Czym kierować się przy wyborze oleju do manualnej skrzyni biegów?

16 października 2024, 23:02

Olej przekładniowy, pracujący w skrzyni biegów należy regularnie wymieniać. Ta zasada dotyczy zarówno przekładni automatycznych, jak i manualnych. W każdym z przypadków najlepiej kierować się zaleceniami producentów skrzyń biegów, niekoniecznie producentów samochodów. Dlaczego? Poniżej odpowiedź na to pytanie. W artykule znajdziecie także wskazówki dotyczące doboru odpowiedniego oleju.

Dlaczego należy wymieniać olej w manualnej skrzyni biegów?

Dla osób pracujących w branży motoryzacyjnej, odpowiedź na powyższe pytanie wydaje się oczywista. Niestety na rynku od lat funkcjonuje wiele niewłaściwych przekonań, które w dużej mierze zawdzięczamy… producentom samochodów. Niektóre koncerny produkujące auta w pewnym momencie przestały umieszczać w instrukcjach obsługi swoich pojazdów rekomendacje dotyczące interwałów wymiany oleju w skrzyni biegów. Co więcej, niektóre marki publikowały nawet informacje dotyczące braku konieczności wymiany oleju przekładniowego przez cały okres eksploatacji pojazdu. Co szczególnie ważne, rekomendacje te nie były zbieżne z tymi, wydawanymi przez producentów skrzyń biegów, a więc przez te firmy, które dostarczały gotowe skrzynie biegów do montażu w samochodach.

Chociaż olej w skrzyni biegów nie ulega spalaniu, to z czasem traci swoje właściwości smarne i ochronne. Z czasem ulega degradacji i traci lepkość, co ma wpływ na jakość filmu smarnego, chroniącego elementy przekładni. Olej jest także podatny na zanieczyszczenia, np. opiłki metalu z ruchomych, stykających się elementów przekładni. To, jak często należy wymieniać olej w skrzyni biegów zależy od kilku czynników. Wielu producentów skrzyń rekomenduje wykonanie tej czynności co 60-100 tys. km przy tzw. standardowej eksploatacji przekładni. Jeżeli pojazd jest wykorzystywany w sposób niestandardowy – np. do dynamicznej jazdy, jazdy po górach, ciągnięcia przyczepy – zalecane interwały warto skrócić nawet o połowę.

Jak dobrać olej do manualnej skrzyni biegów?

Wśród tak zwanych „mądrości ludowych” pokutujących na rynku motoryzacyjnym znajdziemy tezę, w myśl której sam fakt dokonania wymiany oleju w skrzyni biegów to już sukces. Rodzaj i jakość zastosowanego oleju ma znaczenie drugorzędne. Teza ta zawiera tylko ziarno prawdy. Oczywiście postępowanie zgodnie z instrukcjami niektórych producentów samochodów i brak wymiany oleju w całym procesie eksploatacji auta to działanie bezwarunkowo błędne. Nie jest jednak prawdą, że jeśli zdecydujemy się wymieniać olej w skrzyni, możemy zdecydować się na dowolny produkt. Olej przekładniowy powinien być oczywiście zgodny ze specyfikacją podawaną przez producenta skrzyni biegów, ale to nie wszystko. Powinien być w stanie dorównać swoimi parametrami olejowi zalanemu fabrycznie, a nawet oferować coś więcej – by skrzynia pomimo pewnego stopnia zużycia podzespołów nadal pracowała poprawnie, jak nowa.

Manualna skrzynia biegów wymaga oleju przekładniowego o odpowiednich właściwościach smarnych i ochronnych. Najczęściej wymagane specyfikacje to GL-4 lub GL-5, w zależności od obciążenia i konstrukcji przekładni. Należy wybrać olej o zalecanej przez producenta skrzyni lepkości. Lepkość wpływa na płynność oleju w różnych temperaturach. Użycie oleju o niewłaściwej lepkości może wpłynąć na działanie skrzyni biegów, w tym na trudności w zmianie przełożeń i zwiększone zużycie jej elementów.

Jakie właściwości ma dobry olej do manualnej skrzyni biegów?

Wielu producentów olejów przekładniowych, zachwalając swoje produkty zwraca uwagę wyłącznie na jakość bazy olejowej. Ta jest oczywiście bardzo ważna, jednak w przypadku tego typu olejów, ogromną rolę odgrywają zastosowane dodatki uszlachetniające, a wśród nich polimery.

Polimery odgrywają kluczową rolę dla skuteczności olejów przekładniowych i hydraulicznych. Są dodatkami modyfikującymi lepkość. W dużym uproszczeniu, im jest ich więcej tym olej jest w stanie zachować optymalną lepkość w szerokim zakresie temperatur. Dzięki temu oleje te mogą zachować odpowiednią lepkość zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemów przekładniowych. Polimery mogą działać jako inhibitory utleniania, co pomaga w zapobieganiu degradacji oleju w wyniku działania tlenu i wysokiej temperatury. Wpływają przez to na wydłużenie żywotności oleju. Polimery mają również właściwości przeciwpieniące i poprawiające właściwości smarne olejów.

Postaw na jakość z FANFARO

Wybierając olej przekładniowy na wymianę, warto stawiać na produkty gwarantujące najwyższą jakość pod wszelkimi aspektami. Oleje marki FANFARO oparte są na unikalnej, syntetycznej bazie, a zastosowane w nich pakiety dodatków (w tym polimerów) zapewniają doskonałe właściwości przeciwzużyciowe i przeciwdziałające zatarciu. Opracowana przez ekspertów marki formulacja została stworzona, by zapewnić wydłużoną żywotność przekładni, nawet w przypadku eksploatacji w ekstremalnych warunkach. Oleje wykazują wysoką odporność na skrajne temperatury i zwiększone ciśnienie. Charakteryzują się zwiększoną stabilnością termiczno-oksydacyjną i odpornością na degradację termiczną. Przykładem może być olej 75W90 z oferty Fanfaro, który jako jeden z niewielu na rynku zachowuje płynność w skrajnie niskich temperaturach. Testy wykazały, że pozostaje on płynny w temperaturze nawet -42°C.

W ofercie FANFARO znajdziemy oleje przekładniowe zarówno do skrzyń samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych. W przypadku tego drugiego typu pojazdów, szczególnie ważna jest odporność oleju na eksploatację w trudnych warunkach i długotrwałe okresy pomiędzy wymianami oleju. Dzięki powyższym właściwościom oraz korzystnej cenie, oleje FANFARO stanowią znakomitą ofertę dla właścicieli pojazdów, firm transportowych czy budowlanych.

Więcej informacji na temat olejów do skrzyń biegów marki FANFARO można znaleźć na stronie: https://fanfaro.pl/

Artykuł sponsorowany Fanfaro

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Egon Olsen, 24 października 2024, 9:01 0 0

Alte? Kolejny hamulec niewiadomego pochodzenia. A przecież chodzi o bezpieczeństwo i życie. Ciekawe czy właściciel obiektów produkcyjnych wie, że jego zdjęcia jego zakładów są wykorzystywane w tym materiale...

Odpowiedz