Paski zębate rozrządu są projektowane do zastosowań tak w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych, tak w samochodach osobowych, jak i dostawczych.
Paski TB: rozrządu
Dzięki użyciu nowoczesnych materiałów możliwe jest produkowanie pasków o różnych strukturach i profilach zębów, będących w stanie sprostać wymaganiom dedykowanym osiągami nowoczesnych silników.
Obecnie paski poddawane są obciążeniom i warunkom pracy, które jeszcze kilka lat temu wydawały się niemożliwe:
- Bardzo wysokie ciśnienie wtrysku oleju przekraczające w niektórych zastosowaniach 2000 barów
- Silniki wielozaworowe: dwa wałki rozrządu o większych obciążeniach
- Siniki o wysokiej mocy i o temperaturze działania przekraczającej 120°C.
Ponadto paski muszą także zapewniać:
- Zredukowanie hałasu
- Niewielkie tolerancje wymiarów
- Niewielkie zmiany wymiarów paska podczas działania
- Wysoką odporność na ścieranie tkaniny
- Wysoką trwałość i przebieg
Podstawowe struktury paska:
- Chloroprenowa – to cecha paska pierwszej generacji, na ogół struktura ta nie jest narażona na zbyt wielkie obiążenia, takie jak np. temperatury powyżej 70°C, czy też na duże obciążenia robocze.
- HSN, to struktura charakteryzująca się bardzo dużą odpornością na temperatury do 130°C i na obciążenia pulsujące.
- HT, paski z tkaniną o powłoce z PTFE (teflon), materiałem o wysokiej odporności na ścieranie, zaprojektowaną, by maksymalnie ograniczyć zniszczenie tkaniny na trzonie i na bokach zębów. Struktura ta zapewnia maksymalną długotrwałość paska w silnikach o wysokich ciśnieniach wtrysku. Paski te są stosowane w silnikach TDI Audi i VW, a także w TDCi Ford, Grupie PSA, Dci Renault oraz JTDm Fiat. Dla niektórych zastosowań przewidziano na grzbietowej stronie paska dodatkową tkaninę, by zwiększyć odporność na zużycie i kompensować je.
Najnowsze silniki, a zwłaszcza wysokoprężne Common-Rail ostatniej generacji, są szczególnie krytyczne i narażają elementy przenoszenia napędu na wysokie obciążenia mechaniczne spowodowane wysokimi temperaturami działania, wysokimi mocami właściwymi oraz wysokimi ciśnieniami wtrysku (ponad 2000 barów ), często w połączeniu z dwuwałkowym rozrządem.
Paski HT (z powłoką teflonową) to rozwiązanie Dayco, które zapewniaja precyzyjne i stałe sprzężenie różnych elementów napędu, również w warunkach wysokiego obciążenia mechanicznego, dzięki nowoczesnym materiałom oraz specjalnej powłoce z PTFE w połączeniu z tkaniną pokrywającą zęby.
Pasek HT można natychmiast rozpoznać po białym kolorze charakterystycznej strony wewnętrznej, który zawdzięcza swej powłoce z PTFE, będącej wyłącznym patentem Dayco.
Dzięki tej technologii firma Dayco potrafiła zwiększyć wytrzymałość paska na zużycie wywołane zazębianiem się z kołami pasowymi (również na boku paska), a także zmniejszyć zużycie boczne spowodowane zetknięciem się boku paska z kołnierzem koła pasowego.
Paski PV: wielorowkowe
Paski PV produkowane są dla napędów pomocniczych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów. Wzrost liczby akcesoriów (klimatyzacja, pompy wspomagania kierownicy, alternatory, pompy wody, pompy podciśnieniowe, itp.), jak również warunki działania w temperaturze do 130°C, spowodowały konieczność unowocześnienia materiałów i technologii struktury paska.
Wszystkie paski Poli-V Dayco wykonane są z materiału EPDM (Etylen-Propylen- Dien- Monomery) według ostatnich standardów wymaganych przez sektor Automotive i zapewniają wytrzymałość, niezawodność, wyciszenie oraz długotrwałość działania.
Charakteryzuje je:
- Giętkość, by mogły być użyte na kołach pasowych o niewielkiej średnicy
- Wymiary umożliwiające zastosowanie jednego tylko paska dla większej ilości urządzeń pomocniczych
- Przekazywanie mocy również przez grzbiet, szczególnie w przypadku „podwójnego ożebrowania”
- Wysoki zakres temperatury działania zapewniający dłuższą żywotność
Zgodnie z zapotrzebowaniem branży Automotive Dayco opracowała także dla Aftermarket paski Poli-V ostatniej generacji EPDM3 będące w stanie przekazywać wysokie obciążenie robocze w silnikach ostatniej generacji zachowując taką samą długotrwałość układu.
Poza tradycyjnymi układami przekazywania mocy opartymi na paskach Poli-V i napinaczach, Dayco jest obecne tak w pierwszym wyposażeniu, jak i na rynku części zamiennych ze swymi paskami Poli-V elastycznymi przewidzianymi w niektórych silnikach o stałym rozstawie osi i niewielkich rozmiarach paska. Paski te nie wymagają stosowania zewnętrznych systemów napinania (napinaczy).
Montaż ich wymaga użycia specjalnych narzędzi, pozwalających na wydłużenie i prawidłowe ułożenie paska na kołach pasowych.
Dostępne dla silników Fiat, Alfa, Peugeot, Citroen, Ford, Volvo.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Zenon, 23 czerwca 2018, 21:38 0 0
Uważam,że paski dayco są często nie doceniane wśród mechaników. Conti mocno promowało swoje produkty przez szkolenia.
Odpowiedz