Sytuacja na rynku nowych samochodów, jak i ogólny stan gospodarki sprawia, że wielu kierowców, zamiast wymienić samochód na nowszy, musi utrzymywać przy życiu swój kilkunastoletni pojazd. To duża szansa dla warsztatów bowiem pracy na pewno nie zabraknie. Co ciekawe, samochody z dużym przebiegiem nie zawsze wymagają kosztownych napraw, czasem wystarczy zastosować odpowiednia …chemię.
Druga młodość silnika
Mocne dymienie, spadek mocy i głośniejsza praca nie zawsze muszą poważną usterkę silnika. Zanim zdecydujemy się na poważną naprawę, warto upewnić się, czy przypadkiem przyczyną niesprawności nie są zanieczyszczenia. Za spalanie oleju może odpowiadać nagar na rowkach pierścieni, za stukające popychacze szlam zapychające kanały olejowe. Czarny dym z rury wydechowej często ustępuje po wyczyszczeniu wtryskiwaczy. Właśnie dlatego warto dokładnie zdiagnozować silnik, zanim zdecydujemy o poważnej naprawie.
Chemiczna terapia – czyli dodatki do oleju od Liqui Moly.
Już dawno minęły czasy, kiedy dodatek do oleju kojarzył się z zagęszczaczem do oleju. Na szczęście powoli ten stereotyp przechodzi do historii, bowiem na rynku pojawiło się sporo ciekawych preparatów, które faktycznie mogą rozwiązać określone problemy silnika. Warto poznać właściwości najpopularniejszych z nich dlatego, że w wielu przypadkach chemiczna terapia może być dużo tańszą alternatywą kosztownej naprawy. Oczywiście żadna chemia nie pomoże w przypadku stukającej panewki czy spalania kilku litrów oleju na tysiąc kilometrów. Natomiast idealnie sprawdzi się, kiedy silnik lekko przydymia, spala około 0,5-1 litra oleju na tysiąc kilometrów i pracuje nieco głośniej.
Jak przeprowadzić chemiczny remont silnika?
Silnik to system naczyń połączonych dlatego poszczególne etapy chemicznej naprawy muszą być przeprowadzone w odpowiedniej kolejności. Gdy ją zmienimy, chemiczna kuracja nie będzie w pełni skuteczna. Chemiczna naprawa krok po kroku.
- Całą procedurę zaczynamy od czyszczenia układu wtryskowego. W tym celu wystarczy wlać do paliwa Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 1971 dla silników benzynowych lub 2666 dla silników diesla. Po aplikacji preparatu uruchamiamy silnik na około 60 minut.
- Następnie warto sprawdzić stan zaworu EGR i układu dolotowego. Gdy są zanieczyszczone, można je oczyścić środkiem Oczyszczacz kolektora nr 5111 w przypadku silników benzynowych lub nr 5168 w silnikach diesla.
- Po czyszczeniu układu dolotowego sprawdzamy drożność wydechu i filtra DPF. Gdy przepływ spalin jest ograniczony, możemy zastosować dodatek zmniejszający temperaturę zapłonu sadzy nr 2650.
- Czwarty krok to płukanie układu olejowego. W tym celu wystarczy wlać do silnika Liqui Moly Engine Flush nr 2662 i uruchomić silnik na 15 minut.
- Kolejną czynnością jest wymiana oleju. Tu nie miejsca na dowolność, olej silnikowy wymieniamy na taki, jaki zaleca producent silnika.
- Ostatnią czynnością wieńczącą „chemiczną kapitalkę” jest aplikacja dodatku Ceratec do oleju.
Po takiej chemicznej terapii silnik będzie palił mniej paliwa i oleju, będzie cichszy i bardziej ekologiczny. Na koniec warto wspomnieć, że utrzymanie silnika w nienagannym stanie wymaga powtarzania wszystkich etapów chemicznej naprawy regularnie co około 15.000 kilometrów.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
TEDI, 14 lipca 2022, 20:42 2 0
Sprawdzałem, naprawdę działa, ale najlepiej stosować co ok. 1000km. skuteczność 100% jak pawulon, 15min. i po wszystkim
Odpowiedz