Do naszej redakcji, a w zasadzie do zaprzyjaźnionego z nią warsztatu, trafiły właśnie akumulatorowe klucze udarowe, stanowiące tegoroczną nowość produktową w ofercie marki Magneti Marelli. Rodzina produktów E-Lion to odpowiedź na coraz częściej wyrażane potrzeby mechaników samochodowych, którzy przekonują się do urządzeń zasilanych bateryjnie.
Temu, że mechanicy coraz częściej sięgają po urządzenia akumulatorowe trudno się dziwić. Produkty tego typu dysponują coraz lepszą wydajnością, mocą, a także długim czasem pracy na baterii. Czy takie zalety będą oferować także nowe klucze Magneti Marelli E-Lion? Sprawdzimy to jako pierwsi na polskim rynku w ramach rozpoczętego właśnie testu.
ARTYKUŁ PODSUMOWUJĄCY TEST TUTAJ ->
Test akumulatorowych kluczy udarowych Magneti Marelli E-Lion
Wypada jednak przyznać, że nie zrobimy tego sami. Domyślamy się, jakie opinie wśród naszych stałych Czytelników mógłby zebrać test narzędzi, wykonywany przez redaktorów, na co dzień zajmujących się głównie stukaniem w klawiaturę. Tak jak w przeszłości, także tym razem poprosiliśmy o sprawdzenie urządzeń zaprzyjaźniony warsztat, którego mechanicy poddadzą klucze najbardziej wiarygodnym testom. Jakim? Po prostu codziennej eksploatacji warsztatowej. W tym czasie pozostaniemy w stałym, codziennym kontakcie z pracownikami warsztatu, by na bieżąco otrzymywać uwagi i refleksje na temat pracy urządzeń.
Test klucza sprzed czterech lat – ciekawostka…
Za chwilę przedstawimy charakterystykę techniczną kluczy E-Lion, które zostaną poddane testowi. Zanim do tego przejdziemy, mamy dla Was jeszcze małą ciekawostkę. Dokładnie cztery lata temu, przeprowadziliśmy podobny, redakcyjny test produktów Magneti Marelli – lamp warsztatowych oraz klucza udarowego. Sprawdzany wówczas klucz to kompozytowy 1/2″ T-Rex o momencie zrywającym 1280 Nm. Był to produkt z półki ekonomicznej, mający wówczas aspirację dorównania jakością konkurencji z wyższej półki cenowej. Po zakończeniu testu klucz pozostał w warsztacie. Postanowiliśmy teraz odtworzyć jego dalsze losy.
Okazało się, że klucz pomimo upływu czterech lat nadal pracuje w warsztacie! Jak widać na poniższym zdjęciu nie przypomina już siebie z czasów świetności, ale znaki szczególne nie pozostawiają wątpliwości, że to nasz, testowany klucz. Znajduje się w stałym użytku na jednym ze stanowisk naprawczych. A jest używany często, gdyż warsztat, w którym został zajmuje się głównie naprawami zawieszenia, układu hamulcowego, a także wymianą opon.
Specyfikacja techniczna testowanych kluczy E-Lion
Nie wiemy, czy nowe klucze Magneti Marelli wykażą się podobną długowiecznością, co T-Rex. Czy w ogóle można oczekiwać tego od urządzeń akumulatorowych? Jak mawia klasyk – poczekamy, zobaczymy. Z pewnością są to produkty o interesujących parametrach technicznych.
Wszystkie poddawane testom klucze posiadają silniki bezszczotkowe, zasilane napięciem 20V. Ich akumulatory mają zabezpieczenia przeciążeniowe. Producent zapewnia, że generowany przez klucze moment zapewnia wydajność tożsamą z tradycyjnymi kluczami pneumatycznymi z udarem (tę deklarację oczywiście sprawdzimy). Każdy z modeli dostarczany jest w wykonanej z tworzywa walizce, wraz z kompletem dwóch akumulatorów litowo-jonowych i ładowarką. Warsztat otrzymuje zatem od razu pełnowartościowy i gotowy do pracy sprzęt – kiedy jeden z akumulatorów jest eksploatowany, drugi może czekać na swoją kolej, podłączony do ładowarki.
Jaka cecha akumulatorów kluczy E-Lion może szczególnie interesować mechaników? Oczywiście kompatybilność z innymi urządzeniami. Mechanicy z warsztatu, który będzie testował urządzenia od razu dokonali weryfikacji – baterie pasują do popularnych w polskich warsztatach kluczy Makita (choć występuje tu niewielka różnica napięcia 20V vs. 18V). I odwrotnie – baterie Makita pasują do E-Lion. Czy klucze będzie można nabyć także bez baterii lub z tylko jedną baterią w zestawie? Dowiemy się tego, a informację podamy w drugim artykule, czyli relacji z testu.
Producent określa ładowarkę mianem szybkiej – to także poddamy oczywiście weryfikacji. Każdy z kluczy posiada podświetlany przełącznik prędkości obrotowej oraz kierunku, a także diodę LED oświetlającą miejsce pracy. Elementem wyposażenia kluczy jest także funkcja “STOP”, która zapobiega uszkadzaniu gwintów. Kiedy śruba zostaje zluzowana, klucz zatrzymuje się. Funkcja jest aktywowana/dezaktywowana przyciskiem. Akumulatory, według deklaracji Marelli mają wytrzymać 1000 cykli ładowania. Tego raczej nie sprawdzimy w naszym kilkutygodniowym teście, ale… kto wie, może kiedyś wrócimy do Was z tą informacją.
Akumulatory mają wbudowany wskaźnik naładowania, który działa także, gdy nie są one podłączone do klucza. Dzięki temu baterię można szybko sprawdzić i uniknąć pomyłki polegającej na podłączeniu rozładowanego akumulatora do klucza bądź naładowanego akumulatora do ładowarki.
Akumulatorowy klucz udarowy E-Lion1/2” 620 Nm
Najmniejszy z rodziny E-Lion klucz posiada wrzeciono 1/2” i deklarowany moment zrywający nakrętki 620 Nm. Pojemność dołączonych do niego akumulatorów to 4 Ah. Główne parametry techniczne produktu prezentują się korzystnie jak na klucz tych rozmiarów:
- wzmacniany trzpień
- napięcie znamionowe 20V
- pojemność akumulatora: 4 Ah
- prędkość obrotowa 2700/2300 obr./min.
- częstotliwość udaru: 3600/3100 bpm/min.
- moment zrywający nakrętki: 620 Nm
Waga klucza to 2,34 kg razem z baterią.
Akumulatorowy klucz udarowy E-Lion 1/2” 1700 Nm
Ten klucz o znacznie wyższym momencie zrywającym waży 3,45 kg wraz z baterią. Oferuje do wyboru trzy prędkości obrotowe dokręcania. W zestawie znajdziemy oczywiście dwie baterie wraz ładowarką. Ze względu na relację masy do momentu, spodziewamy się, że ten klucz będzie najczęściej eksploatowanym przez mechaników, testujących produkty.
- wzmacniany trzpień
- napięcie znamionowe 20V
- pojemność akumulatora: 4 Ah
- prędkość obrotowa: 1800/1200/900 obr./min.
- częstotliwość udaru: 2200/2000/1800 bpm/min.
- moment zrywający nakrętki: 1700 Nm
Akumulatorowy klucz udarowy E-Lion 3/4” 2400 Nm
Model z trzpieniem ¾” przeznaczony jest do najcięższych zadań, dlatego dysponuje momentem zrywającym 2400 Nm i został wyposażony w dwa akumulatory o pojemności 8Ah. Tak jak inne modele posiada w zestawie szybką ładowarkę do akumulatorów. Razem z zamontowaną baterią waży 4,1 kg.
- wzmacniany trzpień
- napięcie znamionowe 20V
- pojemność akumulatora: 8 Ah
- prędkość obrotowa: 1900/1500/1200 obr./min.
- roboczy moment obrotowy: 1850/1250/950 Nm
- częstotliwość udaru: 2500/1900/1100 bpm/min.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Spidi, 5 lutego 2024, 13:17 0 0
Tekst zawiera błąd merytoryczny zgodnie z budową akumulatora bo zarówno akumulatory Makity jak i od MM skladaja się z 5 ogniw czyli mają takie same napięcie po naladowaniu bez znaczenia czy producent tam napisał 18V czy 20V.
Odpowiedz
Witold Hańczka, 13 marca 2024, 13:50 0 0
Dziękuję za Pana zasadny komentarz. Tak jak wspomniałem w treści tekstu, baterie MM pasują do popularnych na rynku urządzeń Makita.
Odpowiedz
Tirowy, 29 lutego 2024, 21:07 0 0
Kiedy będą dostępne w sprzedaży i jaka będzie ich cena?
Odpowiedz
Redakcja, 1 marca 2024, 9:19 0 0
Dzień dobry, tu więcej informacji, także o cenach. Dostępne będą zapewne niebawem: https://motofocus.pl/wyposazenie-warsztatowe/119690/test-akumulatorowych-kluczy-udarowych-e-lion-od-magneti-marelli-podsumowanie
Odpowiedz