Partnerstwo techniczne SKF i producenta hipersamochodów

8 maja 2023, 16:02

Opracowanie lekkich, niskotarciowych łożysk dla hipersamochodów jest celem zawiązania partnerstwa pomiędzy dwiema firmami z branży motoryzacyjnej. Obaj producenci współpracują ze sobą już od 25 lat.

Współpraca SKF i Pagani S.p.A.

– Wspólne opracowanie nowych łożysk o mniejszym współczynniku tarcia i przenoszących większe obciążenia jest kluczowe w dążeniu do uzyskania najlepszych osiągów w historii samochodów. – mówi Philipp Herlein, szef działu Global Vehicle Aftermarket w SKF.

Horacio Pagani i Philipp Herlein

Pagani S.p.A to włoski producent hipersamochodów założony w 1992 roku przez Horacio Pagani. Firma szybko zyskała sławę jako konstruktor samochodów na zamówienie, wykorzystująca zaawansowane technologicznie materiały, takie jak włókno węglowe i tytan. SKF z dumą pełni rolę partnera technicznego, wyposażając nowe konstrukcje Pagani w najnowszą technologię łożysk kół SKF.

SKF dostarcza rozwiązania łożyskowe dla Pagani od początku istnienia firmy, od pierwszego kultowego supersamochodu Zonda C12 po najnowsze hipersamochody Huayra R i Utopia. W segmentach supersamochodów i hipersamochodów głównym wyzwaniem jest połączenie zaawansowanych technologicznie rozwiązań łożyskowych o wysokiej wytrzymałości z najwyższymi osiągami samochodów drogowych. Konstrukcja nowych łożysk kół charakteryzuje się niskim tarciem, niską masą, a co za tym idzie wpływa na niską emisję spalin. SKF stosuje lekkie konstrukcje pierścieni z optymalnym wykorzystaniem materiału w celu zmniejszenia wagi. Koszyki polimerowe i kulki które ważą o 126 gramów mniej w porównaniu z kulkami stalowymi zapewniają niską wagę i niskie tarcie. To innowacyjne podejście i technologia pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój w całej branży, przyczyniając się do osiągnięcia przez SKF celu, jakim jest całkowita neutralność węglowa do 2030 roku.

Producenci hipersamochodów oczekują najlepszych osiągów i jakości, a jednocześnie chcą czegoś wyjątkowego w zakresie lekkich i niskotarciowych rozwiązań, z wysoką integracją funkcjonalności.

Partnerstwo skupia się na opracowywaniu rozwiązań łożysk hybrydowych, które łączą stalowe pierścienie zewnętrzne i wewnętrzne z ceramicznymi kulkami lub wałeczkami. Łożyska hybrydowe SKF wykorzystują elementy toczne z azotku krzemu – łożyska kulkowe, łożyska walcowe lub konstrukcje niestandardowe – które mają właściwości różniące się od ich standardowych stalowych odpowiedników. Azotek krzemu jest ponad dwukrotnie twardszy od stali łożyskowej i ma większą wytrzymałość na ściskanie oraz moduł sprężystości, zapewniając wydajność i odporność na zużycie przy jednoczesnym zmniejszeniu tarcia, co jest kluczową zaletą łożysk hybrydowych. Zmniejszenie tarcia łożyska może pomóc w zmniejszeniu zużycia energii. Testy SKF udowodniły, że łożyska hybrydowe przy dużych prędkościach mają od 5% do 8% mniejsze tarcie niż łożyska stalowe.

– Dzięki naszemu doświadczeniu w zakresie wyścigów wspieramy plan działania Pagani, polegający na osiągnięciu najwyższego poziomu wydajności w segmencie hipersamochodów. Dlatego w ostatnich latach stale rozwijamy unikatowe rozwiązania o niskim tarciu dla platform Pagani. Segment wyścigowy jest dla nas również bardzo istotny i dobrze współgra z naszymi rozwiązaniami kierowanymi na rynek aftermarket, aby pokazać naszą wiedzę inżynierską i zaawansowanie technologiczne. – dodaje Herlein.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!