Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2019 r.

, 23 stycznia 2020, 14:48

W ubiegłym roku w Polsce ponownie sprzedało się ponad 600 tysięcy nowych samochodów. Był to kolejny z rzędu rok, w którym odnotowano rekord.

Kolejny rekord sprzedaży nowych samochodów w Polsce

W 2019 r. zarejestrowano w naszym kraju dokładnie 625 470 samochodów osobowych oraz lekkich dostawczych do 3,5 t. (według danych PZPM). Jest to najwyższy wynik w historii pomiarów. W porównaniu do poprzedniego rekordu, czyli wyniku z roku 2018, poziom sprzedaży wzrósł o 4,1% (600 708 sztuk).

Nie uwzględniając aut dostawczych, w minionym roku sprzedano w Polsce 555 598 samochodów osobowych, o 4,5% więcej niż rok wcześniej. Rynek pojazdów dostawczych do 3,5 t. rósł wolniej, ale również zakończył rok na plusie o 1,5%.

Ciekawostką w podsumowaniu jest udział w całości sprzedaży samochodów hybrydowych i elektrycznych. Sprzedano ich więcej niż w 2018 r. o odpowiednio 62% oraz 95%. Choć wskaźniki procentowe mogą robić wrażenie, liczby – zwłaszcza w zestawieniu z krajami Europy Zachodniej – z pewnością nie. Hybryd zarejestrowano 38,7 tys., a aut elektrycznych 2,7 tys. Warto przy tym zaznaczyć, że do segmentu aut elektrycznych zaliczono także hybrydy typu plug-in. W 2019 r. ponownie wzrósł udział w całości rejestracji samochodów benzynowych, stanowiły one 71% (+1,8%). Trwa spadek sprzedaży pojazdów z silnikiem diesla, ich udział zmalał z prawie 25 do 20%.

W rankingu marek kolejny rok z rzędu zwyciężyła Skoda, która sprzedała 68 646 samochodów, co ciekawe odnotowując jednak nieco ponad 1% spadku poziomu sprzedaży. Druga była tym razem Toyota (62 771 szt.), która notując 12% wzrost zepchnęła na trzeci stopień podium Volkswagena (53 845 szt., -3,9%). Za podium duża przepaść, na czwartym miejscu uplasował się Opel, który sprzedał 33 805 samochodów (mniej o 2,3% niż w 2018 r.), a na piątym Dacia, która zaliczyła aż 22% wzrost sprzedaży (30 877 szt.). Kolejne lokaty zajęły marki Ford, Kia, Renault, Hyundai i Mercedes-Benz.

Najczęściej wybierane marki nowych samochodów w Polsce w 2019 r. (cały rynek)

Miejsce Marka Sprzedaż
1. Skoda 68 646
2. Toyota 62 771
3. Volkswagen 53 845
4. Opel 33 805
5. Dacia 30 877
6. Ford 30 132
7. Kia 29 389
8. Renault 27 581
9. Hyundai 24 378
10. Mercedes-Benz 21 755
11. BMW 20 708
12. Mazda 15 670
13. Peugeot 15 465
14. Fiat 14 800
15. Audi 13 777
16. Seat 12 433
17. Citroen 11 887
18. Nissan 11 423
19. Suzuki 11 140
20. Volvo 10 975

W 2019 r. nieco wzrósł poziom udziału klientów indywidualnych w całości zakupów pojazdów (z ok. 28 do 29%, 162,9 tys. szt.). Nadal nowe samochody kupują w Polsce głównie firmy (71%, 392,7 tys. szt.). Najpopularniejszą marką wśród klientów indywidualnych znów została Toyota, a wśród firm znów Skoda. Ciekawostką jest jednak pierwsze miejsce w rankingu konkretnych modeli u klientów indywidualnych. Zajęła je Dacia Duster. Rumuński SUV wyprzedził dwie Toyoty – odpowiednio Yaris i Corollę. W przypadku firm niespodzianki nie było. Pierwsze miejsce zajęła Skoda Octavia, której po piętach deptała jednak Toyota Corolla. Trzecie miejsce w tym zestawieniu zajęła Skoda Fabia.

W przypadku samochodów dostawczych do 3,5 t., w 2019 r. rynek zasiliły 69 872 nowe pojazdy. Liderem rynku pozostał Fiat, który sprzedał 11 915 pojazdów i zanotował ponad 11% wzrost. Drugie miejsce zajęło Renault notując spory spadek -8,7%, a trzecie Ford ze wzrostem r./r. na poziomie 5,1%. Najpopularniejszym „dostawczakiem” w 2019 r. był Renault Master.

Zobacz także: artykuł dotyczący sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych w 2019 r.

Na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Marcin, 30 stycznia 2020, 8:36 0 0

Art. zawiera pewną nieścisłość: pomija całą pulę aut zarejestrowanych przez dealerów (przed wrześniem aby uciec ze starymi homologacjami) oraz tych zarejestrowanych po tej dacie, zwłaszcza w końcówce roku aby wyrobić jakieś limity sprzedaży itp. To są auta które nadal sterczą w salonach i przysalonowych parkingach czekając na klienta. Spójrzcie sobie tylko na oferty marek premium: tam jest wszystko jeszcze 2019r a część flagowców jeszcze 2018.

Odpowiedz

Jacek, 4 lutego 2020, 14:16 1 0

U nas może i toyota jest druga, ale globalnie to numer jeden. Sam kupiłem corollę w tamtym roku i nie dziwię się że inni też ufają tej marce

Odpowiedz