Jaki kolor płynu chłodniczego uzupełnić? To bez znaczenia!

15 listopada 2024, 13:48

Uzupełnianie płynu chłodniczego nie jest skomplikowane samo w sobie. Jednak wybór niewłaściwego koncentratu do chłodnic może mieć poważne konsekwencje. Co istotne, kolor nie ma tu (prawie) żadnego znaczenia. Specjaliści marki MAHLE przygotowali poradnik, w którym wyjaśniają czym kierować się przy wyborze płynu chłodzącego.

fot. unsplash.com

Wymagania dotyczące płynu chłodniczego

Oprócz skutecznego chłodzenia silnika, płyny chłodnicze muszą spełniać szereg innych wymagań:

  • Wysoki poziom ochrony przed mrozem, kawitacją i korozją
  • Kompatybilność z metalami, tworzywami sztucznymi i uszczelkami gumowymi
  • Zapobieganie pienieniu
  • Zapobieganie osadom
  • Podwyższenie temperatury wrzenia

Rodzaje chłodziwa

Współczesne płyny chłodnicze można podzielić na trzy rodzaje:

  • IAT (Inorganic Acid Technology), w przypadku których stosuje
    się kwasy nieorganiczne, na przykład krzemiany
  • OAT (Organic Acid Technology), w których wykorzystuje się
    kwasy organiczne, a więc niezawierające krzemianów.
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology), łączące zalety chłodziw IAT oraz OAT. W tych płynach chłodniczych do ochrony antykorozyjnej stosuje się na przykład krzemian, ale jest on uzupełniany dodatkami organicznymi. Dzięki temu chłodziwa HOAT można co do zasady mieszać z płynami wszystkich trzech rodzajów.

Uszkodzenia, którym można zapobiec

Ze względu na fakt, że nie istnieją jednolite normy międzynarodowe, kolor płynu chłodniczego nie jest bezpiecznym kryterium wyboru odpowiedniego produktu. Aby uniknąć uszkodzeń, zalecamy stosowanie wyłącznie płynów chłodniczych zgodnych ze specyfikacjami producenta pojazdu. W razie wymieszania płynów chłodniczych o różnych dodatkach, może dojść do powstania agresywnych kwasów lub grudek. Te kwasy mogą atakować elementy silnika, które mają kontakt z płynem. Z kolei grudki mogą zatykać drobne kanały chłodzące w bloku silnika. W rezultacie wydajność chłodzenia może ulec pogorszeniu, a tym samym może dojść do przegrzania, a nawet uszkodzenia silnika.

Ważne!
Na podstawie koloru nie można określić z całkowitą pewnością, jaki rodzaj płynu chłodniczego znajduje się w pojeździe. Dlatego w sytuacjach awaryjnych do uzupełniania należy stosować wyłącznie wodę destylowaną. Aby uniknąć uszkodzeń, należy używać wyłącznie płynów chłodniczych zgodnych ze specyfikacjami producenta.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!