Jak działają inteligentne pasy bezpieczeństwa? [FILM]

3 lipca 2024, 12:06

Firma ZF od czasu wcielenia w swoje struktury marki TRW, aktywnie pracuje nad rozwojem inteligentnych systemów, związanych z pasami bezpieczeństwa. Najnowsza generacja może realizować zadania znacznie wykraczające poza dotychczasowe funkcje pasów. Podczas Technologicznego Dnia ZF poznaliśmy rozwiązania, które już wkrótce trafią do samochodów, by umożliwić spełnienie wysokich norm bezpieczeństwa NCAP przed 2030 rokiem.

Aktywne pasy bezpieczeństwa – jak to działa?

Pasy bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach przestają być rozwiązaniem wyłącznie mechanicznym, są na stałe sprzężone z elektroniką pojazdu. ZF opracowało tak zwany wielostopniowy ogranicznik obciążenia (MSLL), który może realizować kilka inteligentnych funkcji sterowania pasów. Przedstawiamy kilka z nich.

Pasy dostosowane do konkretnego pasażera

Technologia, która otrzymała nazwę ZF Passive Safety Systems umożliwia lepsze dostosowanie siły napięcia pasów do rozmiaru i masy ciała pasażerów pojazdu. MSLL indywidualnie reguluje pasy i ich napięcie, by w newralgicznych momentach maksymalnie ograniczać skutki wypadków. System jest w stałej łączności z czujnikami i radarami pojazdu. Dzięki temu możliwe jest np. wstępne napięcie pasów w sytuacji zagrożenia, gdy system wykryje możliwość kolizji. Celem jest ustawienie ciała pasażera w optymalnej pozycji względem poduszki powietrznej, a po kolizji stopniowe zwalnianie uchwytu, by z odpowiednią prędkością skierować pasażera na poduszkę.

Pasy zmieniające pozycję pasażera

ZF opracowało napinacz pasa z wielostopniowym przełączanym ogranicznikiem obciążenia (MSLL). Ma on wielostopniową konstrukcję i może jeszcze lepiej zmieniać siły przytrzymujące przez cały czas trwania zderzenia. Wyobraźmy sobie sytuację, w której pasażer wychyla się do przodu, np. by wyjąć coś ze schowka w kokpicie pojazdu. Jeśli w tym momencie dojdzie do zderzenia, pasażer ma mniejsze szanse na uniknięcie poważnych obrażeń niż, gdyby siedział wyprostowany w fotelu. System aktywnych pasów ZF jest w stanie eliminować tego typu ryzyko.

Na podstawie danych z czujników system wykryje ryzyko zderzenia i aktywuje MSLL, aby ten za pomocą pasów “pociągnął” pasażera do oparcia, do bezpiecznej pozycji. Działanie systemu ilustruje poniższy film:

Jeszcze więcej inteligentnych funkcji pasów – Global Technology Day ZF

W minionym tygodniu braliśmy udział w wydarzeniu Global Technology Day, podczas którego firma ZF, a konkretnie jej dział ZF Lifetec, przedstawiała nowe rozwiązania będące w fazie prototypu lub wchodzące do powszechnego stosowania w nowych samochodach. Mogliśmy tam zapoznać się z kolejnymi możliwymi funkcjami aktywnych pasów.

Podczas dynamicznej prezentacji dowiedzieliśmy się, że aktywny system pasów na bieżąco monitoruje ich napięcie. Kiedy pociągaliśmy za pas, liczby na poglądowym ekranie pojazdu natychmiast przyrastały. Stały monitoring daje wiele możliwości. Wśród nich są funkcje ostrzegawcze. Pasy mogą współpracować z systemem ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Jeżeli zbliżamy się do linii jezdni bez włączenia kierunkowskazu, pasy bezpieczeństwa zaczynają wibrować.

Większe wrażenie robi jednak funkcja “wybudzania” kierowcy. Obecne przepisy nie pozwalają na jazdę bez trzymania w dłoniach kierownicy, nawet podczas korzystania z aktywnego tematu i systemu utrzymania pasa ruchu. Jeżeli więc zdejmiemy dłonie z wieńca kierownicy, system wyśle do nas ostrzeżenie. Ignorowanie komunikatu może sugerować, że kierowca jest rozproszony (np. ekranem smartfona) lub po prostu zasnął. Wówczas system aktywuje pasy, które intensywnymi szarpnięciami mają przykuć ponownie uwagę kierowcy. Co ciekawe, system może aktywować również pasy pasażerów, aby zwrócić ich uwagę na niebezpieczną sytuację. Dalszy brak reakcji wymusi awaryjne zatrzymanie pojazdu. Działanie systemu przedstawia nasz film:

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Greg, 5 lipca 2024, 8:11 0 0

Poprawcie tekst bo tłumacz źle podpowiedział i poszło w eter:
"aktywnego tematu" powinno być chyba tempomatu.

Odpowiedz