Od momentu dopuszczenia do powszechnego użytku ChatuGPT, czyli narzędzia komunikacji ze sztuczną inteligencją, media zalewane są szokującymi prognozami. Sztuczna inteligencja ma wkrótce zastąpić w pracy przedstawicieli wielu zawodów. Przede wszystkim jednak to specyficzne osiągnięcie ludzkości ma jej służyć i ułatwiać codzienne życie. Czy ChatGPT może przydać się w codziennej pracy mechanika samochodowego? Sprawdziliśmy to na kilku przykładach.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2023/07/pexels-andrew-neel-15863000-kopiowanie.jpg)
Czy sztuczna inteligencja wie, jak naprawiać samochody?
ChatGPT to wirtualne narzędzie, będące efektem pracy programistów. Umożliwia komunikację z oprogramowaniem będącym w stanie nawiązać interakcję z człowiekiem i odpowiadać na jego pytania. Chat swoją wiedzę na temat świata rzeczywistego opiera na informacjach, które zostały wprowadzone do jego zasobów lub są powszechnie dostępne w Internecie. Jest w stanie bezbłędnie odpowiadać na proste pytania, jednak w przypadku bardziej zaawansowanych poleceń często przekazuje informację o braku możliwości wygenerowania wartościowej odpowiedzi. Postanowiliśmy sprawdzić, czy ChatGPT może przydać się przy naprawie samochodów?
Wnioski z naszych testów nie pozwalają udzielić jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie. Wszystko ze względu na specyfikę działania sztucznej inteligencji. Niekiedy pytając o procedurę naprawy pojazdu (która prawdopodobnie nie została solidnie opisana w Internecie) otrzymywaliśmy od ChatuGPT odpowiedź o braku możliwości udzielenia wartościowych informacji. Oprogramowanie ma także tendencję do maksymalnego skracania odpowiedzi. Pytając o procedurę naprawy możemy zatem otrzymać niepełny opis.
Przykładem jest pytanie o wymianę paska rozrządu w Fordzie Focusie. W tym przypadku wiemy, że proces ten został dokładnie opisany w Internecie (np. w artykule znajdującym się na naszym portalu). Chat odpowiedział na na nasze pytanie, jednak opisał procedurę w sposób o wiele mniej szczegółowy niż zostało to przedstawione w artykule. Poniżej cytujemy odpowiedź sztucznej inteligencji (pisownia oryginalna):
Wymiana paska rozrządu w Fordzie Focusie 1.6 Ti z silnikiem o kodzie HXDA jest skomplikowanym zadaniem, które wymaga odpowiednich umiejętności i doświadczenia w mechanice samochodowej. Jeśli nie masz doświadczenia w tego typu naprawach, zaleca się skorzystanie z usług profesjonalnego mechanika lub autoryzowanego serwisu Forda, aby zapewnić prawidłowe wykonanie tej czynności i uniknąć poważnych uszkodzeń silnika.
Procedura wymiany paska rozrządu może się różnić w zależności od rocznika i modelu Forda Focusa, ale w ogólności kroki mogą wyglądać następująco:
Uwaga: Przed rozpoczęciem prac, zadbaj o odłączenie akumulatora i zabezpiecz silnik przed przypadkowym uruchomieniem.
- Podnieś przednią część samochodu: Użyj podpór lub podnośnika, aby podnieść przednią część samochodu i umieścić go na odpowiednich podporach. Zapewnij stabilność pojazdu.
- Odsłoń elementy osłony i zabezpieczenia: Wyjmij osłony i elementy zabezpieczające, które zakrywają dostęp do pasa rozrządu.
- Zlokalizuj elementy napinające: Zlokalizuj elementy napinające paska rozrządu i elementy prowadzące, które będą musiały zostać odsunięte, aby zdjąć stary pasek.
- Odepnij koło pasowe wałka rozrządu: Odepnij pas rozrządu od koła pasowego wałka rozrządu, tak aby można było zdjąć stary pas.
- Odpnij pasek rozrządu: Odpnij pasek rozrządu od pozostałych kołem pasowych na wałach rozrządu i odciągnij go.
- Zamontuj nowy pasek rozrządu: Załóż nowy pasek rozrządu, upewniając się, że jest on prawidłowo ustawiony na wszystkich kołach pasowych.
- Załóż elementy napinające i prowadzące: Załóż ponownie elementy napinające i prowadzące, które utrzymają pasek w odpowiednim napięciu.
- Sprawdź i dostroj pasek rozrządu: Skonsultuj się z dokumentacją techniczną pojazdu lub instrukcjami producenta, aby odpowiednio dostroić pasek rozrządu. Może być wymagane użycie klucza dynamometrycznego, aby poprawnie dostroić pasek.
- Zamontuj z powrotem osłony i zabezpieczenia: Po zamontowaniu i dostrojeniu paska rozrządu, załóż ponownie osłony i zabezpieczenia, które wcześniej zostały zdjęte.
- Opuszczanie samochodu: Opuść samochód z podnośnika lub usunij podpory.
Pamiętaj, że wymiana paska rozrządu jest kluczowym zadaniem w zakresie konserwacji silnika i źle wykonana naprawa może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Jeśli nie jesteś pewien, jak wykonać ten proces, zleć to zadanie profesjonalnemu mechanikowi lub warsztatowi, aby zapewnić bezpieczną i prawidłową wymianę paska rozrządu.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2023/07/pexels-andrew-neel-15863103-kopiowanie.jpg)
Zazwyczaj odpowiedzi Chatu mogą służyć raczej jako wskazówki niż dokładne instrukcje wykonywania napraw – coś na kształt listy serwisowej, na której kolejne etapy naprawy wymienione są w punktach. Poniżej fragment odpowiedzi na pytanie o to, jak wymienić łącznik stabilizatora we Fiacie Grande Punto (pisownia oryginalna):
Kroki do wymiany łącznika stabilizatora:
- Podnieś samochód: Ustaw samochód na płaskiej i stabilnej powierzchni. Użyj podnośnika lub podpór, aby podnieść odpowiednią stronę samochodu, na której chcesz wymienić łącznik stabilizatora. Zapewnij odpowiednią stabilność podpór lub podnośnika, aby uniknąć ryzyka przewrócenia się pojazdu.
- Odsłoń łącznik stabilizatora: Zlokalizuj stabilizator, który jest zamocowany do zawieszenia. Zazwyczaj jest to poprzeczna, metalowa belka, a łączniki stabilizatora znajdują się po obu stronach belki. Odstranij ewentualne osłony lub osłonki, które mogą zasłaniać dostęp do łącznika.
- Odepnij łącznik: Zazwyczaj łącznik stabilizatora jest przymocowany do belki zawieszenia oraz drążka stabilizatora za pomocą śrub i nakrętek. Wykręć śruby lub wypnij nakrętki, aby odczepić łącznik z obu stron. Czasami łącznik może być również przymocowany za pomocą klucza torx lub imbus.
- Usuń stary łącznik: Gdy łącznik jest odepnięty, wyjmij go z pojazdu.
- Zamontuj nowy łącznik: Włóż nowy łącznik stabilizatora w miejsce starego. Upewnij się, że odpowiednio dopasowujesz otwory montażowe łącznika z odpowiednimi otworami w belce zawieszenia i drążku stabilizatora.
- Przymocuj łącznik: Załóż i dokręć śruby lub zakręć nakrętki, aby odpowiednio przymocować łącznik stabilizatora.
- Sprawdź moment dokręcenia: Jeśli posiadasz klucz dynamometryczny, użyj go do sprawdzenia i odpowiedniego dokręcenia śrub zgodnie z zaleceniami producenta.
- Zabezpiecz elementy: Jeśli to możliwe, nałóż środek antykorozyjny na elementy mocujące łącznik stabilizatora, aby chronić je przed korozją.
- Powtórz proces po drugiej stronie: Jeśli wymieniasz oba łączniki stabilizatora, powtórz te same kroki po drugiej stronie pojazdu.
- Opuść samochód: Ostrożnie opuść samochód z podnośnika lub usunij podpory.
Naprawiasz auto z ChatemGPT? Uważaj na błędy!
Rynek pojazdów jest rozległy i wewnętrznie skomplikowany. Niekiedy w ramach tej samej generacji samochodu niektóre podzespoły oraz ich obsługa, mogą różnić się od siebie. ChatGPT niestety nie zadaje pytań pomocniczych, które pomogłyby mu np. ustalić konkretną wersję pojazdu, o który pytamy. Odpowiada ogólnikowo, jednocześnie dopisując informację, że odpowiedź może nie być konkretna. Poniżej odpowiedź na nasze bardzo ogólne pytanie o rozstaw śrub w kołach VW Golfa:
Rozstaw śrub w kołach Volkswagena Golfa może się różnić w zależności od konkretnego modelu Golfa, rocznika i wersji wyposażenia. W przypadku Golfa, rozstaw śrub jest określany jako PCD (Pitch Circle Diameter) i mierzony jest w milimetrach. PCD określa średnicę okręgu, na którym leżą śruby mocujące koło.
Najczęstsze rozstawy śrub w Volkswagenie Golfie to:
- 5×112 – jest to najpopularniejszy rozstaw śrub w wielu modelach Volkswagena, w tym w niektórych wersjach Golfa.
- 5×100 – stosowany również w niektórych starszych modelach Golfa.
Jednakże, ponieważ Volkswagen Golf ma wiele różnych wersji i odmian na różnych rynkach, zalecam sprawdzenie dokładnych danych technicznych dla konkretnego rocznika i modelu Twojego Golfa. Rozstaw śrub może być również zapisany w dokumentacji pojazdu, na tabliczce znamionowej lub w oficjalnym podręczniku użytkownika pojazdu.
Bardzo łatwo możemy wpaść zatem w pułapkę, pytając ChatGPT o szczegóły konkretnej naprawy bez podania dokładnych informacji dotyczących modelu auta. Jednak nawet jeśli takie informacje podamy, nie możemy mieć pewności, że otrzymamy odpowiedź dotyczącą odpowiedniego pojazdu.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2023/07/pexels-pixabay-270366-kopiowanie.jpg)
Do czego ChatGPT może przydać się mechanikom samochodowym?
Czy zatem sztuczna inteligencja okazuje się nieprzydatna w pracy mechanika? Nie do końca. Jej sugestie należy traktować z dużą rezerwą, jednak są przykładowe zastosowania, w których może okazać się przydatna i pozwolić zaoszczędzić czas. Przykład to pytania o lokalizację podzespołów. Mechanik może poszukać takich informacji w instrukcji obsługi pojazdu, jednak zwykle jest to czasochłonne. Szybciej jest zapytać sztucznej inteligencji, która poda informację, bazując właśnie na instrukcji. Poniżej odpowiedź na pytanie o lokalizację akumulatora w VW Touaregu 2. generacji (pisownia oryginalna):
W Volkswagenie Touaregu 2 (drugiej generacji) z rocznika 2013, akumulator znajduje się w specjalnym schowku w przedniej części pojazdu. Zlokalizuj akumulator, wykonując następujące kroki:
- Otwórz maskę samochodu: Otwórz maskę pojazdu, używając dźwigni umieszczonej w kabinie lub specjalnego uchwytu pod maską.
- Zlokalizuj przednią część samochodu: Stan w przedniej części pojazdu, patrząc w kierunku silnika.
- Znajdź schowek na akumulator: W wielu modelach Touarega 2 schowek na akumulator znajduje się po prawej stronie, blisko nadkola kierowcy (strona kierowcy). Jednak w niektórych rynkach lub wersjach modelu Touareg 2 akumulator może być zlokalizowany po lewej stronie, blisko nadkola pasażera (strona pasażera). Sprawdź obie strony, aby znaleźć akumulator.
- Otwórz pokrywę schowka na akumulator: Pokrywa schowka na akumulator zazwyczaj jest zabezpieczona na klipsy lub zatrzaski. Otwórz pokrywę, aby uzyskać dostęp do akumulatora.
Warto pamiętać, że lokalizacja akumulatora może różnić się w zależności od roku produkcji, wersji silnikowych i rynków, na których został sprzedany pojazd.
Warto pamiętać także o tym, że ChatGPT można także uczyć. Jeżeli zatem posiadamy np. procedury napraw w formacie zdigitalizowanym, możemy wprowadzić je do rozmowy ze sztuczną inteligencją, by w przyszłości mogła formułować dla nas, oparte na przyswojonej wiedzy podpowiedzi.
Czy próbowaliście wykorzystać ChatGPT w codziennej pracy w warsztacie samochodowym? Jeśli tak, pochwalcie się rezultatami w komentarzach.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Mike, 27 lipca 2023, 18:52 1 0
Ja używam do wyszukiwania części. Mam do niego podpięty partslink24
Odpowiedz
Aaaaaa, 28 lipca 2023, 0:05 0 0
Można wiedzieć jak działa takie połączenie? Przecież i tak trzeba wpisać vin i co się szuka więc jak chatgp pomaga w tym ?
Odpowiedz
Mike, 28 lipca 2023, 8:58 0 0
Stworzyłem "łącznik" pomiędzy chatgpt a partslinkiem. Podaję nr VIN i piszę co chcę a on podaje mi gotowe nr części
Odpowiedz
Aaaaaa, 30 lipca 2023, 15:52 0 0
Nie wiem czy wiesz ale w partslinku jest opcja szukaj która działa tak samo.
Odpowiedz
Mike, 1 sierpnia 2023, 20:27 2 -1
To proszę znaleźć 30 nr części , sprawdzić 6 producentów zamienników , podać ceny. Zajmie to 2 min czy dobre 40? Na tym polega automatycja żeby oszczędzać swój czas
Odpowiedz