Tryb podnośnika to ustawienie pracy zawieszenia auta, dostępne w samochodach z zawieszeniem pneumatycznym. Tryb podnośnika stosuje się wtedy, kiedy samochód wymaga demontażu kół, naprawy zawieszenia, naprawy układu kierowniczego i wymiany opon. Co to jest tryb podnośnika, jak działa i jak go uruchomić w przykładowych samochodach?
Tryb podnośnika – z ang. jack mode
Zawieszenie pneumatyczne to najbardziej luksusowe rozwiązanie, stosowane przede wszystkim w autach klasy premium, przede wszystkim w limuzynach, ale można je też spotkać w SUV. W standardowym zawieszeniu pneumatycznym nie występują stalowe sprężyny. Zamiast nich stosuje się miechy powietrzne, które skutecznie amortyzują drgania, zapewniając kierowcy i pasażerom uczucie, jakby podróżowali na poduszce. Miechy powietrzne pozwalają również na zmniejszanie albo zwiększanie prześwitu samochodu. Na przykład zwiększanie prześwitu w trakcie jazdy po drogach niskiej jakości i obniżanie go podczas jazdy po autostradach. Sercem układu zawieszenia pneumatycznego jest kompresor, który utrzymuje odpowiednie ciśnienie powietrza. Układ ma również swój własny sterownik, a także szereg czujników.
Jedną z najważniejszych zalet zawieszenia pneumatycznego jest utrzymywanie stałego prześwitu. Bez względu na to, jak mocno obciążone jest auto (oczywiście, do wartości zgodnych z zaleceniami producenta pojazdu).
Trzeba pamiętać o tym, że samochody z zawieszeniem pneumatycznym, w których kierowca chce zlecić wymianę koła, naprawę zawieszenia, naprawę układu hamulcowego albo układu kierowniczego, mogą wymagać przed rozpoczęciem prac aktywacji specjalnego ustawienia.
To tak zwany tryb podnośnika – często stosowane jest angielskie określenie „jack mode”.
Funkcja podnośnika w samochodzie z zawieszeniem pneumatycznym (jack mode)– co to jest?
„Jeśli pojazd jest wyposażony w samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne, należy wyłączyć układ przed wykonaniem jakichkolwiek czynności obsługowych lub napraw. Niezastosowanie się do tego ostrzeżenia może spowodować poważne obrażenia lub śmierć.”
Cytat z instrukcji obsługi samochodu Ford
Z kolei specjaliści z holenderskiej firmy Arnott, będącej jednym z największych producentów części zamiennych do zawieszeń pneumatycznych, informują:
- Zawsze należy sprawdzić, czy auto ma tryb podnośnika. Jeśli tak, koniecznie należy go aktywować.
- Jeśli auto nie ma trybu podnośnika, można go podnieść na podnośniku bez stosowania tego zabezpieczenia.
- Niektóre auta mają na wyposażeniu czujniki, które automatycznie wykrywają, że pojazd jest unoszony na podnośniku i dostosowują pracę zawieszenia do tej sytuacji.
Kierowca i mechanik muszą mieć pewność, że pojazd ma na wyposażeniu funkcję jack mode. Należy sprawdzić to w instrukcji samochodu.
Na czym polega funkcja podnośnika (funkcja jack mode)?
Po jego aktywacji, funkcja poziomowania zawieszenia jest zablokowana. Układ nie dokonuje żadnych korekt wysokości i twardości zawieszenia.
Jak uaktywnić funkcję Jack Mode?
Przykład – Audi Q7
Aktywacja za pomocą centralnego monitora i urządzeń sterujących, znajdujących się przy drążku dźwigni zmiany biegów.
- Naciśnij przycisk menu przy drążku zmiany biegów.
- Wybierz Pojazd na ekranie dotykowym.
- Za pomocą pokrętła wybierz katalog Serwis i Kontrola
- Wybierz i zaznacz opcję Sprężyna gazowa – zmiana koła.
- Po zakończonej naprawie postępuj odwrotnie.
Przykład – BMW X5
Aktywacja za pomocą jednego przycisku
- Znajdź przycisk kontrolny zawieszenia pneumatycznego, znajdujący się obok dźwigni zmiany biegów, poniżej pokrętła sterującego. Gdy zawieszenie jest aktywne, nad przyciskiem świeci się zielona kontrolka.
- Naciśnij przycisk i trzymaj go przez 7 sekund. Zielona kontrolka zgaśnie. Zawieszenie jest zdezaktywowane.
- Po zakończonych pracach znów wystarczy nacisnąć przycisk przez 7 sekund i odczekać, aż praca zawieszenia będzie znów aktywowana.
Przykład Tesla S
Sterowanie poprzez ekran dotykowy.
- Wybierz opcję zawieszenie.
- Naciśnij pedał hamulca.
- Wybierz opcję pracy zawieszenia „bardzo wysoko”, aby unieść maksymalnie samochód.
- Wybierz opcję Sterowanie, następnie Serwis, następnie Tryb podnośnika (jack mode). Można wykonywać prace naprawcze.
Ostrzeżenie z instrukcji producenta auta
„Jeżeli zawieszenie pneumatyczne nie zostanie wyłączone, Model S może podjąć próbę samopoziomowania, powodując poważne uszkodzenia, obrażenia ciała lub śmierć.”
Zalecamy, aby przed każdą próbą samodzielnej naprawy auta (w tym prostej wymiany koła) przeczytać dokładnie instrukcję obsługi. Zalecamy również, aby naprawy wykonywać w serwisach.
Wymiana koła po przebiciu w samochodzie z zawieszeniem pneumatycznym
Samodzielna wymiana koła na drodze (np. montaż koła zapasowego) w aucie z zawieszeniem pneumatycznym również wymaga aktywowania trybu podnośnika.
Jednak trzeba pamiętać o tym, że wiele aut z zawieszeniem pneumatycznym wykorzystuje opony typu Run Flat (umożliwiające dojazd do warsztatu, z prędkością do 70 km/h, można przejechać kilkadziesiąt kilometrów, o uszkodzeniu informuje system TPMS), a także w ogóle nie ma na wyposażeniu koła zapasowego. Zamiast niego pojazd jest wyposażony w kompresor i piankę do szybkiego uszczelnienia przebitej opony. Takie rozwiązanie również pozwala na dojazd do warsztatu.
Komentarze