Sztuka sprzedaży żarówek

2 października 2024, 11:32

Jak doradcy klienta w warsztatach samochodowych powinni pomagać w wyborze żarówek halogenowych, czyli jak przy zwykłej wymianie żarówek zyskać zaufanie i zbudować dobre relacje biznesowe?

Właściwe doradztwo klientom warsztatów samochodowych to kluczowy element budowania zaufania pomiędzy kierowcą, a mechanikiem. Dotyczy to nie tylko poważnych napraw, ale także innych kwestii – np. wyboru odpowiednich żarówek halogenowych. Ich oferta jest bardzo duża, a każdy ma przecież indywidualne potrzeby i oczekiwania. Philips przedstawia najlepsze sposoby sposoby komunikacji, które zagwarantują najwyższy poziom usług.

Zrozumienie indywidualnych potrzeb klientów – unikanie nieprzychylnych opinii w sieci

Często zdarza się, że po wymianie żarówki klient powraca z reklamacją, mówiąc „Panie ta żarówka świeciła tylko 3 miesiące, to jakiś absurd.” Okazuje się, że mechanik przy wymianie wziął po prostu to co miał pod ręką. Często jest to coś taniego i stąd może wynikać problem z szybkim przepaleniem. Czasami bywa jeszcze gorzej, bo klient otrzymał super wysokowydajną, drogą żarówkę, która z konstrukcyjnych względów ma ograniczoną trwałość, a tymczasem jeździ tylko po mieście i rozwiązanie to było skrajnie niedopasowane do jego potrzeb. Bywa też i tak, że klient dostaje żarówkę typu „longlife” ale jakość jej świecenia odbiega zdecydowanie od tego czego oczekiwał.
Kluczem do sukcesu w takich przypadkach jest… rozmowa i zrozumienie potrzeb.

Klienci jeżdżący głównie po mieście

Klienci, którzy poruszają się głównie po oświetlonych miejskich drogach, nie potrzebują żarówek o najwyższej wydajności świetlnej. Dla nich kluczowa jest trwałość żarówki, co pozwala uniknąć częstych wymian. W takim przypadku warto zaproponować żarówki o dłuższej żywotności, które mimo mniejszej intensywności światła, będą działać przez dłuższy czas.

Klienci mieszkający poza miastem

Dla klientów mieszkających poza miastem i często podróżujących po nieoświetlonych drogach, priorytetem jest dla odmiany doskonała widoczność. W takich warunkach warto zaproponować żarówki halogenowe o większej wydajności świetlnej, które zapewnią lepszą widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą.

Klienci szukający kompromisu

Niektórzy klienci potrzebują zarówno dobrego oświetlenia, jak i długiej żywotności żarówki. W takim przypadku warto zaproponować produkt, który daje kompromis między intensywnością światła, a trwałością. Takie rozwiązanie zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz ograniczy częstotliwość wymian żarówek.
Taksówkarze i kierowcy samochodów z trudnym dostępem do żarówek
Dla taksówkarzy oraz klientów, których samochody mają utrudniony dostęp do wymiany żarówek, kluczowa jest trwałość. Warto zaproponować im żarówki typu longlife, które charakteryzują się znacznie dłuższą żywotnością, minimalizując konieczność częstych wymian.

Eliminacja irytacji związanej z przepalonymi żarówkami

Jednym z częstych problemów, które irytują klientów, jest odkrycie przepalonej żarówki tuż po wyjeździe z warsztatu. Aby uniknąć takich sytuacji, doradcy klienta powinni rutynowo sprawdzać oświetlenie pojazdu i wszystko co się z tym wiąże. Chodzi o:
– sprawdzenie deski rozdzielczej i komunikatów błędów
– kontrolę oświetlenia zewnętrznego
– kontrolę oświetlenia wewnętrznego

Dodatkowe kontrole dla zwiększenia zadowolenia klienta

Kontrola oświetlenia to oczywiście tylko jeden punkt z pełnej “checklisty” którą powinien dysponować każdy warsztat. Inne przykładowe punkty to

  • kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych
  • kontrola ogumienia
  • kontrola szyb i wycieraczek
  • kontrola (choćby pobieżna) stanu zawieszenia, wycieków i układu hamulcowego. Te dodatkowe czynności nie tylko przyczynią się do zadowolenia klientów, ale również mogą generować dodatkowe dochody dla warsztatu. Nawet jeśli klient nie zdecyduje się na naprawę od razu, będzie miał z tyłu głowy, że ten warsztat dba o jego samochód i bezpieczeństwo

Rozmowa z klientem to klucz do sukcesu

Zrozumiałe jest powiedzenie, że czas to pieniądz, zwłaszcza w warunkach początku sezony wymiany opon, czy też wakacyjnych przeglądów przed podróżą. Jednak trzeba pamiętać o tym, że aby mieć lojalnego klienta musimy go poznać od podszewki. Mechanik samochodowy jest jak lekarz i w jednym, a podstawą jest rozmowa.
W przypadku mechanika samochodowego czy doradcy klienta rozmowa z klientem nie powinna kończyć się na przyjęciu samochodu do naprawy. Kluczowe jest także omówienie stanu pojazdu podczas jego odbioru, wskazanie potencjalnych usterek i koniecznych napraw, które mogą pojawić się w najbliższej przyszłości. Taki proaktywny i kompleksowy sposób obsługi sprawi, że klienci będą bardziej zadowoleni i lojalni wobec warsztatu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mechanik, 7 października 2024, 13:27 2 0

Fajnie napisany artykuł, brawo Philips za wyjście poza "lokowanie" własnych produktów.

Odpowiedz