“Jeśli jakiś silnik zgodnie z zaleceniami producenta jest serwisowany z wydłużonymi okresami między przeglądami i pracuje na prawidłowo dobranym oleju, również będzie odpowiednio chroniony przez cały okres między wymianami.” – takie stanowisko przedstawia producent olejów, firma TotalEnergies.
TotalEnergies zlecił testy oleju Long Life
W oleju TotalEnergies Quartz INEO Long Life 5W-30 zastosowano technologię ART (Age Resistance Technology). ART to zaawansowana formuła zapewniająca właściwości przeciwutleniające i przeciwzużyciowe oleju silnikowego, co zapewnia ochronę przed tworzeniem się szlamu, osadów i zużyciem silnika. Oleje TotalEnergies przystosowane do wydłużonych interwałów są systematycznie badane, a ich właściwości potwierdzane w warunkach praktycznych, podczas licznych testów. Należy podkreślić, że nie chodzi tu o testy wewnętrzne prowadzone przez TotalEnergies, ale o testy niezależne, realizowane przez producentów silników oraz międzynarodowe organizacje certyfikujące.
Oto przykłady testów przeprowadzonych dla oleju TotalEnergies Quartz INEO Long Life 5W-30, posiadającego normę koncernu Volkswagen VW 504.00/507.00. Wg producenta pojazdów oznacza to możliwość stosowania przebiegów pomiędzy wymianami typu Long Life, czyli 30 000 km lub 2 lata w normalnych warunkach eksploatacyjnych.
Testy ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodowych)
Podczas testów ACEA, jednym z badań jest tzw. test polerowania tulei cylindrowej, który sprawdza skuteczność oleju pod kątem ochrony tulei cylindrowych, a co za tym idzie, zdolność oleju do utrzymywania się na powierzchniach trących tuleja-pierścienie. W tym konkretnym przypadku był on przeprowadzony na silniku Mercedesa OM646 i wykazał 6-krotnie lepszy wynik TotalEnergies, niż maksymalna wartość dopuszczona przez organizację ACEA. Jest to bardzo istotny test pokazujący zdolność zabezpieczenia tulei przed zużyciem, ścieraniem specjalnego honowania. Jest ono bardzo istotne, aby olej utrzymał filmu smarującego pomiędzy pierścieniami, a tuleją. Należy przypomnieć, że olej może osiągać temperaturę 250OC w tych miejscach i jego lepkość spada do bardzo niskich wartości.
Kolejny test ACEA dotyczył utrzymania silnika w czystości, czyli ochrony przed powstawaniem osadów. Pokazał on, że olej dwukrotnie przewyższa wymagania kwalifikacyjne, utrzymując silnik w czystości. Test utrzymania silnika w czystości świadczy z kolei o właściwościach dyspergujących, myjących i przeciwutleniających oleju. Chodzi o to, aby w trybie long life olej dzięki wysokiej jakości bazy i odpowiednim dodatkom myjąco-dyspergującym skutecznie zapobiegał odkładaniu się nisko – i wysokotemperaturowych zanieczyszczeń. W trakcie całego okresu eksploatacji pozostają one rozpuszczone w oleju i pływają w nim aż do momentu wymiany.
Kolejne istotne badanie udostępnione przez TotalEnergies przeprowadzone przez firmę Volkswagen dotyczyło przydatności oleju do ochrony krzywek i popychaczy. Tym razem okazało się, że Quartz Ineo Long Life 5W-30 chroni krzywki i popychacze aż o 40% lepiej, niż wymaga tego niemiecki producent. Jest to wymagający test, ponieważ w tym obszarze panują bardzo wysokie naciski (80-100 kg/cm2), a olej rozgrzany do temperatury 120-180oC musi wytworzyć odpowiedni film olejowy – warstwę graniczną, aby przeciwdziałać tym obciążeniom.
Dlaczego akurat te testy są ważne?
Jak wynika z niezależnych testów, oleje TotalEnergies z technologią ATR, dedykowane do trybu long life nie tylko wytrzymują zakładane, wydłużone interwały, ale wykazują jeszcze spore rezerwy wytrzymałościowe.
– Od dawna powtarzamy, że jakość oleju to nie oznaczenie lepkości. Jakość oleju opisują specyfikacje czy homologacje, za którymi stoją wielogodzinne testy na hamowniach silnikowych i mnogość testów laboratoryjnych. I tylko oficjalne homologacje są gwarantem jakości oleju. Cały czas też mówimy, że przebiegi Long Life są możliwe w normalnym cyklu eksploatacyjnym. Wszelkie warunki pracy silnika gdzie zużycie paliwa jest wyższe niż optymalne, np.: podczas jazdy w mieście, szybkiej jazdy autostradami, częstych uruchomień silnika, jazdy w górach, itd. to już są warunki zwiększonego obciążenia i tam Long Life nie będzie miało uzasadnienia. W takich warunkach olej szybciej ulega zanieczyszczeniom i z tego względu producenci pojazdów zalecają nawet skracanie przebiegów pomiędzy wymianami o co najmniej 30% lub 1 rok. – mówi Andrzej Husiatyński z Działu Technicznego TotalEnergies Marketing Polska.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Brumburakk, 13 października 2023, 12:07 1 -1
Łeee to nie ma sensu wymieniać oleju tylko zalać jeden i jeździć
Odpowiedz