Goodyear i TNO przedstawiły na CES 2025 wyniki badań. Potwierdzają one, że połączenie “inteligentnych opon” i autonomicznego systemu hamowania awaryjnego (AEB) może znacznie wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach.
Goodyear SightLine i system hamowania awaryjnego: nowe badania
Goodyear i holenderska organizacja badawcza TNO zaprezentowały na targach CES 2025 wyniki badań, które dowodzą, że integracja “inteligentnych opon” z autonomicznym systemem hamowania awaryjnego (AEB) może znacząco poprawić bezpieczeństwo na drodze. Dzięki danym z opon o stanie nawierzchni, system AEB może szybciej i skuteczniej reagować na zagrożenia, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych.
System AEB, który automatycznie uruchamia hamulce w sytuacji zagrożenia, jest coraz częściej spotykany w nowoczesnych samochodach. Jego skuteczność jest jednak zazwyczaj optymalizowana dla suchych nawierzchni o wysokim współczynniku tarcia. Technologia Goodyear SightLine, wykorzystująca czujniki w oponach, dostarcza systemowi AEB precyzyjnych informacji o rzeczywistych warunkach na drodze, takich jak rodzaj nawierzchni, jej wilgotność czy oblodzenie.
Testy przeprowadzone na mokrej nawierzchni wykazały, że integracja AEB z SightLine pozwala na wcześniejsze rozpoczęcie hamowania i złagodzenie skutków kolizji przy prędkościach do 80 km/h.
– Dostarczając systemom AEB krytyczne informacje o oponach i warunkach drogowych, wspieramy producentów w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa – powiedział Chris Helsel, dyrektor ds. technologii w Goodyear.
Goodyear SightLine ma również odegrać istotną rolę w rozwoju autonomicznej jazdy.
– Ta wiedza stanowi kluczowy element umożliwiający bezpieczne wprowadzenie bardziej zaawansowanych poziomów automatyzacji pojazdów – podkreślił Martijn Stamm, dyrektor ds. marketingu w dziale mobilności i środowiska zurbanizowanego w TNO.
Firma planuje dalszy rozwój swojej technologii, zajmując wysoką pozycję na rynku w kategorii pracy nad bezpieczeństwem.
Komentarze