Czujniki do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy służą do określenia wybranego przez kierowcę kątowego położenia koła kierownicy. Informacje o kątowej zmianie położenia koła kierownicy przekazywane są za pomocą magistrali CAN lub przewodów sygnałowych do wybranych układów samochodu.
Do wspomnianych układów zalicza się:
- układ dynamiki jazdy,
- wspomaganie układu kierowniczego (głównie układy elektryczne z elektroniczną kontrolą działania),
- układ hamulcowy zintegrowany z układami wspomagającymi (ABS/ASR/ESP),
- oświetlenie pojazdu (adaptacyjne doświetlenie zakrętów, światła kierunkowe),
- układ pomiaru odległości od poprzedzającego pojazdu.
Czujniki do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy występują w różnych wariantach konstrukcyjnych:
- pracujące na zasadzie magnetorezystancji,
- pracujące na zasadzie fotokomórki,
- pracujące na zasadzie czujnika Halla,
- pracujące na zasadzie potencjometru
Specyfika marki i modelu określa również różne miejsca zabudowy czujników do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy. Najczęściej spotykanym obszarem zabudowy jest górna część wału koła kierownicy bezpośrednio pod kołem. Czujniki te umieszczane są również w zespołach przełączników, różnych obszarach kolumn kierowniczych lub przy przekładniach kierowniczych. Przykładowa oferta febi uwzględnia czujniki do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy mające zastosowanie w grupie pojazdów:
- Mercedes Benz, rys. 1;
- VW, Audi, Seat i Skoda, rys. 2;
Cechą czujników do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy jest konieczność dokonania adaptacji. Wykonuje się ja w następujących przypadkach:
- wymiana czujnika,
- demontaż koła kierownicy ze zintegrowanym czujnikiem,
- wymiana modułu układu ESP,
- przerwa w zasilaniu czujnika (zacisk 30 +).
Adaptacja czujników uważana jest za zrealizowaną w przypadku, gdy:
- układ stabilizacji toru jazdy ESP jest sprawny,
- układ nie zawiera żadnych błędów w pamięci,
- położenie koła kierownicy zostało ustalone do jazdy na wprost za pomocą odpowiednich przyrządów,
- została sprawdzona pamięć błędów po zakończonej adaptacji i w zależności od wyniku skanowania układu została wyczyszczona z zapisanych błędów, a następnie ponowiona adaptacja czujnika do układu,
- w zależności od potrzeby została przeprowadzona jazda adaptacyjna.
Cała oferta dostępna jest na stronie: www.partsfinder.bilsteingroup.com
Komentarze