Zanim klient wejdzie do warsztatu należy sprawdzić, na ile warsztat jest przygotowany do napraw układu klimatyzacji oraz, czy mechanicy mają odpowiednie doświadczenie, przeszkolenie i są wyposażeni w niezbędne narzędzia.
Każdy mechanik powinien posiadać podstawową wiedzę na temat funkcjonowania systemów klimatyzacji i procesów termodynamicznych, oraz być w stanie poprawnie analizować poziomy ciśnienia w układzie. W celu przeprowadzenia efektywnej naprawy , istotne jest posiadanie odpowiednich schematów i znajomość zasad funkcjonowania czujników czy innych elementów układu.
Drugim ważnym krokiem jest sprawdzenie, czy narzędzia niezbędne do naprawy są sprawne. Urządzenia takie jak: identyfikator czynnika chłodniczego, elektroniczny wykrywacz nieszczelności i termometr na podczerwień by zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie powinny być sprawdzone i używane zgodnie z zaleceniami producenta. Okresowy przegląd pozwoli zachować ich przydatność na dłużej.
Stacja do odzyskiwania, regeneracji i napełniania czynnikiem chłodniczym jest jednym z ważniejszych narzędzi w trakcie wykonywanej obsługi i naprawy. Maszyna ta wymaga corocznego przeglądu, każdorazowo przed rozpoczęciem sezonu.
Większość olejów i płynów do układów klimatyzacji ma swój termin przydatności. Korzystanie z czegokolwiek, co utraciło ważność może spowodować poważne uszkodzenia naprawianego właśnie układu. Kolejnym przydatnym krokiem jest również sprawdzenie O-ringów. Nie mają one wiecznej trwałości. Zapytaj warsztat, który zaopatrujesz, kiedy ostatni kupował oleje, płyny i zestawy O-ringów – być może są już nie przydatne. To pozwoli uniknąć niepotrzebnego powrotu samochodu do warsztatu i uchronić przed niepotrzebnymi reklamacjami i niezadowoleniem klienta. Ponadto nowoczesne koła pasowe sprężarek wymagają specjalnych narzędzi – zwykłe klucze nasadowe nie zdają już egzaminu. Warto sprawdzić, czy warsztat zaopatrzył się w narzędzia do demontażu sprzęgieł.
Jest kilka typowych grup błędów i uszkodzeń dla układów klimatyzacji w pojazdach:
- Spadek lub utrata ciśnienia czynnika roboczego
- Usterki obwodu elektrycznego sterowania sprzęgłem sprężarki
- Zaburzenia przepływu czynnika chłodzącego w układzie (np. uszkodzony albo zablokowany zawór rozprężny, zatkany filtr osuszacz)
- Usterka sprężarki
W przypadku wystąpienia wycieku w układzie, należy wykryć nieszczelność i ją usunąć (np. wymieniając skraplacz). Błędy elektroniczne w większości przypadków są spowodowane przerwami w połączeniach lub pochodzą z uszkodzeń niektórych elementów (np. czujnika ciśnienia). O ile uszkodzone przewody można lutować, to uszkodzone części elektryczne najczęściej trzeba wymienić na nowe.
W razie zaburzeń przepływu czynnika chłodniczego w obiegu, trzeba odblokować układ, wymieniając filtr osuszacz lub zawór rozprężny. Czasami występuje konieczność dokonania przepłukania całego układu.
Uszkodzona sprężarka musi być zastąpiona nową, regenerowaną w profesjonalny sposób.
Po demontażu jakichkolwiek połączeń układu, w trakcie ponownego montażu elementów należy wymienić uszczelki na nowe. W większości przypadków są to uszczelki typu O-ring. Delphi posiada w swojej ofercie pojedyncze uszczelki jak również całe zestawy. Bardzo pomocne jest posiadanie na bieżąco kilku podstawowych zestawów w warsztacie. W ten sposób można zaoszczędzić na czasie naprawy i uniknąć ewentualnych przestojów spowodowanych oczekiwaniem na dostawę tej małej, ale jakże znaczącej części.
Kolejną zasadą jest obowiązkowa wymiana filtra osuszacza, każdorazowo w przypadku otwarcia układu na działanie powietrza atmosferycznego. Używany filtr osuszacza po kontakcie z wilgotnym powietrzem może już nie działać prawidłowo. Jako ogólne zalecenie sugerujemy wymianę filtra osuszacza co dwa lata – nawet bez występowania wycieków czy otwarci układu. Elementy te są zaprojektowane zgodnie ze specyfikacją części fabrycznych OE i zapewniają lepszą separację cieczy i pary, podczas gdy osuszacz na molekularnym sicie skutecznie kontroluje wilgoć i chroni cały układ przed korozją. Wyróżnia je również lekka aluminiowa konstrukcja i skalibrowany powrót oleju w rurze wylotowej, dla poprawy efekt smarowania.
Trzecią zasadą jest konieczność przepłukania instalacji w przypadku wymiany sprężarki po jej awarii (zatarciu). Małe metalowe cząstki nie usunięte z układu, szybko spowodują uszkodzenie nowej sprężarki. W tym przypadku powinno się również wymienić filtr osuszacz.
10 istotnych punktów podczas wymiany sprężarki
- Upewnienie się, że układ klimatyzacji nie jest zanieczyszczony – zalecamy przeprowadzenie płukania i układu klimatyzacji w obiegu zamkniętym. Jeśli do płukania został użyty środek chemiczny należy całkowicie pozbyć się go z systemu
- Brak stosowania dodatków (np. uszczelniaczy) w układzie A/C. Dopuszczalne jest zastosowanie barwnika do wykrywania nieszczelności w odpowiedniej ilości.
- Stosowanie jedynie oleju mineralnego do smarowania uszczelnień (systemy z R12, R134a).
- Stosowanie odpowiedniego rodzaju oleju do sprężarek w ilości i o lepkości zalecanej przez jej producenta.
- Montaż sitka w układzie ssawnym – zabezpieczenie systemu przez zanieczyszczeniami mogącymi uszkodzić nową sprężarkę.
- Kompletne opróżnienie i potem napełnienie systemu – nowoczesne systemy klimatyzacji powinny być napełniane czynnikiem chłodzącym z zachowaniem tolerancji +/- 5g.
- Sprawdzenie szczelności systemu –wymiana sprężarki może nie zlikwidować problemu nieszczelności, która doprowadziła do uszkodzenia poprzedniej sprężarki.
- Sprawdzenie poprawności działania układu sterującego pracą sprężarki. Jego niewłaściwa praca może doprowadzić do ponownego uszkodzenia podzespołu.
- Sprawdzenie działania pozostałych elementów systemu według zaleceń producenta. Nie tylko sprężarka ma wpływ na poprawne działanie klimatyzacji
- Wymiana filtra osuszacza, akumulatora.
- W systemach z dyszą dławiącą, wymiana dyszy dławiącej. W systemach z zaworem rozprężnym, oczyszczenie wlotu do zaworu rozprężnego lub nawet wymiana zaworu
- Przed montażem warto obrócić kołem pasowym sprężarki przynajmniej 4 razy. Jeśli zajdzie taka potrzeba, czynność tę należy wykonać z użyciem odpowiedniego narzędzia.
- W przypadku silnego zatarcia sprężarki wymienić elementy także niemożliwe do przepłukania, jak skraplacze z równoległym przepływem, przewody giętkie z tłumikiem przepływu
- Sprawdzić napięcie w cewce, szczególnie jeśli w poprzedniej sprężarce doszło do uszkodzenia sprzęgła.
Co wyróżnia Delphi:
- Wiedza, doświadczenie we wszystkich dziedzinach związanych z systemami klimatyzacji i chłodzenia silnika oraz opatentowane technologie wykorzystywane do produkcji części fabrycznych OE, pozwalające na zmniejszenie zużycia paliwa, obniżenie poziomów emisji spalin i szybsze osiągnięcie pożądanej temperatury w przestrzeni pasażerskiej.
- Części fabryczne testowane pod względem trwałości I niezawodności na dystansie 160km.
- Mniej niż jeden przypadek usterek na 1000 pojazdów.
- Posiadamy kompleksową ofertę części zamiennych o jakości części fabrycznych OE włączając: chłodnice, osuszacze, dmuchawy, chłodnice powietrza doładowanego, sprężarki, skraplacze, parowniki oraz nagrzewnice.
- Wykorzystując wiedzę OE oferujemy szkolenia obejmujące zagadnienia takie jak: diagnostyka układów klimatyzacji czy posługiwanie się czynnikiem chłodzącym.
- Zaawansowana diagnostyka klimatyzacji samochodowej przy użyciu urządzenia DS, umożliwia ponowne uruchomienie i ustawienie systemu po wymianie uszkodzonych elementów.
Komentarze