Obecny rynek instalacji LPG do pojazdów z wtryskiem pośrednim jest dojrzały, nasycony i bardzo konkurencyjny. Dostępnych jest wiele różnorakich systemów i niezliczona ilość podzespołów. Na co zatem się zdecydować? Gotowy front kit od jednego producenta czy miks komponentów różnych producentów – tzw. „składak”?
Na rynku, a tym samym pod maskami aut, najczęściej spotykane instalacje to tzw. „składaki” – każdy element spod innej marki. Niestety ich niekompetentna konfiguracja i brak zestrojenia podzespołów są przyczyną niewydajności wielu instalacji LPG, a częstokroć także wadliwego działania lub całkowitego defektu.
Jedynie kitom przednim, które posiadają wszystkie podzespoły wyprodukowane przez jedną firmę, nie grozi ten problem. Ich podstawową zaletą są specjalnie dobrane i zestrojone ze sobą podzespoły. Gwarantują one bezproblemową i spójną pracę wszystkich elementów instalacji – elektroniki sterującej, reduktora i wtryskiwaczy. Wiele bowiem funkcji elektroniki sterującej – takich, jak np. wbudowana korekta od ciśnienia, ma sens tylko i wyłącznie wtedy, gdy producent dokładnie zna konstrukcję i budowę wtryskiwacza. Równie ważny jest tzw. czas reakcji reduktora na zmiany obciążenia, który jest znany wyłącznie producentom.
Celem firmy Alex Sp. z o.o. jest osiągnięcie najbardziej efektywnego współdziałania produktów, prostej kalibracji i jakości. Tak właśnie stworzono „front kity” Optima nano i Optima Expert. Są to kompletne zestawy montażowe składające się z elektroniki Optima nano lub Optima Expert wraz z reduktorami Shark 1200/ Shark 1500/ Turbot, wtryskiwaczami Barracuda i filtrami Ultra360°. Wszystkie te podzespoły są autorskimi produktami jednej firmy. Powszechnie ceniona jest trwałość i bezawaryjność reduktorów Shark oraz wtryskiwaczy Barracuda, które zostały tak dobrane pod kątem programowym oraz mechanicznym, aby w coraz bardziej skomplikowanych silnikach nowoczesnych samochodów zachowywały się w sposób spójny i przewidywalny.
Sterowniki Optima nano i Optima Expert cechuje oszczędność, nowatorski algorytm sterujący, intuicyjność obsługi, precyzyjny oscyloskop i możliwość ustawienia inteligentnych dotrysków Pb (ochrona gniazd zaworowych). Jako pierwszy w Polsce system LPG spełnia wymogi restrykcyjnej normy spalin EURO 6. Optima nano skierowana jest zarówno do pojazdów z prostymi, jak i rozbudowanymi systemami pośredniego wtrysku paliwa na 3 i 4 cylindry. Optima Expert to obecnie najbardziej zaawansowany technicznie, profesjonalny sterownik z wbudowanym modułem obsługi OBD oraz wbudowanym emulatorem czujnika ciśnienia paliwa. Obsługuje silniki 4-, 5-, 6- i 8-cylindrowe.
Reduktory Shark i Turbot przeznaczone są do sekwencyjnych układów wtrysku gazu i posiadają zintegrowany elektrozawór odcinający. Ich zadaniem jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia paliwa i odparowanie gazu zasilającego silnik. Shark 1200 obsługuje samochody z mocą do 150 KM i ma wejście gazu na 6 mm, Shark 1500 dedykowany jest do mocy do 200 KM, a wejście gazu to 8 mm. Mają zintegrowany filtr gazu w fazie ciekłej. Reduktor Turbot to parownik obsługujący silniki o mocy do 320 KM z wejściem na 8 mm.
Wtryskiwacze Barracuda LPG dostępne są w wersji do pojedynczego montażu, jak i w listwach 2-, 3- i 4-cylindrowych. Wkręcana dysza kalibracyjna umożliwia płynną regulację przepływu gazu i wtryskiwacza – od 20 do 50 KM na cylinder. Mają konstrukcję nurnikową (tłoczkową) i mogą być dowolnie konfigurowane dzięki adapterom i magistralom.
Komentarze