W ostatnich latach systematycznie rośnie popularność powłok ceramicznych, nakładanych na lakier samochodów. Na rynku można spotkać się z opiniami, że wynika ona z większej świadomości kierowców w zakresie konieczności dbania o stan wizualny auta, jak i z bardziej złośliwymi komentarzami, iż wynika ona z coraz gorszej jakości lakierów stosowanych fabrycznie przez producentów aut. Tak czy inaczej, nakładanie ceramiki wydaje się przyszłościowym i potencjalnie dochodowym pomysłem na biznes. Czy usługą powinni zainteresować się właściciele warsztatów naprawczych?
Czym jest ceramika na lakier auta i jakie są jej rodzaje?
Nakładanie powłoki ceramicznej na auto to proces aplikacji specjalnej warstwy ochronnej na lakier samochodu. Powłoka ceramiczna składa się przeważnie z polidimetylosiloksanów (lub innych podobnych związków), które tworzą na powierzchni samochodu trwałą i przezroczystą warstwę. Ceramika może poprawić wygląd lakieru, ale ma także zastosowanie praktyczne – ułatwia odprowadzanie wody z nadwozia, chroni przed skutkami promieniowania UV, może także chronić przed mikrozarysowaniami. Rodzajów powłok jest na rynku wiele, przez co wybór odpowiedniej bywa dylematem dla kierowców. O rozjaśnienie sytuacji poprosiliśmy eksperta z firmy, produkującej powłoki ceramiczne.
– “Powłoka ceramiczna” to pojęcie bardzo elastyczne i niezbyt zrozumiałe na rynku. Z doświadczenia jesteśmy w stanie powiedzieć, że około 95% detailerów przychodząc do nas na szkolenia wie, jak aplikować ceramikę jednak nie ma pojęcia z czego składa się ten produkt. To tworzy ogromne pole do działań marketingowych. Powłoki grafenowe, tytanowe itd. To niektóre z trendów ostatnich lat. Pod bardzo chwytliwą nazwą kryje się jednak powłoka ceramiczna z dodatkiem kilku % substancji, która nie ma żadnego wpływu na jej działanie. – tłumaczy Piotr Szczygieł z firmy 4nano.pl, polskiego producenta powłok ceramicznych i kosmetyków samochodowych.
Powłoki ceramiczne różnią się od siebie. Nasz ekspert wyjaśnia, z czego wynika różnica pomiędzy oferowanymi przez sprzedawców powłokami 2-, 3- czy też 5-letnimi. Zazwyczaj chodzi tu o skład chemiczny, który wpływa na właściwości samej powłoki. Im więcej składnika głównego (odpowiadającego m.in za hydrofobowość, odporność na mikrozarysowania, ochronę przed promieniami UV – lub wszystkie na raz) a mniej rozpuszczalnika, który odparowuje podczas aplikacji tym lepsze i bardziej długotrwałe będzie działanie powłoki ceramicznej.
Rynek powłok wciąż ewoluuje, przez co systematycznie poszerza się gama dostępnych produktów. Nowsze formulacje zapewniają wyższą jakość, a te stosowane od lat stają się bardziej przystępne cenowo. Czym innym są produkty, które różną się sposobem aplikacji. W ostatnim czasie na rynku pojawiły się prostsze w nakładaniu powłoki natryskowe. Czego można się po nich spodziewać?
– Tutaj nie zmienia się skład, a sposób aplikacji produktu. Zamiast tradycyjnego aplikatora, mamy pistolet, który nanosi powłokę na lakier. Próbowaliśmy tego z naszymi powłokami, jednak bardzo duża ilość składników aktywnych w nich zawartych powoduje zatykanie pistoletu. Prawdopodobnie więc powłoki natryskowe mają w sobie dość sporo rozpuszczalnika – co jest minusem. Z plusów – łatwo i szybko się aplikują. Jest to jednak wciąż technologia dość nowa i myślę, że dopiero za kilka lat zobaczymy czy rzeczywiście zostanie przyjęta przez rynek. – wyjaśnia Piotr Szczygieł z firmy 4nano.pl.
Ceramika lakieru – kiedy najlepiej położyć ją na auto?
Kiedy najlepiej zdecydować się na położenie powłoki ceramicznej na lakier samochodu? Można to zrobić w zasadzie w każdym momencie, jednak im auto jest starsze, należy liczyć się z możliwością uzyskania słabszego efektu oraz koniecznością dokonania większej liczby czasochłonnych zabiegów na lakierze.
– Zdecydowanie najlepiej położyć powłokę ceramiczną zaraz po, a może nawet przed wyjazdem samochodu z salonu. Z punktu widzenia technicznego, aby nałożyć powłokę ceramiczną wystarczy dokładnie wyczyścić samochód i odpowiednio odtłuścić lakier. Z punktu widzenia wizualnego, przed nałożeniem ceramiki na karoserię warto uprzednio wypolerować auto. Jedną z zalet powłoki ceramicznej jest wydobycie szklistości lakieru. Jeżeli będzie on porysowany możemy jednak uzyskać efekt przeciwny do zamierzanego – uwydatnienie rys na lakierze, zamiast wydobycia szklistości. Im szybciej samochód trafi do studia detailingowego, tym mniej będzie miało ono pracy z polerowaniem karoserii, a i klient zapłaci za tę usługę mniej. – mówi Piotr Szczygieł.
Przed czym chroni, a przed czym NIE chroni ceramika lakieru?
Wielu potencjalnych klientów warsztatów zajmujących się detailingiem nadwozia interesuje się powłokami ceramicznymi licząc na to, że ochronią one lakier przed zarysowaniami, które mogą przydarzyć się w trakcie eksploatacji. Sprawa nie jest jednak tak prosta.
– Z założenia większość powłok chroni karoserię przed mikrorysami. Jeśli jednak odpowiednio zmodyfikujemy powłokę może ona mieć inne właściwości – np. odpowiadać głównie za hydrofobowość, czyli zrzut wody z lakieru, nie chroniąc zbytnio przed mikrorysami. Warto tutaj podkreślić również termin „mikrozarysowania”. Powłoka ceramiczna chroni przed niewielkimi rysami powstałymi np. podczas ręcznego mycia auta czy korzystania z myjni bezdotykowych. Żadna ceramika nie chroni jednak przed odpryskami od kamieni, otarciami od krzaków. itp. Czasami można jednak usłyszeć o takich właściwościach powłok ceramicznych, co jest wprowadzaniem klienta w błąd i może prowadzić do błędnego zrozumienia działania produktu. Powłoka ceramiczna to nie folia PPF. – mówi Piotr Szczygieł.
Czego możemy zatem oczekiwać od powłoki ceramicznej? Wspomnianych właściwości hydrofobowych, uwydatniania szklistości lakieru czy też ochrony lakieru przed promieniami UV. Warto sprawdzić jednak cechy konkretnego produktu, stosowanego do wykonania usługi.
Nakładanie powłoki ceramicznej na lakier – jak wejść w ten biznes?
Obecnie nakładanie powłok ceramicznych jest domeną warsztatów detailingowych. Wydaje się jednak, że wejście na ten rynek nie powinno być szczególnie trudne nawet dla firm, które nie posiadają doświadczenia w kosmetyce nadwozia. Ważnymi argumentami wydaje się tutaj posiadanie warsztatu (zadaszonej powierzchni), podnośnika (ułatwiającego pracę) i niezbędnych mediów (np. prąd, woda itp.).
– Odpowiedni lokal jest jednym z wymogów. Jeżeli chodzi o koszty wejścia w taki biznes to w przypadku posiadania własnego warsztatu nie są one duże. Na początek wystarczy odpowiedni sprzęt (m.in maszyna do polerowania karoserii, światło inspekcyjne, myjka itd.), trochę chemii samochodowej i kilka powłok ceramicznych na start – można zamknąć się nawet w 30 000 złotych. – wylicza Piotr Szczygieł z 4nano.pl.
Jak każdy biznes, związany z obsługą samochodów, nakładanie powłok ceramicznych wymaga jednak pewnych kompetencji. W tym wypadku wydaje się jednak, że nie są one szczególnie trudne do zdobycia. Nasz ekspert szacuje, że trudność zdobycia umiejętności sprawnego nakładania ceramiki można uplasować gdzieś pomiędzy nakładaniem wosku, myciem ręcznym (łatwiejsze zadania) a polerowaniem samochodu (trudniejsze). Aplikacja powłoki ceramicznej wymaga głównie dokładności i dużego skupienia, jednak stosując się do zaleceń producentów nie powinny się mieć problemów z jej nałożeniem.
Przed pierwszą aplikacją warto jednak przejść odpowiednie szkolenie w studiu auto detailingu czy też u producenta powłok. Piotr Szczygieł twierdzi, że jego firma przeszkoliła już kilkaset osób w tym zakresie.
Ile można zarobić na nakładaniu powłok ceramicznych na lakier?
Potencjalny zwrot z inwestycji zależy w dużej mierze od liczby klientów i stosowanych produktów. Na rynku dostępna jest szeroka gama produktów w zróżnicowanych cenach. Tak naprawdę powłokę w opakowaniu o pojemności 30 ml, która powinna wystarczyć na dużego SUVa lub dwa małe pojazdy segmentu A, można kupić już za 150-200 zł. Profesjonalne produkty potrafią być kilkukrotnie droższe, ale weryfikacja cenników, proponowanych przez studia detailingowe nadal pozwala patrzeć na ten biznes optymistycznie. Są to zwykle kwoty rzędu od 1000 zł za nałożenie mniej trwałej powłoki po kwoty ponad 3000 zł za wysokiej jakości powłokę, która powinna wytrzymać kilka lat.
Potencjalny zysk zależy oczywiście także od liczby roboczogodzin, które musimy poświęcić na usługę.
– Samo nakładanie jednej warstwy powłoki to około 2-3 godziny pracy. W przypadku powłok dwuwarstwowych dochodzi jeszcze przerwa pomiędzy warstwami, która wynosi około 2 godzin. Tak więc powłokę 1-warstwową można nałożyć w 2-3 godziny, natomiast dwuwarstwową w jeden dzień roboczy. Do całości pracy należy jednak doliczyć przygotowanie lakieru. Dokładnie mycie detailingowe, glinkowanie i odtłuszczanie powinno zająć około 2 godzin. Polerowanie to od 4 do nawet 16 godzin w zależności od ilości etapów (tego jak wielu i jak głębokich rys chcemy się pozbyć z karoserii) – ta usługa jest jednak zazwyczaj płatna osobno. Najwięksi partnerzy naszej firmy są w stanie zabezpieczyć nawet ponad 10 samochodów tygodniowo. – mówi Piotr Szczygieł.
Ważną zaletą usługi nakładania ceramiki jest fakt, że może ją wykonywać jedna osoba. Na żadnym z etapów nie ma konieczności angażowania większej liczby pracowników.
Usługa nakładania ceramiki wydaje się biznesem ze stosunkowo niskim progiem wejścia. Każdy przedsiębiorca powinien jednak we własnym zakresie ocenić, na ile zaangażowanie się w tę gałąź rynku może być dla niego opłacalne. Usługa nie wymaga dużych nakładów finansowych na start oraz skromnych nakładów na szkolenia. Jest jednak każdorazowo stosunkowo długotrwała, przez co może na wiele godzin zablokować stanowisko warsztatowe. Podczas nakładania powłoki wymagany jest wysoki poziom czystości otoczenia, co w zasadzie wyklucza wykonywanie w bliskim sąsiedztwie standardowych napraw samochodowych. Warsztaty, które są w stanie zapewnić odpowiednie warunki lokalowe (np. osobne pomieszczenie) z pewnością mogą bliżej przyjrzeć się tej usłudze.
Komentarze