Okres od stycznia do lipca 2022 r. przyniósł zmiany na rynku nowych samochodów. Okres ten jest dla sprzedawców dużo mniej korzystny niż w roku 2021, jako że w tych samych ramach czasowych sprzedano o 12,8% mniej nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych.
Klienci firmowi – spadek sprzedaży samochodów w Polsce
Liczba samochodów sprzedanych klientom firmowym na rynku pierwotnym między pierwszym półroczem i lipcem 2022 w stosunku do tego samego okresu roku 2021 zmalała o aż 16,9%. A trzeba powiedzieć, że rok 2021 nie wyśrubował statystyk na niebotycznie wysoki poziom. Spadek ten pokazuje sytuację nie tylko producentów samochodów, lecz również polskich przedsiębiorców. Prawdopodobnie nie bez znaczenia jest tutaj wojna w Ukrainie, która wprowadziła wiele zmian w otoczeniu makroeknomicznym, jednak sytuacja jest o wiele bardziej złożona.
Klienci indywidualni – wzrost zainteresowania nowymi autami w Polsce
W tej kategorii sytuacja wygląda o wiele lepiej, jako iż według danych PZPM (Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego) w kategorii rejestracji nowych samochodów na klientów indywidualnych nastąpił wzrost o 1,8% w stosunku do tego badanego okresu roku poprzedniego.
Najczęściej wybierane marki nowych samochodów w Polsce
W okresie 01.2022-07.2022 na pierwszym miejscu, podobnie jak przed rokiem znalazła się Toyota, z wynikiem 46 674 sprzedanych pojazdów (-5,7% do roku 2021). Na drugiej pozycji uplasowała się ponownie Skoda, której to udało się osiągnąć wynik 22 026 sprzedanych aut (-32,6% do tego okresu roku 2021). Na trzeciej lokacie utrzymał się Volkswagen, ze sprzedażą 20 933 sztuk pojazdów (-22,3% w stosunku do takiego okresu w 2021 r.). Wartym odnotowania jest fakt, że dopiero marki znajdujące się na miejscach 4. i 5. odnotowały wzrosty w stosunku do zeszłego roku. Są to Kia, ze sprzedażą 20 724 aut (+8,1%) oraz Hyundai, który sprzedał 17 053 samochodów (+11,4%).Całą pierwszą dziesiątkę publikujemy poniżej.
1 | TOYOTA | 46 674 |
2 | SKODA | 22 026 |
3 | VOLKSWAGEN | 20 933 |
4 | KIA | 20 724 |
5 | HYUNDAI | 17 053 |
6 | RENAULT | 16 487 |
7 | MERCEDES-BENZ | 16 178 |
8 | FORD | 15 811 |
9 | BMW | 14 063 |
10 | DACIA | 11 921 |
Najczęściej wybierany samochód w Polsce
W okresie 01.2022 – 07.2022 najchętniej kupowanym samochodem pozostał ubiegłoroczny lider – Toyota Corolla (12 555 szt.) Drugą lokatę zajęła niespodziewanie Kia Sportage, która rok temu uplasowała się dopiero na 10 miejscu. (7 186 szt.) Podium zamyka kolejny model najchętniej kupowanej marki, Toyota Yaris (7 019 szt.). Na miejscach 4. oraz 5. kolejne modele japońskiego koncernu, kolejno RAV4 (6 810 szt.) oraz C-HR (6 415 szt.) Pierwszą dziesiątkę znajdziecie poniżej.
1 | Toyota Corolla | 12 555 |
2 | Kia Sportage | 7 186 |
3 | Toyota Yaris | 7 019 |
4 | Toyota RAV4 | 6 810 |
5 | Toyota C-HR | 6 415 |
6 | Hyundai Tucson | 6 193 |
7 | Dacia Duster | 5 837 |
8 | Hyundai I30 | 5 815 |
9 | Skoda Octavia | 4 891 |
10 | Volkswagen T-Roc | 4 861 |
Sprzedaż samochodów dostawczych w Polsce
Rynek samochodów dostawczych również zmalał w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedano 36 293 pojazdy, a więc o 17,9% mniej niż w roku 2021. Najpopularniejsze okazało się Renault Master (6 590 szt.), na drugim miejscu znalazło się Iveco Daily (4 204 szt.), na trzecim Mercedes-Benz Sprinter (2 370 szt.) Pierwszą piątkę uzupełniają Ford Transit (2 170 szt.) i Ford Transit Custom (1 328 szt.) Pełna dziesiątka poniżej.
1 | Renault Master | 6 590 |
2 | Iveco Daily | 4 204 |
3 | Mercedes-Benz Sprinter | 2 370 |
4 | Ford Transit | 2 170 |
5 | Ford Transit Custom | 1 328 |
6 | Opel Movano | 1 255 |
7 | Fiat Ducato | 1 215 |
8 | Toyota Proace City | 1 125 |
9 | Volkswagen Crafter | 984 |
10 | Peugeot Boxer | 945 |
Źródło danych: dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
Komentarze