Gwarantowana maksymalna ochrona i optymalna praca silnika.
Olej – tak dobry jak jego filtr
Dla niezawodnej pracy silnika kluczowe znaczenie ma czysty olej krążący pod wysokim ciśnieniem chroniąc przed bezpośrednim tarciem elementy metalowe, takie jak tłoki, tuleje cylindrów, panewki i koła zębate rozrządu. Olej wspomaga również chłodzenie silnika odprowadzając ciepło od tłoków, cylindrów i turbosprężarek. Producenci oferują całą gamę różnorodnych olejów – od standardowych uniwersalnych i wielosezonowych – po specjalne kompozycje stanowiące połączenie bazy olejowej z dodatkami uszlachetniającymi (dodatki antykorozyjne/dyspersanty/dodatki antypieniące itp.). Większość producentów pojazdów zaleca interwały wymiany oleju oparte na „normalnych” warunkach eksploatacji. Jednakże częsty rozruch na zimno oraz jazda na krótkich dystansach powodują, że olej nie osiąga temperatury wymaganej do odparowania zanieczyszczeń będących efektem spalania – takich jak wilgoć czy niespalone paliwo. Znacząco obniża to jakość oleju i wymaga jego częstszej wymiany.
Ponadto w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny powstają cząsteczki, które przedostają się do oleju i mogą tworzyć osady na ważnych elementach silnika. Wybór właściwego środka smarnego daje poczucie spokoju, ale jak często myślimy o znaczeniu jakości filtra?
Większość filtrów określana jest mianem “pełnego przepływu”. Zanim olej trafi to magistrali olejowej i dotrze do smarowanych elementów musi w całości przejść przez filtr, który zatrzymuje znajdujące się w oleju mikroskopijnej wielkości zanieczyszczenia i cząsteczki metalu powstające w wyniku zużywania się elementów silnika. Dzięki temu do punktów smarowania dociera czysty i przefiltrowany olej.
Materiał filtracyjny/Papier
Materiał filtracyjny określany również medium filtracyjnym lub papier spełniają bez wątpienia najważniejsze zadanie w każdym filtrze. Muszą posiadać odpowiednią trwałość i zdolność do wychwytywania i zatrzymywania wszelkich zanieczyszczeń, zachowując jednocześnie swoją jednolitość pomiędzy wydłużonymi okresami wymiany w nowoczesnych pojazdach.
Zawór przeciwzwrotny
Stosowany w filtrach puszkowych ma postać silikonowej membrany, która pozwala na przepływ oleju we filtrze tylko w jednym kierunku. Zapobiega to wyciekaniu oleju z filtra i ściąganiu go przez pompę oleju gdy silnik nie pracuje. Jednocześnie rozwiązanie to pozwala na szybki wzrost ciśnienia oleju podczas uruchamiania silnika, co minimalizuje jego zużycie.
Zawór obejściowy
Zawór obejściowy pełni dwa zadania. Chroni medium filtracyjne podczas uruchamiania silnika, a w przypadku zatkania medium filtracyjnego pozwala na przepływ oleju zabezpieczając silnik przed zatarciem. Podczas uruchamiania silnika nagły wzrost ciśnienia od strony pompy oleju nie jest równoważony przez ciśnienie po stronie silnikowej filtra. Bez odpowiednio dobranego zaworu obejściowego we filtrze lub jego obudowie może dojść do uszkodzenia medium filtracyjnego, a także przerwania dopływu oleju do silnika. Kluczowe znaczenie ma ciśnienie, przy którym dochodzi do otwarcia zaworu obejściowego. Zbyt wysokie ciśnienie i obciążenie medium filtracyjnego może powodować jego uszkodzenie lub brak dopływu oleju do silnika podczas uruchamiania. Natomiast za niskie ciśnienie powoduje otwarcie zaworu obejściowego zanim filtr zostanie wymieniony w ramach okresowej obsługi. To z kolei oznaczałoby pracę silnika na nieprzefiltrowanym oleju i szybki wzrost zużycia elementów silnika.
Rodzaje filtrów oleju
- Filtry oleju Blue Print produkowane są z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów i mediów filtracyjnych, co pozwala uzyskać maksymalny poziom ochrony silnika i odpowiednią wydajność w długim okresie czasu, wymaganą ze względu na wydłużone interwały wymiany w nowoczesnych pojazdach.
- Olej i filtr oleju muszą być zawsze wymieniane w odstępach zalecanych przez producenta samochodu, a stosowany olej musi spełniać wymagane specyfikacje.
- Wszystkie filtry oleju Blue Print produkowane są z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów filtracyjnych, co zapewnia wydajność i skuteczność filtrowania pomiędzy wydłużonymi interwałami wymiany.
- Odpowiednia wydajność podczas uruchamiania silnika na zimno, zapewniająca maksymalne smarowanie i chroniącą przed tarciem współpracujące metalowe elementy silnika.
- Wysokiej jakości zawór przeciwzwrotny zabezpieczający przed odciąganiem oleju przez pompę oleju i zapewniający szybki wzrost ciśnienia podczas rozruchu zimnego silnika.
- Precyzyjnie zaprojektowany zawór obejściowy zapewniający przepływ oleju w momencie uruchamiania silnika oraz w przypadku zatkania filtra.
- Zabezpieczenie kluczowych elementów silnika i jego większa trwałość dzięki ochronie przed cząsteczkami powstającymi w wyniku zużywania się elementów silnika oraz powstającymi podczas spalania zanieczyszczeniami i sadzą.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
MotoDoktor, 24 czerwca 2018, 7:47 0 -1
Filtry oleju to montuję z Manna, Knechta / Mahle i ostatnio Hengsta, który pojawił się w ofercie pracujących ze mną hurtowni.
Blue Printa to mogę użyć przy wymianie kabinówki, ale układzie smarowania to nigdy w życiu!
Odpowiedz