Warsztaty, ale i konsumenci, podejmując decyzje dotyczące montowanych samochodowych części zamiennych, kierują się wieloma czynnikami. Jednym z najistotniejszych parametrów powiązanych z wyborem części jest wiek samochodu. Jaką półkę cenową części wybierają zazwyczaj posiadacze pojazdów młodszych, jak i tych starszych? Jak duże są obszary przewag rynkowych w poszczególnych segmentach cenowych? Na te pytania, staramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Segmenty cenowe części a wiek pojazdu
W przypadku części samochodowych, dość łatwo odczytać jest relację pomiędzy ceną, a jakością produktu. Choć można oczywiście znaleźć wyjątki od tej reguły, zazwyczaj części z najwyższej półki cenowej, reprezentują także najwyższą w swojej kategorii jakość i niezawodność. Przedstawiciele warsztatów samochodowych, polecając części swoim klientom w największym stopniu kierują się właśnie ich jakością, co potwierdziło nasze badanie, przeprowadzone na początku 2023 roku. Nie zawsze jednak klient przyjmuje rekomendację warsztatu, gdyż kieruje się także ważnymi dla siebie względami ekonomicznymi. W ostatnich latach, w miarę wzrostu poziomu zamożności społeczeństwa, obserwujemy jednak pewną zmianę zachowań konsumenckich klientów warsztatów. W większej mierze zależy im na niezawodności niż na cenie naprawy. Można mieć nadzieję, że trend ten zostanie utrzymany.
W naszym badaniu nie wzięliśmy pod uwagę samochodów młodszych niż dwuletnie. W przypadku takich pojazdów, najczęściej stosowane są części z logo producenta samochodu, w okresie gwarancyjnym oferowane zazwyczaj przez autoryzowane stacje obsługi. Wzięliśmy zatem pod uwagę tylko auta starsze, gdzie większą rolę odgrywają części aftermarketowe.
Wysoka, średnia czy niska półka…
Rezultaty badania, które podsumowaliśmy na poniższym wykresie można metaforycznie porównać do historii statystycznego posiadacza samochodu. Nasz Pan Kowalski kupuje nowy samochód i przez pierwsze lata nie rozgląda się za częściami z niższych półek cenowych. Kiedy jednak auto ma już 2, 3 lata lub więcej, niemalejące rachunki za usługi mechaników skłaniają właściciela do szukania alternatyw, badania różnych dostępnych na rynku części opcji, bardziej korzystnych cenowo. Niezależnie od tego, czy Pan Kowalski pozostanie właścicielem auta, gdy to wejdzie już w wiek nastoletni czy też odsprzeda je Panu Nowakowi, możemy zakładać, że posiadacz takiego pojazdu będzie dysponował już większą wiedzą na temat części zamiennych z niższych półek cenowych. Właściciele starszych aut zazwyczaj są w stanie poświęcić więcej czasu na poszukiwanie części, by znaleźć produkt w dobrej cenie i zaoszczędzić. Zdecydowanie częściej biorą oni pod uwagę części z niskiej półki cenowej, a nawet części używane.
Mimo, że średnia wieku polskiego parku pojazdów jest stosunkowo wysoka, nasz wykres dowodzi, że producenci części z wysokiej półki cenowej mają wyraźną przewagę rynkową w stosunku do części z niskiej półki (obszar zaznaczany czerwonymi strzałkami i vs. zielonymi strzałkami). Warto jednak zauważyć także silną pozycję półki średniej, nad którą poważnie zaczynają się zastanawiać już właściciele aut kilkuletnich. Choć często trudno określić, gdzie jest granica pomiędzy przypisaniem części do wysokiej lub średniej półki cenowej. Jak również, gdzie przestajemy klasyfikować produkt do średniej lub niskiej półki cenowej. Konkurencja w tym obszarze, w dalszej perspektywie eksploatacji pojazdu zaostrza się i prowadzi do tego, że dominującą rolę na rynku części przejmuje właśnie średnia półka.
Bez wątpienia, ogromny wpływ na decyzje zakupowe w zakresie części mają także inne czynniki, a wśród nich wartość pojazdu. Właśnie temu parametrowi poświęcimy kolejny artykuł, który opublikujemy już wkrótce.
Zachęcamy do pozostawiania pod artykułem komentarzy dotyczących naszego badania:
– Jakich zmian spodziewacie się w przyszłości w zakresie wyboru części ze wskazanych trzech segmentów cenowych?
– Jakie wydarzenia mogą mieć wpływ na takie zmiany?
– Części z której półki będą Waszym zdaniem zdobywać większe udziały w rynku?
Komentarze