Grupa Auto Partner, jeden z polskich dystrybutorów części samochodowych, w 2021 roku kontynuowała trend wzrostu przychodów ze sprzedaży osiągając poziom 2,26 mld zł, co oznacza +35,4% rok do roku. Są to najlepsze w historii roczne przychody Grupy.
Znaczne wzrosty Auto Partner wypracował w eksporcie (+46,3% r/r), przekraczając barierę 1 mld zł. W kraju także Grupa osiągnęła silną dynamikę – wzrost przychodów o 27,43% r/r do blisko 1,23 mld zł. Imponująco przedstawia się również zysk netto Grupy, który wzrósł aż o blisko 68% do 186 mln zł, czyli również był historycznie rekordowy.
Znaczny wzrost rentowności Grupy na poziomie operacyjnym w 2021 r. to efekt głównie wzrostu marży brutto na sprzedaży, utrzymywania silnej dyscypliny kosztowej od początku pandemii Covid-19 oraz wykorzystania dźwigni operacyjnej po ustaniu ograniczeń związanych z pandemią. Rentowność marży brutto ze sprzedaży utrzymywała się na wysokich poziomach zbliżonych do poprzednich kwartałów (narastająco wynosiła 29,1% wobec 28,5% rok wcześniej).
Po raz kolejny Grupa umocniła swoją pozycję zarówno w eksporcie, jak i na krajowym rynku, zwiększając skalę działania. Auto Partner realizuje sprzedaż łącznie na 30 rynkach. Na koniec roku eksport stanowił blisko 46% sprzedaży (1,03 mld zł), Polska nadal pozostaje największym rynkiem zbytu stanowiąc ponad 54% przychodów Auto Partner (blisko 1,23 mld zł). Grupa utrzymuje niskie zadłużenie – wskaźnik dług netto/EBITDA znajduje się na poziomie 1,2.
Wpływ sytuacji geopolitycznej na działanie spółki
– Początek roku przyniósł niepokojące informacje geopolityczne, czyli agresję zbrojną Rosji w Ukrainie. Na bieżąco analizujemy obecną sytuację za naszą wschodnią granicą. Jako Grupa, jak i indywidualnie pracownicy Auto Partner, robimy wszystko, aby wspierać obywateli Ukrainy, zarówno tych, którzy pozostali w swojej ojczyźnie, jak i tych, którzy szukają bezpiecznego schronienia w Polsce – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
– Z biznesowego punktu widzenia nie spodziewamy się wyraźnego negatywnego przełożenia się wojny na nasze wyniki finansowe w 2022 r. Ekspozycja Grupy na rynek ukraiński jest znikoma i obejmowała poniżej 0,5% generowanych przez Grupę obrotów miesięcznych. W geście solidarności z Ukrainą Grupa wstrzymała współpracę z rynkiem rosyjskim i białoruskim, a także wycofała wszelkie przedstawicielstwa oraz eksport części aftermarket na terytoria Rosji i Białorusi. Eksport Grupy na rynek rosyjski stanowił 0,1% a na rynek białoruski 0,02% generowanych przez Grupę przychodów miesięcznych. Długofalowy wpływ wydarzeń za wschodnią granicą na ogólną sytuację gospodarczą w tej chwili trudny jest do przewidzenia – dodaje.
Sytuacja sieci dystrybucji Auto Partner
W 2021 r. Auto Partner otworzył 14 nowych filii w Polsce i w efekcie łączna ich liczba wynosi 106. Istotnym elementem w rozwoju Grupy w 2021 r. było także rozszerzenie sieci zrzeszonych niezależnych warsztatów pod marką MaXserwis, a także rozwijanie zakresu wysokomarżowego asortymentu marki własnej MaXgear. Łączna powierzchnia magazynowa Auto Partner wynosi ponad 100 tys. mkw.
– Po raz kolejny udowodniliśmy, że znakomicie wykorzystujemy obecną sytuację w branży, czyli rosnący popyt na części samochodowe. Dodatkowo ceny części także są coraz wyższe, m.in. w wyniku czynników makroekonomicznych. Na tym wszystkim zyskują ich dystrybutorzy, czyli rynek aftermarket. Połączenie bardzo dobrej sytuacji w branży i mocnej marki Auto Partner przełożyło się na nasze rekordowe wyniki. Co więcej, nadal widzimy spore perspektywy do dalszego rozwoju – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
– Duży wpływ na osiągane przez nas dziś wyniki miały odważne decyzje, które podjęliśmy na początku padnemii Covid-19. Dzięki niezwykle dynamicznemu zarządzaniu sytuacją kryzysową dwa lata temu i optymalizacją procesów w celu sprostania występującym wtedy utrudnieniom, dziś możemy pokazać efekty tych decyzji i zaprezentować rekordowe wyniki finansowe. Dodatkowo rozszerzyliśmy asortyment, a także lepiej dopasowaliśmy asortyment do potrzeb klientów z różnych segmentów cenowych. Szczególnie cieszy nas dynamicznie rosnący udział eksportu w przychodach Grupy, do czego przyczyniło się otwarcie kilkunastu nowych kierunków i tras eksportowych. W 2021 r. z tytułu sprzedaży zagranicznej nasze przychody osiągnęły poziom ponad 1 mld zł. Nadal jednak wiemy, że na zagranicznych rynkach mamy jeszcze sporo do osiągnięcia, dlatego w 2022 r., jak i kolejnych latach, będziemy dążyli do dalszego zintensyfikowania działalność eksportowej – dodaje Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
Wyniki finansowe Grupy Auto Partner w 2021 roku
w tys. zł | 2021 | 2020 | Zmiana% |
Przychody ze sprzedaży | 2 262 018 | 1 670 441 | 35,41% |
Sprzedaż w Polsce | 1 227 550 | 963 332 | 27,43% |
Sprzedaż zagraniczna | 1 034 468 | 707 109 | 46,30% |
Zysk brutto ze sprzedaży | 657 614 | 476 879 | 37,90% |
Rentowność brutto na sprzedaży | 29,1% | 28,5% | 0,52 p.p. |
EBITDA | 265 187 | 173 787 | 52,59% |
Rentowność EBITDA | 11,72% | 10,40% | 1,32 p.p. |
EBIT | 239 010 | 150 282 | 59% |
Rentowność EBIT | 10,57% | 9,00% | 1,57 p.p. |
Zysk netto | 186 024 | 110 982 | 67,61% |
Rentowność netto | 8,22% | 6,64% | 1,58 p.p. |
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Przemek, 12 kwietnia 2022, 22:08 4 -2
Gratulacje!
Odpowiedz
serwisik, 13 kwietnia 2022, 10:28 2 -3
Ciekawe jest jaki wpływ na wzrost przychodów ma wzrost cen to po pierwsze, a po drugie to czuję, jak by ktoś robił ze mnie jelenia oględnie mówiąc. Ile razy próbowałem uzyskać jakąś jednorazową cenę specjalną to słyszałem: nie mogę, nie ma z czego, sprzedaję na 3 oczkach ( Meyle ) wszystko drożeje nie mam marginesu itp itd., a tu proszę wzrost marży i imponujący wzrost zysku netto, no to super teraz juz wiem dlaczego.
Odpowiedz
Arco, 13 kwietnia 2022, 10:42 3 -3
Szanowny Panie Serwisik już tłumczę:marża,zysk netto "robi się"na detalu /klienci z ulicy/.Cała reszta czyli warsztaty to jest dokładnie te 3 "oczka".25 lat w branży więc "coś"tam wiem....Pozdrawiam.
Odpowiedz
NIE SERWIS 20 LAT W BRANZY, 13 kwietnia 2022, 21:17 2 -2
Szanowny panie na meyle może i 3 ale np na maxger to z 200% :) i z detalem opowiadaj historie dalej.... bujną....
Odpowiedz
Anonim, 13 kwietnia 2022, 21:48 5 -2
Szanowny Panie Nie serwis:gdyby nie marża na detalu,marża na markach własnych...żaden sklep nie jest w stanie utrzymać się.../zrabiać,płacić rachunki,wynagrodzenia /....czyli tłumacząc Panu bardzo prosto:"ściągać portki"dla warsztatów.Warsztat zarabia na robociznie,cześciach,dostaje gratisy,wycieczki,itd,itp...Sklep zarabia tylko na częściach.Chyba,że trzeba zaproponować aby warsztat coś:"odpalał"dla sklepu za cześći skoro mechanik zarabia na cześciach i to może niech sklep zarabia na robociznie???Niestety kiedyś sklepy same popsuły rynek dając mega rabaty dla Warsztatów i teraz zbieramy tego żniwa.Dlatego w podsumowaniu:po to jest potrzebna marża:aby się utrzymać...Tak poprostu.Wszyscy pracujemy dla pieniędzy.
Odpowiedz
Magic, 18 kwietnia 2022, 19:39 6 0
Co ty pip..sz. Detal odpowiada za jakiś promil obrotu filii. Na max szicie nawet jak filia "opuści portki" to wciąż pozostaje kilkadziesiąt procent marży. Jedyne produkty niskomarżowe to te prawdziwe "premium" (a nie sztuczne premium typu Quaro) typu Lemforder/Sachs itp. 25 lat w branży ściemniasz albo tobie ściemniają.
Odpowiedz
Anonim, 21 kwietnia 2022, 12:19 0 0
Panie Magic....25 lat w branży to prawda....a ściemnianie jak Pan to napisał i inne słowo na pie.... słyszę codziennie od mechaników.Zapewniam,że Oni wiedzą jak...dobrze ściemniać i piep...klientów....Nie wszyscy oczywiście ale spora ich część.... Tak jak wspomniałem rynek niestety kiedyś popsuty,przez nas sklepy,zbiera teraz żniwo.Tak na koniec i na marginesie mam nadzieję,że pracuje Pan na marży żeby coś zarobić i dla pieniędzy??
Odpowiedz
Pracownik, 13 kwietnia 2022, 23:31 13 0
Szkoda, że pracownicy w większości na minimalnej XD
Odpowiedz
Mosz.PRU, 14 kwietnia 2022, 8:09 12 0
A przemiał pracowników na oddziałach jak na granicy ukraińskiej. Nie wspominając że wszyscy kierownicy mają w umowach bycie konfidentem i cisnąć w opór każdego.
Odpowiedz