Objawy awarii i diagnostyka pomocniczych pomp wody

8 stycznia 2025, 9:46

Wysokowydajne, nowoczesne silniki często korzystają z elektrycznych pomp wody, które wspomagają chłodzenie jednostki napędowej i komponentów, takich jak turbosprężarki. Dodatkowe pompy wody pozwalają na precyzyjne sterowanie przepływem płynu chłodzącego, co przekłada się na lepszą efektywność systemu. Dzięki możliwości działania bez uruchamiania silnika skutecznie chronią przed przegrzaniem zarówno silnik, jak i chłodzone elementy. Jednak ich konstrukcja, obejmująca elektryczne napędy, systemy sterujące, łożyska i tworzywa sztuczne, czyni je podatnymi na uszkodzenia w wyniku przegrzania lub zanieczyszczeń w układzie chłodzenia. Specjaliści marki Nissens przygotowali poradnik, w którym opisują najczęściej występujące usterki i ich źródła.

fot. unsplash.com

Objawy awarii pompy*

  • Wycieki płynu chłodzącego – stare lub przegrzane uszczelnienia i uszczelki pompy mogą być źródłem wycieków płynu chłodzącego.
  • Kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej, błędy OBD/ECU zwykle związane z: nieprawidłową wydajnością/prędkością pompy, odczytami czujników płynu chłodzącego wskazujących zbyt wysoką temperaturę.
  • Nieprawidłowe działanie wentylatorów układu chłodzeniawentylatory dostają sygnał o wysokiej temperaturze płynu chłodzącego przez co ich praca jest ciągła.
  • Hałasy – zepsuta pompa wody często będzie wydawać nietypowe odgłosy wskazujące na jej nieprawidłowe działanie.
  • Wydobywająca się parato oznaka wrzenia płynu, a więc przegrzewania się silnika na skutek braku/niewystarczającej cyrkulacji płynu chłodzącego.
  • Przegrzanie silnikato najpoważniejsza awaria, do jakiej może doprowadzić zepsuta lub niewystarczająco sprawna pompa wody.

* Należy pamiętać, że objawy te nie muszą koniecznie wskazywać awarii samej pompy pomocniczej, a ich źródłem może być inna usterka układu chłodzenia silnika

Częste usterki pomocniczej pompy wody

Awaria wewnętrznego elementu wirującego, np. rozpadnięcie się wirnika, zatarcie łożysk.

Możliwe główne przyczyny:

  • Duży przebieg
  • Zużycie
  • Nadmierne obciążenie silnika
  • Podzespoły wewnętrzne złej jakości

W niektórych modelach samochodów problemy ze zużyciem pompy wody występują już przy przebiegu rzędu 100,000 km / 60,000 mil.

Przegrzanie silnika elektrycznego lub układów elektronicznych bądź obudowy, uszczelnień i uszczelek.

Możliwa główna przyczyna:

  • Nieprawidłowa szczelność układu chłodzenia silnika powoduje udar termiczny pompy wody lub wniknięcie gorących skroplin

Miejsce montażu w komorze silnika może być przyczyną narażenia pompy na duże zmiany temperatury. Jeżeli układ chłodzenia silnika nie jest szczelny lub pompa nie jest prawidłowo chroniona przed ciepłem, skraplaniem powietrza czy wnikaniem wilgoci, jej delikatne podzespoły elektroniczne mogą przedwcześnie ulegać awarii.

Pompa zablokowana/zatarta

Możliwe główne przyczyny:

  • Użycie niewłaściwego płynu chłodzącego
  • Zanieczyszczenie płynu chłodzącego

Większość fabrycznych lub zatwierdzonych przez producentów płynów chłodniczych zawiera składniki o własnościach smarnych i powstrzymujących korozję, chroniących w ten sposób łożyska pompy. Należy pamiętać, że właściwości płynów chłodzących słabną z upływem czasu i z przebiegiem silnika, jak również w ciężkich warunkach pracy, a tym bardziej w połączeniu z innymi substancjami.

Zalecane rozwiązanie

Sprawdzaj pompę wody i układ chłodzenia silnika regularnie oraz podczas większych przeglądów według zalecanych okresów. Pamiętaj, że praca pompy podlega wpływom wielu innych czynników, takich jak układ elektryczny, płyn chłodzący, ciepło itp. (W niektórych modelach samochodów możliwa jest autodiagnostyka pompy za pośrednictwem testera diagnostycznego).

Dowiedz się, czy marka/model samochodu znany jest z występowania przedwczesnej awarii pompy pomocniczej, tak jak ma to miejsce np. w niektórych BMW z silnikami N51, N52, N53, N54, N55, N63, Range Roverach III/IV i Range Roverach Sport, VW T4.

Zawsze stosuj odpowiedni rodzaj płynu chłodzącego i jego objętość zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Zawsze wymieniaj płyn zgodnie z zaleceniami producenta według przebiegu/czasu.
Płucz układ chłodzenia silnika co trzy lata (w przypadku silników ze stopu. aluminium) lub przy wymianie ważniejszych części, np. pompy, chłodnicy itp.

Zawsze, gdy wymieniasz pompę z powodu przegrzania, wymień też termostat układu.

Użyj zamiennika pompy wody dobrej jakości, konstrukcyjnie poprawionej, np. z metalowym wirnikiem.

Nie ignoruj wykrywanych przez tester diagnostyczny błędów dotyczących prędkości obrotowej pompy wody, temperatury płynu chłodzącego silnika czy temperatury układów elektronicznych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!