Kierowcy chętnie sięgają po żarówki, które charakteryzują się wysoką temperaturą barwową światła. Bywa, że producenci podają na opakowaniach parametry, które nie tylko są niemożliwe do uzyskania, lecz także zwyczajnie niezgodne z przepisami. Czy taka pogoń w ogóle ma sens?
Na wstępie zaznaczmy, że zdecydowana większość parametrów żarówek jest ściśle określona przepisami i pewnych wartości nie można przekraczać. Dotyczy to także temperatury barwowej światła, która dla źródeł halogenowych wynosi 4200K.
Światło emitowane przez dane źródło ma określony wykres widmowy, który definiuje jego temperaturę barwową. Wrażenie barwy jest generowane przy bezpośrednim wnikaniu światła odbitego od przedmiotu do oka. Oczywiście im bielsze światło, bliższe światłu dziennemu, tym lepiej dla oka. Lepiej widzi ono kontrasty, łatwiej także wyróżnić z tła np. znaki drogowe. Taka barwa światła ma jednak również wady – chłodne światło jest mocniej rozpraszane we mgle czy podczas mżawki. W takich warunkach o wiele lepiej sprawdza się ciepłe światło, o temperaturze barwowej w okolicy 3000 K. Ale taka pogoda to rzadkość, dlatego mimo wszystko zdecydowanie bezpieczniej jest wybrać żarówki czy palniki ksenonowe o chłodnej barwie światła. W gamie OSRAM są to produkty rodziny Night Breaker Laser, a także Cool Blue Intense.
Wyższą temperaturę barwową w halogenach uzyskuje się poprzez nałożenie na bańkę filtra. OSRAM opatentował sposoby nakładania filtrów na żarówki halogenowe w taki sposób, aby odbywało się to z jak najmniejszym uszczerbkiem dla ilości światła, np. w Night Breaker Laser udało się to uzyskać m.in. za pomocą laserowej ablacji. Ta unikatowa technologia polega na bardzo precyzyjnym usunięciu laserem niebieskiego filtra z pewnej części bańki – na wysokości skrętki. Zdarzają się jednak na rynku halogeny, w których filtr jest tak mocny, że nawet trudno zobaczyć skrętkę żarnika. Te produkty świetnie wyglądają, bo mają silną niebieską barwę, ale są niebezpieczne, ponieważ nie oświetlają należycie drogi i mogą powodować dezorientację kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Takie produkty nie posiadają homologacji i nie powinny być używane na drogach publicznych. Przy wyborze samochodowych źródeł światła, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, powinniśmy zwracać uwagę na bezpieczeństwo zarówno swoje jak i innych użytkowników drogi i wybierać markowe produkty, których jakości jesteśmy pewni.
Komentarze