Montaż paska rozrządu stanowi niekiedy wyzwanie. Zawsze należy postępować zgodnie z procedurą producenta samochodu. Często jednak zapominamy o precyzyjnym doborze lub kierujemy się innymi czynnikami np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje.
INA, jako jedyna marka, posiada wszystkie 4 napinacze do silników diesla grupy PSA o pojemności 1,4 i 1,6 HDi. Bardzo istotne jest, aby ich nie pomylić. Ich pozycja montażowa oraz wygląd są niemal identyczne. Różnice wskazuje Service Info INA nr 0161. Podstawową różnicą jest grubość sprężyny. A dobór zależy głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego.
Ustalając zestaw rozrządu do Citroena Berlingo B9 1,6 HDI 92 KM przy użyciu katalogu online zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest niemożliwy.
Koło to może mieć owalny lub okrągły kształt, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny. Różnica średnic wynosi jednie 2 mm, dodatkowo koło zasłonięte jest przez pierścienie z obu stron, co może powodować dodatkowe trudności w określeniu który zestaw jest właściwy. W przypadku wspominanego Citroena wymiary to 64×66 mm.
Kolejnym sposobem jest sczytanie numerów fabrycznych z napinacza i porównanie ich z tabelką z Service Info INA 0161:
- Nr napinacza F-579962 dla 1,6 HDI kod DV6C, DV6D z owalnym kołem wału
- Nr napinacza F-579961 dla 1,4 HDI kod DV4C z owalnym kołem wału
- Nr napinacza F-232828.12 dla 1,4 HDI i 1,6 HDI DV4C, DV6C, DV6D z okrągłym kołem wału
Pomyłka może doprowadzić do utraty napięcia paska i w konsekwencji awarii silnika.
Wszystkie Service Info oraz więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Benek, 28 sierpnia 2019, 8:13 1 0
Francuzi to nawet koło owalne potrafią zrobić :)
Odpowiedz
Alfons_Petarda, 29 sierpnia 2019, 8:41 0 -1
Nie lepiej po numerze VIN dobrać odpowiedni zestaw?
Odpowiedz
Benek, 10 września 2019, 14:49 1 0
Problem w tym, że numer nadwozia nie wyjaśnia jednoznacznie jakie koło zamontowali w fabryce. Katalog serwisowy każe "skontrolować cechę", czyli zmierzyć fizycznie koło pasowe
Odpowiedz
Anonim, 7 listopada 2019, 14:25 0 0
Koło jest zasłonięte przez dwa pierścienie... no rzeczywiście problem, mimo że leży na stole...
Odpowiedz