W ubiegłym roku w Polsce ponownie sprzedało się ponad 600 tysięcy nowych samochodów. Był to kolejny z rzędu rok, w którym odnotowano rekord.
Kolejny rekord sprzedaży nowych samochodów w Polsce
W 2019 r. zarejestrowano w naszym kraju dokładnie 625 470 samochodów osobowych oraz lekkich dostawczych do 3,5 t. (według danych PZPM). Jest to najwyższy wynik w historii pomiarów. W porównaniu do poprzedniego rekordu, czyli wyniku z roku 2018, poziom sprzedaży wzrósł o 4,1% (600 708 sztuk).
Nie uwzględniając aut dostawczych, w minionym roku sprzedano w Polsce 555 598 samochodów osobowych, o 4,5% więcej niż rok wcześniej. Rynek pojazdów dostawczych do 3,5 t. rósł wolniej, ale również zakończył rok na plusie o 1,5%.
Ciekawostką w podsumowaniu jest udział w całości sprzedaży samochodów hybrydowych i elektrycznych. Sprzedano ich więcej niż w 2018 r. o odpowiednio 62% oraz 95%. Choć wskaźniki procentowe mogą robić wrażenie, liczby – zwłaszcza w zestawieniu z krajami Europy Zachodniej – z pewnością nie. Hybryd zarejestrowano 38,7 tys., a aut elektrycznych 2,7 tys. Warto przy tym zaznaczyć, że do segmentu aut elektrycznych zaliczono także hybrydy typu plug-in. W 2019 r. ponownie wzrósł udział w całości rejestracji samochodów benzynowych, stanowiły one 71% (+1,8%). Trwa spadek sprzedaży pojazdów z silnikiem diesla, ich udział zmalał z prawie 25 do 20%.
W rankingu marek kolejny rok z rzędu zwyciężyła Skoda, która sprzedała 68 646 samochodów, co ciekawe odnotowując jednak nieco ponad 1% spadku poziomu sprzedaży. Druga była tym razem Toyota (62 771 szt.), która notując 12% wzrost zepchnęła na trzeci stopień podium Volkswagena (53 845 szt., -3,9%). Za podium duża przepaść, na czwartym miejscu uplasował się Opel, który sprzedał 33 805 samochodów (mniej o 2,3% niż w 2018 r.), a na piątym Dacia, która zaliczyła aż 22% wzrost sprzedaży (30 877 szt.). Kolejne lokaty zajęły marki Ford, Kia, Renault, Hyundai i Mercedes-Benz.
Najczęściej wybierane marki nowych samochodów w Polsce w 2019 r. (cały rynek)
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Skoda | 68 646 |
2. | Toyota | 62 771 |
3. | Volkswagen | 53 845 |
4. | Opel | 33 805 |
5. | Dacia | 30 877 |
6. | Ford | 30 132 |
7. | Kia | 29 389 |
8. | Renault | 27 581 |
9. | Hyundai | 24 378 |
10. | Mercedes-Benz | 21 755 |
11. | BMW | 20 708 |
12. | Mazda | 15 670 |
13. | Peugeot | 15 465 |
14. | Fiat | 14 800 |
15. | Audi | 13 777 |
16. | Seat | 12 433 |
17. | Citroen | 11 887 |
18. | Nissan | 11 423 |
19. | Suzuki | 11 140 |
20. | Volvo | 10 975 |
W 2019 r. nieco wzrósł poziom udziału klientów indywidualnych w całości zakupów pojazdów (z ok. 28 do 29%, 162,9 tys. szt.). Nadal nowe samochody kupują w Polsce głównie firmy (71%, 392,7 tys. szt.). Najpopularniejszą marką wśród klientów indywidualnych znów została Toyota, a wśród firm znów Skoda. Ciekawostką jest jednak pierwsze miejsce w rankingu konkretnych modeli u klientów indywidualnych. Zajęła je Dacia Duster. Rumuński SUV wyprzedził dwie Toyoty – odpowiednio Yaris i Corollę. W przypadku firm niespodzianki nie było. Pierwsze miejsce zajęła Skoda Octavia, której po piętach deptała jednak Toyota Corolla. Trzecie miejsce w tym zestawieniu zajęła Skoda Fabia.
W przypadku samochodów dostawczych do 3,5 t., w 2019 r. rynek zasiliły 69 872 nowe pojazdy. Liderem rynku pozostał Fiat, który sprzedał 11 915 pojazdów i zanotował ponad 11% wzrost. Drugie miejsce zajęło Renault notując spory spadek -8,7%, a trzecie Ford ze wzrostem r./r. na poziomie 5,1%. Najpopularniejszym “dostawczakiem” w 2019 r. był Renault Master.
Zobacz także: artykuł dotyczący sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych w 2019 r.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Marcin, 30 stycznia 2020, 8:36 0 0
Art. zawiera pewną nieścisłość: pomija całą pulę aut zarejestrowanych przez dealerów (przed wrześniem aby uciec ze starymi homologacjami) oraz tych zarejestrowanych po tej dacie, zwłaszcza w końcówce roku aby wyrobić jakieś limity sprzedaży itp. To są auta które nadal sterczą w salonach i przysalonowych parkingach czekając na klienta. Spójrzcie sobie tylko na oferty marek premium: tam jest wszystko jeszcze 2019r a część flagowców jeszcze 2018.
Odpowiedz
Jacek, 4 lutego 2020, 14:16 1 0
U nas może i toyota jest druga, ale globalnie to numer jeden. Sam kupiłem corollę w tamtym roku i nie dziwię się że inni też ufają tej marce
Odpowiedz