Stellantis wybrał LiDAR trzeciej generacji firmy Valeo do wyposażenia wielu modeli różnych marek należących do koncernu od 2024 roku. LiDAR SCALA 3 umożliwi pojazdom uzyskanie certyfikatu automatyzacji na poziomie trzecim, pozwalając kierowcom bezpiecznie zdjąć ręce z kierownicy i oderwać wzrok od drogi.
– Wraz z naszymi partnerami ze Stellantis piszemy nowy rozdział w dziedzinie systemów wspomagania jazdy. Poziom trzeci automatyzacji pojazdów można osiągnąć tylko dzięki technologii LiDAR, ponieważ bez niej nie da się wykryć niektórych obiektów. Na tym poziomie autonomii zdolności percepcyjne systemu muszą być niezwykle precyzyjne. LiDAR SCALA trzeciej generacji oferuje rozdzielczość prawie 50 razy większą niż urządzenia poprzedniej generacji. Technologia ta jest wyposażona w unikalne funkcje gromadzenia danych, dzięki czemu Stellantis może utorować drogę dla nowych doświadczeń związanych z prowadzeniem pojazdów – mówi Marc Vrecko, prezes grupy biznesowej Comfort & Driving Assistance System w Valeo.
Najnowszy LiDAR widzi wszystko, nawet jeśli obiekt znajduje się daleko przed pojazdem i jest niewidoczny dla ludzkiego oka. LiDAR jest w stanie zidentyfikować obiekty znajdujące się ponad 150 metrów przed pojazdem, których nie jest w stanie dostrzec kamera czy radar. Dotyczy to np. małych obiektów o niskiej refleksyjności, jak opona leżąca na drodze. System odtwarza trójwymiarowy obraz otoczenia pojazdu za pomocą chmury punktów, z rozdzielczością niespotykaną dotąd w systemach samochodowych. To umożliwia m.in. tworzenie map topografii terenu i wykrywanie oznaczenia drogowego.
Trzecią generację charakteryzuje wbudowane wysokowydajne oprogramowanie oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, które umożliwia kierowanie trajektorią pojazdu, przewidując strefy wolne od przeszkód i ograniczeń na drodze. Skaner potrafi samodzielnie diagnozować i uruchamiać system oczyszczania, gdy jego pole widzenia jest zasłonięte. Podobnie jak wszystkie skanery LiDAR od Valeo, technologia ta jest przeznaczona dla branży motoryzacyjnej, co oznacza, że generowane przez nią dane pozostają w pełni wiarygodne i dokładne we wszystkich warunkach użytkowania i warunkach pogodowych (od -40 do +85°C). Stanowi ona kluczowy element systemu czujników umożliwiających pojazdom uzyskanie homologacji SAE w zakresie warunkowej automatyzacji jazdy (poziom 3), spełniając wymagania prawne UN-R157.
Dzięki systemowi jazda staje się bezpieczniejsza, a kierowca może odzyskać czas spędzony w takich sytuacjach, jak jazda z małą lub średnią prędkością w gęstym ruchu ulicznym. Wyzwania te mają kluczowe znaczenie dla współpracy pomiędzy Stellantis i Valeo. Dzięki możliwości gromadzenia danych, LiDAR umożliwi zaoferowanie klientom Stellantis nowe usługi.
Komentarze