Wykorzystując szereg zrównoważonych materiałów w mieszance bieżnika, takich jak oleje słonecznikowe, żywice z drzewa sosnowego, kauczuk naturalny oraz popiół z łusek ryżu, inżynierowie firmy Goodyear Tire & Rubber Company opracowali koncepcyjną oponę Eagle GO. Będzie ona montowana w nowym samochodzie koncepcyjnym Citroëna – oli. Prezentacja opon i auta odbyła się dziś w Paryżu.
– Opony koncepcyjne to dla Goodyeara sposób na rozwijanie przełomowych technologii, które w przyszłości mogą trafić do naszych produktów. Wiedza wyniesiona z tego projektu prowadzi nas do celu, by być firmą umożliwiającą mobilność, konsekwentnie wprowadzającą innowacje do swoich produktów i usług – wyjaśnia Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyar ds. technologii opon osobowych w regionie EMEA.
Mieszanka bieżnika wykonana z odnawialnych materiałów
W koncepcyjnej oponie Eagle GO zastosowano mieszankę bieżnika niemal w 100% wykonaną z materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł lub z recyklingu. Wśród nich można wymienić:
- Oleje słonecznikowe i żywice z drzewa sosnowego, które są odnawialnymi komponentami zastępującymi oleje ropopochodne. Materiały te są obecnie wykorzystywane do produkcji “tuszu roślinnego” do drukarek. Celem Goodyeara jest całkowite zastąpienie olejów ropopochodnych w swoich produktach do 2040 r.
- Kauczuk naturalny z drzewa Hevea brasiliensis zastępuje syntetyczny kauczuk ropopochodny. Kauczuk naturalny jest pozyskiwany przy zastosowaniu odpowiedzialnych metod rolnictwa i uprawy.
- Unikalna krzemionka z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego z przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. To rozwiązanie było wcześniej stosowane w betonie zbrojonym.
Odnawialny bieżnik
Koncepcyjną oponę Eagle GO można dwukrotnie odnowić w ciągu całego okresu eksploatacji, co zwiększa jej żywotność. Goodyear postawił sobie za cel, aby opona Eagle GO przejechała nawet 500 000 km, a to dzięki ponownemu wykorzystaniu zrównoważonej osnowy i odnawialnego bieżnika.
Inteligentna technologia
W oponie koncepcyjnej Eagle GO zastosowano technologię Goodyear SightLine, która obejmuje czujnik monitorujący różne parametry opony. Technologia ta jest już stosowana we współpracy z klientami flotowymi Goodyeara. Poprzez utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia i stanu opony można znacznie zmniejszyć ilość odpadów oraz zwiększyć wydajność opon. Dodanie tej technologii do opony koncepcyjnej Eagle GO jest zgodne z celem Goodyeara, jakim jest opracowanie na nowo opon i usług, zapewnienie inteligencji opartej na danych oraz wyposażenie wszystkich nowych produktów w czujniki do 2027 roku.
– Architektura opon przeszła długą drogę dzięki zastosowaniu zrównoważonych materiałów i inteligentnych technologii. Z Citroënem łączy nas relacja, która stanowi pole doświadczalne do opracowywania i testowania nowych technologii i technik – dodaje L. Colantonio.
Od ponad 120 lat Goodyear wprowadza trwałe i niewymagające konserwacji innowacje oraz wynalazki. Najnowsza odsłona współpracy z Citroënem jest kontynuacją wieloletnich relacji między obiema markami. Eagle GO to trzecia koncepcyjna opona Goodyeara opracowana wspólnie z Citroënem, która została stworzona z myślą o optymalizacji wydajności, trwałości i komfortu.
Komentarze