?
- Modyfikacje silnika, w tym “chipowanie” czy “over-fuelling” (zbytnie
zasilanie paliwem) - Zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki – może to być spowodowane rozerwaniem przewodu powietrza lub jego całkowitym rozłączeniem, lub ograniczeniom w filtrze wlotu powietrza lub w przewodach
- Nieprawidłowe ustawienie przepustnicy spalin lub mechanizmu
zmiennej geometrii (VNT) - Zużyte wtryskiwacze
- Zamontowanie nieprawidłowej turbosprężarki
- Utrata sygnału do elektronicznego siłownika/sterownika (SREA) przepustnicy spalin lub sterowania zmienną geometrią
Brak smarowania
Przyczyny braku smarowania/nieprawidłowego smarowania:
- Nieprawidłowa konserwacja filtra oleju
- Niski poziom oleju w misce olejowej
- Niewłaściwa uszczelka wlotu prowadząca do ograniczenia dopływu oleju
- Uszkodzony, zablokowany lub niskiej jakości filtr oleju
Zapobieganie awarii:
- Krytyczne znaczenie ma dopływ oleju do turbosprężarki, należy zawsze sprawdzać czy ciśnienie oleju jest prawidłowe
- Silikon zastosowany na uszczelkach olejowych może z łatwością oderwać się i zablokować przepływ oleju – Nie należy go używać!
- Wyczyszczenie lub wymiana przewodów doprowadzających olej powoduje usunięcie osadów węgla lub zabrudzeń mogących ograniczać dopływ oleju do systemu łożyskowania
Uszkodzenie przez ciało obce
Oznaki uszkodzenia przez ciało obce:
- Hałas dochodzący z turbosprężarki podczas pracy
- Uszkodzone łopatki koła kompresji lub wałka
- Wżery wokół wlotu powietrza
Co powoduje uszkodzenie przez ciało obce?
- Uszkodzony/wadliwy, słabej jakości filtr powietrza powodujący wsysanie przedmiotów do wlotu powietrza
- Śruby, nakrętki, podkładki, kawałki szmat lub inne przedmioty pozostawione w rurze wlotowej podczas serwisowania
- Pęknięte elementy silnika, np. zawory lub fragmenty uszkodzonego tłoku, końcówki wtryskiwacza
Zapobieganie awarii:
- Upewnić się, że nie pozostały żadne elementy z poprzedniej awarii turbosprężarki
- Używanie nowych uszczelek zapobiega możliwości zerwania ich i zapewnia idealne uszczelnienie
- Sprawdzić czy nie ma uszkodzeń na przewodach powietrza i czy nie znajdują w nich różne obiekty
Wycieki oleju
Oznaki wycieków oleju:
- Niebieski dym z rury wydechowej
- Czarny dym z rury wydechowej
- Olej w obudowach zewnętrznych turbosprężarki
Przyczyny wycieku oleju od strony kompresji:
- Blokada/ograniczenie w rurze doprowadzającej powietrze lub filtrze powietrza. Może to wytwarzać próżnię, co z kolei powoduje wyciek oleju od strony kompresji
- Przedostanie się dodatkowego powietrza do przewodów wlotu lub do intercoolera
Przyczyny wycieku oleju od strony turbiny:
- Wycieki w układzie wydechowym
- Zatkana obudowa łożyskowań
- Wycieki w układzie recyrkulacji spalin (EGR)
Przyczyny wycieku oleju z obydwu stron:
- Powtarzające się wyłączenia gorącego silnika prowadzące do osadów węgla (koksu) w obudowie centralnej
- Fizyczne uszkodzenie części obrotowych turbosprężarek i nadmierny luz na łożyskach
- Montaż niewłaściwej turbosprężarki
- Ograniczenia w rurze powrotnej oleju
Zapobieganie awarii:
- Upewnić się, że układy odprowadzania powietrza i oleju nie są zablokowane
- Sprawdzić czy w układzie wydechowym nie ma wycieków
- Upewnić się, że filtr cząstek stałych i katalizator nie są zablokowane
Na podstawie materiałów Melett
Jeżeli zainteresował Cię artykuł, więcej informacji na tematy związane z regeneracją turbosprężarek znajdziesz w bazie wiedzy Melett TurboHub. Firma Melett służy także doradztwem i wsparciem technicznym: www.melett.pl
Komentarze