Andrew Sexton zajmuje w Federal-Mogul Motorparts stanowisko szefa działu Aftermarket w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Odpowiada za wszystkie działania firmy na rynku wtórnym. O ich szczegółach opowiedział w czasie krótkiego wywiadu.
Jakie priorytety w swoim działaniu ma szef Federal-Mogul Motorparts na Europę, Bliski Wschód i Afrykę?
Andrew Sexton: Najważniejszy dla mnie jest dalszy wzrost wyników handlowych na rynku wtórnym. Jednocześnie musimy realizować długoterminowe cele finansowe i kontynuować wdrażanie strategii rozwoju firmy w regionie EMEA. Gwarantem sukcesu i zadowolenia klienta jest oferowanie części o wysokiej jakości, zwiększanie ich dostępności i skrócenie czasu dostaw. Dlatego rozbudowujemy naszą europejską sieć dystrybucyjną. Inwestujemy w nowe centrum dystrybucji w Willebroek w Belgii. Drugie centrum logistyczne pod Budapesztem jest aktualnie w trakcie budowy. Nasze decyzje inwestycyjne opierają się na wnioskach z analiz obecnych struktur logistycznych firmy, procesów oraz chęci szukania nowych ścieżek rozwoju. Celem jest zwiększenie dostępności i skrócenie czasu dostaw większości zamówień z kontynentalnej Europy.
W jaki sposób chce Pan zrealizować te plany?
Współpracując z klientami, chcemy spełniać ich rosnące potrzeby jako dystrybutorów naszych produktów. Musimy dopilnować, aby wdrażane rozwiązania sprawdziły się w perspektywie długoterminowej i odpowiadały oczekiwaniom klientów w zakresie świadczonych usług i dostaw. Musimy zadbać również o to, aby nasze produkty, usługi i marki były poszukiwane przez mechaników.
Które produkty i marki będą najważniejsze dla firmy w region EMEA?
Staramy się dostosować ofertę naszych produktów pod określone potrzeby rynku, ale zasadniczo chcemy nadal rozwijać marki Ferodo®, Jurid®, MOOG®, Champion® i Beru®*, a także ofertę produktów silnikowych (w tym Goetze®, Glyco®, Nural®, Payen® i FP Diesel®). Jeśli chodzi o nasze sztandarowe marki, jestem przekonany co do najwyższej jakości tych produktów na niezależnym rynku wtórnym. Naszym celem jest dostarczanie części o doskonałej jakości ze świadomością, że nie ma wartości wyższej niż bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
Jakie są najważniejsze różnice między rynkiem europejskim i USA?
W Europie mamy do czynienia z ponad 20 językami oraz bardzo zróżnicowanym rynkiem, obejmującym wielu producentów i wiele modeli pojazdów. Ponadto każdy region ma własną kulturę oraz charakterystykę parku samochodowego, chociażby średni okres eksploatacji samochodu. Różne są preferencje klientów dotyczące naprawy samochodu u dealera lub w warsztacie niezależnym. Na rynku europejskim zauważalne jest przyspieszenie tempa konsolidacji. To wymaga od dostawców, takich jak Federal-Mogul Motorparts, wprowadzania innowacyjnych rozwiązań dla klientów, którzy coraz bardziej doceniają szersze i bardziej skalowalne relacje z dostawcami – zdecydowanie w większym stopniu niż na rynku amerykańskim. Aby odnieść sukces w tej branży, wyznaczyliśmy w każdym kraju zespoły, które podążają za trendami i dostosowują produkty i usługi do wymagań poszczególnych rynków.
Region EMEA to poza Europą również Afryka i Bliski Wschód…
W Afryce działamy w konglomeracie obejmującym około 57 gospodarek. Wiele z nich opiera się na eksporcie surowców, takich jak ropa naftowa, tkaniny, produkty rolnicze oraz metale szlachetne. Kraje takie jak Ghana, Angola i Nigeria w dużej mierze są uzależnione od zmian cen surowców. Ponadto ważne jest, aby pamiętać, że rynek afrykański jest mieszanką rozwiniętych i rozwijających się gospodarek, co zwiększa stopnień złożoności w odniesieniu do marki. Rozwój tego kontynentu jest atrakcyjny, biorąc pod uwagę naszą ofertę produktów do samochodów osobowych, pojazdów użytkowych i przemysłowych, a także naszą zdolność do wytwarzania produktów w danym regionie. Dostosowujemy również nasze podejście do tych rynków, rozbudowując lokalne zespoły sprzedaży i marketingu.
Na Bliskim Wschodzie, podobnie jak w Europie, napotykamy inne wyzwania – na przykład silną konkurencję oraz wysokie oczekiwania dotyczące ceny i specyfikacji produktów. Uważamy, że Federal-Mogul Motorparts ma dobrą pozycję startową, aby odnieść sukces na tym rynku, ponieważ wykorzystujemy nasze globalne doświadczenie zdobyte na niezależnym rynku wtórnym.
Jak będzie zmieniać się sytuacja na rynku wtórnym i jak wpłynie na działania firmy?
Będziemy mieli do czynienia z rosnącymi wymaganiami dystrybutorów i klientów. Sprzedaż dobrego produktu będzie już niewystarczająca, aby osiągnąć sukces. W związku z tym musimy utrzymać i wzmocnić nasze relacje z klientami w obszarach marketingu, łańcucha dostaw i sprzedaży internetowej. W dłuższej perspektywie nasza rola zmieni się. Będziemy usługodawcą, oferującym szybką i elastyczną dystrybucję części, wsparcie marketingowe oraz pomoc techniczną. Dlatego musimy oferować najwyższej jakości serwis oraz zwiększyć obecność firmy w internecie. W ten sposób będziemy mogli oferować produkty i usługi tam, gdzie znajdują się nasi klienci.
Jakich innowacji i najważniejszych inwestycji możemy spodziewać się w przyszłości?
Skupimy się na rozwoju istniejących linii produktów, rozszerzeniu pokrycia parku pojazdów oraz dodawaniu nowych linii produktowych do obecnego portfolio wysokiej jakości części zamiennych. Z pewnością musimy wykorzystać dużą popularność marki Champion®. Bardzo ważna jest również nasza obecność w internecie, abyśmy mogli dotrzeć do klientów korzystających z tego kanału sprzedaży. Równocześnie będziemy poszukiwać kanałów dystrybucji, które usprawnią nasz łańcuch dostaw i pomogą zwiększyć efektywność operacji logistycznych i pokrycie rynku.
*BERU jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy BorgWarner Ludwigsburg GmbH
Andrew Sexton pracuje w Federal-Mogul od 2000 roku. Prze kolejne lata obejmował stanowiska o coraz większym zakresie odpowiedzialności (m.in. Director, Powertrain Sealing and Bearings Asia Pacific; General Manager, Sealing; Vice President, Sealing and Engine). W ostatnim czasie pełnił funkcję Senior Vice Presidenta, Global Sealing, Engine and Underhood Service w dziale Motorparts. Obecnie jako President, EMEA Aftermarket and Regional President, EMEA Federal-Mogul Motorparts z siedzibą w Kontich w Belgii, Andrew Sexton odpowiada za wszystkie działania na rynku wtórnym w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce (EMEA), a także reprezentuje region EMEA w siedzibie głównej Federal-Mogul Motorparts w Southfield (Michigan) w Stanach Zjednoczonych.
Andrew Sexton posiada tytuł licencjata w dziedzinie inżynierii mechanicznej Uniwersytetu Notre Dame, South Bend, Indiana oraz tytuł magistra zarządzania Uniwersytetu Michigan State University, East Lansing, Michigan. Żonaty, trójka dzieci.
Komentarze