Moment dokręcenia świec w samochodzie. Dlaczego to jest ważne?

18 października 2024, 12:29

Wymiana świec zapłonowych to rutynowa czynność serwisowa. Należy jednak pamiętać o kluczowym aspekcie, jakim jest prawidłowy moment dokręcania. Zarówno za słabe, jak i za mocne dokręcenie może prowadzić do poważnych konsekwencji dla silnika, a w skrajnych przypadkach nawet do jego uszkodzenia.

Dlaczego moment dokręcania świec jest ważny?

Świece zapłonowe, zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla (gdzie występują świece żarowe), są odpowiedzialne za inicjowanie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Aby zapewnić ich prawidłowe działanie i optymalne odprowadzanie ciepła, muszą być one dokręcone z odpowiednią siłą.

Silniki benzynowe:

W silnikach benzynowych świece zapłonowe są wkręcane w głowicę cylindra. Zbyt słaby moment dokręcania może prowadzić do:

  • Utraty kompresji: Nieszczelność pomiędzy świecą a gniazdem w głowicy powoduje spadek ciśnienia w cylindrze, co skutkuje słabszym spalaniem i spadkiem mocy silnika.
  • Przegrzania świecy: Niedostateczny kontakt z głowicą utrudnia odprowadzanie ciepła, co prowadzi do przegrzewania się świecy i jej szybszego zużycia.
  • Wypadania zapłonów: Luźna świeca może powodować wypadanie zapłonów, co objawia się nierówną pracą silnika, szarpaniem i spadkiem mocy.

Z kolei zbyt mocne dokręcenie świecy może skutkować:

  • Uszkodzeniem gwintu w głowicy: Nadmierna siła może zerwać gwint w głowicy, co wiąże się z kosztowną naprawą.
  • Uszkodzeniem świecy: Zbyt mocne dokręcenie może uszkodzić izolator świecy lub samą elektrodę.
  • Deformacją głowicy: W skrajnych przypadkach może dojść do deformacji głowicy cylindra.

– Są dwie główne przyczyny uszkodzenia świec zapłonowych. Jedną z nich jest dokręcenie ze złym momentem, przez co można uszkodzić świecę mechanicznie. – mówi Dawid Pauszek z firmy Niterra w naszym wywiadzie na MotoFocus TV.

Silniki Diesla:

W silnikach Diesla świece żarowe służą do podgrzewania komory spalania w celu ułatwienia rozruchu zimnego silnika. Konsekwencje nieprawidłowego dokręcenia świec żarowych są podobne jak w przypadku silników benzynowych. Zbyt słaby moment dokręcania może prowadzić do:

  • Utrudnionego rozruchu: Nieszczelność wokół świecy utrudnia podgrzanie komory spalania, co utrudnia rozruch, szczególnie w niskich temperaturach.
  • Uszkodzenia świecy: Przegrzanie spowodowane słabym kontaktem z głowicą może doprowadzić do uszkodzenia świecy żarowej.

Zbyt mocne dokręcenie świecy żarowej może z kolei skutkować:

  • Zerwaniem świecy: Świece żarowe są delikatne i łatwo je uszkodzić, stosując zbyt dużą siłę.
  • Uszkodzeniem gwintu w głowicy: Podobnie jak w silnikach benzynowych, nadmierna siła może zerwać gwint w głowicy.

Jak dokręcać świece z odpowiednim momentem?

Aby uniknąć problemów związanych z nieprawidłowym dokręceniem świec, należy stosować się do zaleceń producenta pojazdu. Informacje na temat momentu dokręcania można znaleźć w specyfikacji samochodu lub na opakowaniu świecy. Do dokręcania świec należy używać klucza dynamometrycznego, który pozwala precyzyjnie kontrolować siłę dokręcania.

Warto pamiętać:

  • Przed wkręceniem nowej świecy należy oczyścić gwint w głowicy.
  • W przypadku nowych świec, warto sprawdzić na opakowaniu, czy producent zaleca smarowanie gwintu.
  • Świecę należy wkręcać ręcznie, aż do momentu napotkania oporu.
  • Następnie należy użyć klucza dynamometrycznego, ustawionego na odpowiedni moment dokręcania.
  • Dokręcać płynnie i bez szarpnięć.

Pamiętając o tych zasadach, można zapewnić prawidłowy montaż świec i uniknąć problemów z pracą silnika. Polecamy także drugi materiał na naszej stronie, w którym skupiamy się na momencie dokręcania świec w silnikach Twin Spark.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!