Dmuchawa nawiewu jest kluczowym elementem układu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (Heating, Ventilation and Air Conditioning, HVAC) niemal każdego pojazdu. Jej podstawowym zadaniem jest wytworzenie przepływu powietrza przez nagrzewnicę lub parownik tak, aby temperatura w pojeździe osiągnęła pożądaną wartość.
Zasilana jest prądem o napięciu 12 lub 24 Volt i wysokim natężeniu, a tryb pracy ustawia się ręcznie za pośrednictwem manualnego przełącznika lub automatycznie przez elektroniczny sterownik klimatyzacji (Electronic Climate Control, ECC). Prędkość obrotowa dmuchawy nawiewu regulowana jest za pomocą prostego rezystora (skokowa regulacja prędkości) lub elektronicznej jednostki sterującej (płynna regulacja prędkości). Samo sterowanie odbywa się z poziomu panelu sterowania zlokalizowanego na desce rozdzielczej.
Jak to działa?
Sygnał z panelu sterowania trafia do rezystora silnika dmuchawy lub do elektronicznej jednostki sterującej które odpowiadają za faktyczną regulację prędkości obrotów silnika. Wirnik dmuchawy zasysa świeże powietrze z zewnątrz pojazdu lub re-cyrkulowane powietrze z jego wnętrza (zależnie od wybranego trybu pracy) i kieruje je na wymienniki ciepła. Zarówno rezystor jak i elektroniczna jednostka sterująca generują duże ilości ciepła i silnie nagrzewają się podczas pracy i wymagają chłodzenia. Realizowane jest ono strumieniem powietrza wytwarzanym przez wirnik.
UWAGA: Układ klimatyzacji nie będzie funkcjonował przy wyłączonej dmuchawie nawiewu. Jest to bardzo ważne ograniczenie, ponieważ zapobiega zamarzaniu parownika pozbawionego cyrkulacji ciepłego powietrza.
Rozwiązywanie problemów
Najczęstszą przyczyną awarii jest naturalne zużycie się silnika dmuchawy. Z reguły oznacza to konieczność jego wymiany, ponieważ nie jest przewidziana możliwość jego naprawy. Co więcej w przytłaczającej większości przypadków silnik jest na stałe zespolony z dmuchawą nawiewu i wymianie podlega cały element. Eksperci firmy NRF zalecają powierzenie diagnostyki i naprawy elementów układu ogrzewania i klimatyzacji wyspecjalizowanym warsztatom dysponującym konieczną wiedzą i niezbędnymi narzędziami.
Zanim jednak zapadnie decyzja o wymianie (która z racji kłopotliwego dostępu jest czasochłonna i co za tym idzie kosztowna) warto sprawdzić inne możliwe przyczyny:
- bezpiecznik silnika dmuchawy zlokalizowany w wewnętrznym panelu bezpieczników,
- przekaźnik i/lub bezpiecznik silnika dmuchawy umieszczone w panelu bezpieczników w komorze silnika.
UWAGA: Zbyt duża rezystencja silnika dmuchawy wynikająca z jego zużycia może powodować przepalanie kolejnych bezpieczników po ich wymianie.
Istnieją pewne symptomy zbliżającej się awarii silnika dmuchawy nawiewu, które mogą być zauważone w czasie codziennej eksploatacji pojazdu. Należą do nich:
- piskliwy dźwięk związany z pracą dmuchawy,
- grzechotanie i/lub wibracje mające źródło pod deską rozdzielczą,
- zapach spalenizny wewnątrz pojazdu.
Silnik dmuchawy nawiewu może również ulec uszkodzeniu przez nieprawidłowe wyważenie wirnika (nadmierne obciążenie) lub zalegających zanieczyszczeń (brak odpowiedniego chłodzenia). Najczęściej spotykane zabrudzenia to liście (zdjęcie po lewej), bądź inne zanieczyszczenia organiczne (zdjęcie po prawej).
Często pierwotną przyczyną awarii dmuchawy jest niewymieniony na czas filtr kabinowy lub brak tego filtra, mimo, że konstrukcja pojazdu zakłada jego stosowanie. Eksperci firmy NRF zalecają regularne inspekcje i w razie konieczności wymianę filtra kabinowego. Ta prosta czynność pozwala uniknąć wysokich kosztów napraw nie tylko dmuchawy nawiewu ale także innych elementów układu ogrzewania i klimatyzacji pojazdu.
Istnieją dwa rodzaje silników dmuchaw:
- szczotkowe (ze szczotkami węglowymi, tzw. starsza wersja) najczęściej w połączeniu z tradycyjnym rezystorem,
- bezszczotkowe (tzw. nowa wersja) w większości przypadków w połączeniu z elektroniczną jednostką sterującą.
“Minus” silnika dmuchawy podłączony jest do ujemnego bieguna (-) akumulatora, natomiast “plus” tworzy szeregowe połączenie z biegunem dodatnim (+) akumulatora poprzez wspomniany rezystor (zdjęcie po lewej) bądź jednostkę sterującą (zdjęcie po prawej).
Rezystor składa się z uzwojeń o różnych opornościach nominalnych odpowiadające różnym prędkościom obrotowym dmuchawy. Prąd zasilający silnik kierowany jest przez konkretne uzwojenie zgodnie z wyborem na panelu sterowania nawiewu zgodnie z zasadą, że im wyższy opór tym niższa prędkość. Tym samym aby uzyskać maksymalną wydajność nawiewu rezystor jest omijany. Taki mechanizm działania stanowi znaczne ułatwienie w diagnostyce przyczyn awarii dmuchawy nawiewu. Jeżeli pracuje ona tylko z najwyższą prędkością mamy do czynienia z awarią rezystora i należy go wymienić (o ile producent przewidział taką możliwość). Podobnie jak silnik dmuchawy, rezystor i jednostka sterująca mogą ulec awarii z różnych przyczyn, takich jak zużycie, przegrzanie czy wibracje.
Oferta dmuchaw nawiewu NRF
Dmuchawy nawiewu firmy NRF są projektowane i produkowane zgodnie z najwyższymi standardami jakości. Aby zapewnić doskonałą jakość, trwałość i komfort wszystkie artykuły są dokładnie sprawdzane i zatwierdzane przed wprowadzeniem na rynek.
Podstawowymi kryteriami testu dmuchawy nawiewu są:
- test mechaniczny
- test hałasu
- test elektryczny
- test wydajności
- badanie wyważenia*
- test dopasowania
*WAŻNE: Koło dmuchawy musi być idealnie wyważone, aby mogło działać prawidłowo
Firma NRF oferuje szeroką gamę ponad 500 wysokiej jakości dmuchaw nawiewu do przeznaczonych do samochodów osobowych, lekkich pojazdów użytkowych i ciężarówek. Odpowiada to około 1700 numerom oryginalnych części i zapewnia pokrycie rynku na poziomie 84%. Dodatkowo w portfolio firmy znaleźć można przeszło 120 rezystorów i jednostek sterujących.
Jako pierwszy producent na rynku NRF wprowadził do oferty dmuchawy nawiewu dostarczane wraz z elementami montażowymi (EasyFit) w postaci przewodu z wtyczką i/lub gniazdem. Wprowadzone pilotażowo artykuły spotkały się z bardzo ciepłym przyjęciem i obecnie trwają prace nad poszerzeniem oferty.
Pełen katalog przeszło 10000 produktów oferowanych przez firmę NRF, w tym tych szczególnie istotnych w sezonie zimowym, znajduje się pod adresem webshop.nrf.eu.
Komentarze