Osady i nagary w silnikach to powszechny problem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń i obniżenia wydajności jednostki napędowej. Zrozumienie, skąd się biorą te zanieczyszczenia, jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i konserwacji silników.
Przyczyny powstawania osadów i nagarów.
- Niskiej jakości paliwo
Paliwo o niskiej jakości zawiera więcej zanieczyszczeń, które mogą osadzać się na elementach silnika. Szczególnie problematyczne są związki siarki i inne dodatki, które podczas spalania tworzą osady na końcówkach wtryskiwaczy. Źle rozpylanie paliwa potęguje problem powstawania nagaru. - Niewłaściwe spalanie:
Niewłaściwe spalanie paliwa, może być spowodowane osadami na rozpylaczach wtryskiwaczy, świecach zapłonowych, zanieczyszczeniem czujników temperatury, masy powietrza i całego kolektora dolotowego. To jednak nie wszystko bowiem nagar może być spowodowany niedrożnym filtrem powietrza, a nawet nieszczelnym układem dolotowym. Co gorsza, niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej, prowadzi do dodatkowego powstawania znacznych ilości sadzy i innych osadów. - Zablokowanie zaworu EGR i mechanizmu VTG
Znaczna ilość osadów z czasem doprowadza do zakłócenia pracy zaworu EGR i mechanizmu zmiennej geometrii VTG. Zablokowanie zaworu EGR w pozycji otwartej w ekspresowym tempie może doprowadzić do zniszczenia silnika. - Zużycie Oleju Silnikowego:
Olej silnikowy, który nie jest regularnie wymieniany, traci swoje właściwości smarne i ochronne. Zużyty olej może tworzyć osady na pierścieniach tłokowych, zaworach i innych elementach silnika.
Zapieczenie pierścieni tłokowych powoduje pogorszenie kompresji i gorsze działania pierścieni olejowych, które nie są w stanie zgarniać oleju. To zjawisko jest jedną z przyczyn spalania oleju. - Trudne warunki pracy silnika:
Krótkie trasy, jazda w niskich temperaturach oraz długotrwała praca na biegu jałowym sprzyjają powstawaniu osadów. Silnik nie osiąga wtedy optymalnej temperatury pracy, co prowadzi do niepełnego spalania paliwa.
Jakie są skutki znacznych ilości osadów w silniku?
Osady i nagary mogą blokować przepływ powietrza i paliwa, co prowadzi do zmniejszenia mocy silnika i zwiększenia zużycia paliwa. Co gorsza, nagar może powodować złą pracę pierścieni tłokowych, co prowadzi do zwiększonego zużycia oleju i spadku kompresji. Osady na zaworach dolotowych mogą powodować ich nieszczelność, co z czasem może być przyczyna wypalania gniazd i zaworów.
Niewłaściwe spalanie i osady w silniku nieuchronnie prowadzą do zwiększenia emisji szkodliwych substancji takich jak tlenki azotu i cząstki stałe.
Co zrobić, aby utrzymać silnik w czystości?
Podczas okresowej j wymiany oleju w należy przeprowadzić czyszczenie chemiczne za pomocą urządzenia JCT Pro Line od Liqui Moly
JCT Pro line to wielofunkcyjne urządzenie do czyszczenia silników benzynowych i wysokoprężnych.
Urządzenie pozwala na oczyszczenie układu dolotowego, wtryskowego i filtra DPF w silnikach diesla.
Czyszczenie może być wykonywane w każdym silniku benzynowym i wysokoprężnym.
JCT Proline czyści wszystkie elementy układu wtryskowego takie jak wtryskiwacze i pompy wtryskowe i pompy wysokiego ciśnienia. Czyszczenie polega na podłączeniu rządzenia do przewodów paliwowych i uruchomieniu silnika na płynie czyszczącym . Cała procedura jest prosta, nie wymaga demontażu elementów układu wtryskowego i zajmuje koło godziny.
Oprócz czyszczenia układów paliwowych urządzenie umożliwia czyszczenie kolektorów dolotowych.
W tym celu na kolektor zakładany jest specjalny adapter i wtryskiwacz płynu. Zwiększone podciśnienie i chemia czyszcząca wymywa nagar z zaworów komory spalania, denka tłoka i świeć zapłonowych. JCT Proline wyposażony jest w mikrofon i automatyczny system dozowania płynu podczas czyszczenia układu dolotowego. Dzięki temu płyn może być podawany w sposób automatyczny bez kontroli operatora.
Ostatnią funkcją urządzenia jest czyszczenie filtrów DPF i FAP bez potrzeby ich demontażu.
Komentarze