Ostre wałki rozrządu są doskonale znane mechanikom przygotowującym samochody do motorsportu. Na czym polega fenomen modyfikacji i co on właściwie daje?
Ostre wałki rozrządu
Wałek rozrządu pełni bardzo ważną rolę. Niezależnie od typu silnika: OHC, czy OHV, jego zadanie jest takie samo: w zależności od ustawionego rozrządu, kręci się wprawiając w ruch zawory, odpowiadające za wlot powietrza lub wylot spalin z komory spalania.
Ostre wałki rozrządu zmieniają charakterystykę pracy silnika diametralnie. Krzywki na wałku są właśnie “zaostrzone” (większe), dzięki czemu zawory mogą otwierać się nieco szerzej, niż w przypadku fabrycznych wałków rozrządu.
Montaż ostrych wałków rozrządu. Czy warto?
Modyfikacja jest bardzo znana w motorsporcie. Praca silnika, szczególnie na wolnych obrotach, ulega wówczas diametralnej zmianie. To charakterystyczna sytuacja wynikająca z większego zapotrzebowania na paliwo i powietrze.
Zapytaliśmy mechanika, czy zmiana jest “zero-jedynkowa”, czy można znaleźć też zastosowanie takich wałków w samochodach do jazdy “na co dzień”.
– W przypadku samochodów budowanych do motorsportu to bardzo dobra modyfikacja, która może podnieść moc o 10-15%. Samochód zdecydowanie zmienia charakterystykę pracy i nabiera “wigoru”. Jeśli chodzi natomiast o auta na co dzień, to oczywiście, można je w ten sposób zmodyfikować, ale moim zdaniem nie warto. Odczuwalny efekt jest na wyższych obrotach, samochód może się mniej kulturalnie zachowywać na niskich obrotach, więc w gruncie rzeczy w jakimś stopniu tracimy użyteczność i komfort auta do jazdy codziennej – powiedział nam Piotr Pieńczuk, mechanik z warsztatu tuningującego samochody w Kobyłce p. Warszawą.
Do tego dochodzą też koszty. Piotr wspomniał, że zastosowanie ostrego wałka będzie wymagało najczęściej przestrojenia sterownika silnika, żeby dopasować mieszankę i po prostu nie zniszczyć silnika. To też z kolei wymaga często kompletnie innego ECU.
Podobne zdanie, chociaż nieco rozszerzające temat, miał mechanik specjalizujący się w samochodach BMW i kolekcjoner tej marki, Marcin Cybulski z Piaseczna.
– Ostre wałki występują w różnych konfiguracjach z różnymi parametrami. Określa się je kątem współotwarcia zaworów i wzniosem. Można kupić wałki ostrzejsze od serii, ale nie jakoś skrajnie, a można kupić zupełnie ostre wałki zmieniające całkowicie charakterystykę. Na przykład, w mojej Alpinie E30 fabrycznie jest ostrzejszy wałek i zupełnie nie czuć różnicy. Klient wybierając wałek sam decyduje co dostaje kosztem czego – powiedział Marcin
– Największa różnica jest jak się ma w samochodzie wiązkę i komputer typu Standalone. Ostry wałek wówczas pozwala na różnego rodzaju możliwości, na przykład włożyć regulowane koło rozrządu i przestawiać nieco zapłon – dodał po chwili
Czy warto polecać tę zmianę?
Przechodząc do podsumowania, ostre wałki rozrządu to modyfikacja, która w znaczny sposób może wpłynąć na charakterystykę pracy silnika i poprawić jego osiągi. Pozostaje pytanie, czy warto polecić tę modyfikację klientom. Koszt ostrych wałków oczywiście będzie zależny od modelu i parametrów, natomiast na tym się nie skończy przeróbka: dodatkowo będzie potrzebne przestrojenie sterownika silnika, czyli dość kosztowny proces, wymagający dodatkowych specjalistów.
– Osobiście bym nie polecił takiej operacji dla klientów, którzy chcą takim samochodem jeździć na co dzień. Jest o wiele więcej możliwości podniesienia mocy silnika, które wymagają znacznie mniej ingerencji w silnik, na przykład nowy układ wydechowy, dolotowy, czy chociażby chiptuning – dodał Piotr
– Co innego w przypadku samochodów przygotowywanych do motorsportu. Nie wyobrażam sobie nie zainstalowania ostrych wałków do kompleksowo przerabianego na tor samochodu, który ma służyć do wykręcania jak najlepszych czasów i wyciągania jak największej mocy, mieszcząc się w normach regulaminowych, czyli na przykład dotyczących pojemności z silnika wolnossącego – podsumował na koniec mechanik.
Komentarze