Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) reprezentuje interesy większości marek samochodowych, obecnych na Starym Kontynencie. Wkrótce może się to jednak zmienić. Deklarację opuszczenia organizacji złożył zrzeszający kilku silnych producentów koncern Stellantis.
ACEA bez kilku topowych producentów samochodów
Koncern Stellantis zrzeszający takie marki jak Citroen, Peugeot, DS, Opel, Fiat czy Chrysler, zdecydował o rychłym opuszczeniu szeregów organizacji ACEA. Oficjalnym powodem jest zamiar utworzenia Forum Wolności Mobilności, czyli nowej inicjatywy, której celem będą działania na rzecz zapewnienia “bezpiecznej, czystej i korzystnej cenowo” mobilności przyszłości w kontekście zmian klimatycznych. Pierwsze komentarze, które można usłyszeć w branży sugerują jednak, że opuszczenie ACEA jest reakcją Stellantisa na przegłosowanie przez Unię Europejską daty wprowadzenia zakazu produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi.
ACEA wielokrotnie zgłaszała swoje zastrzeżenia wobec unijnych planów, jednak większość jej postulatów nie została wzięta pod uwagę przez decydentów. Koncern Stellantis zrzesza marki, które w większości są zaangażowane w transformację napędów, jednak potencjalnie słabiej przygotowane na całkowite wycofanie silników spalinowych niż np. koncerny azjatyckie czy grupa Volkswagena. Powszechnie znane jest także stanowisko prezesa koncernu Stellantis, Carlosa Tavaresa, który uważa, że emisję szkodliwych substancji przez auto powinno się mierzyć w całym okresie jego żywotności – od produkcji, poprzez eksploatację aż po złomowanie. Obecne przepisy zakładają dokonywanie pomiarów emisji wyłącznie w momencie oddania pojazdu do użytku drogowego.
Forum Wolności Mobilności bardziej stanowcze niż ACEA?
Jak można przypuszczać, zakładane przez Stellantis Forum Wolności Mobilności będzie organizacją starającą się powstrzymać rychłe wycofywanie z rynku europejskiego silników spalinowych, przekazując argumenty na temat szkód, które może wywołać szybka transformacja rynku. Chodzi m.in. o niedoskonałość infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, ich zbyt wysoką cenę względem aut spalinowych, problemy z recyklingiem baterii czy wpływem na środowisko ich produkcji. Czy Forum będzie starało się powstrzymać rozpędzoną transformację mobilności? Przekonamy się o tym niebawem. Stellantis zapowiedział opuszczenie struktur ACEA do końca 2023 r.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Mario, 17 czerwca 2022, 9:49 16 -1
Większość ludzi myśli tak samo, jednak tylko Carlos ma odwagę wykonać ten ruch. Szaleńcy z UE odcięci od rzeczywistości uchwalają co chcą nie ponosząc za nic odpowiedzialności, nie przejmując się zwykłymi robolami takimi jak ja.
Odpowiedz
Anonim, 20 czerwca 2022, 20:38 5 0
A może to pokazuje, że wszelkie organizacje skupiające podmioty są nic nie warte?
Jakie są z tego korzyści? Może żadne?
Odpowiedz